Newsy

Aplikacje na smartfona pomagają w nauce języków. Korzystają przy tym z najnowszych technologii, jak sztuczna inteligencja czy VR

2018-05-17  |  06:00

Aplikacje mobilne umożliwiają już zarządzanie inteligentnym domem, pocztą elektroniczną czy pieniędzmi ulokowanymi na bankowym koncie. Coraz częściej wyręczają nas też w codziennym życiu, pełniąc rolę osobistego trenera czy pośrednika w zakupach. Za pomocą smartfona nauczymy się także języka obcego. Na rynku dostępnych jest szereg aplikacji mobilnych umożliwiających naukę angielskiego, niemieckiego czy rosyjskiego, wykorzystujących w tym celu sztuczną inteligencję. W większości są to produkty zagraniczne. Dostępne są jednak także polskie aplikacje, stawiające przede wszystkim na naukę słówek.

– Aplikacje do nauki języków są bardzo skuteczne. Należy jednak pamiętać, że jest to też zależne od osoby uczącej się. Kluczowa jest tutaj przede wszystkim systematyczność i poważne podejście do samej nauki. Jeśli uruchomimy telefon, wejdziemy w sklep z aplikacjami i przejdziemy do zakładki edukacja, znajdziemy tam całkiem sporo pozycji. Nie należy jednak mylić gier edukacyjnych z aplikacjami do nauki, które są nieco bardziej poważne – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Kaja Winiarz z Fiszkoteki.

Na rynku aplikacji do nauki języków obcych przeważają produkty o charakterze międzynarodowym. Oferują one różne profile nauczania i cechują się różnymi opcjami odpłatności. Dla przykładu pobranie aplikacji Memrise i korzystanie z niej jest bezpłatne. Na konieczność uiszczenia opłaty natkniemy się jednak w przypadku dostępu do usług takich jak obejrzenie filmików z native speakerem. Sama aplikacja skupia się natomiast głównie na nauce słówek – element sztucznej inteligencji identyfikuje, z jakimi wyrazami użytkownik ma największy problem. W polskiej wersji językowej można się uczyć tylko języka angielskiego.

Busuu jest również aplikacją darmową, jednak dostęp do konkretnych jej funkcji jest już odpłatny. Za podstawowe zapłacimy kilka złotych, bardziej zaawansowane, takie jak kompletny kurs językowy, mogą kosztować nawet kilkaset złotych. Z Busuu można się uczyć dwunastu języków, między innymi angielskiego, niemieckiego, arabskiego czy japońskiego. Aplikacja jest nastawiona na naukę języka codziennego i wykorzystuje do nauki asystentów głosowych od Amazona i Google. Z kolei technologię wirtualnej rzeczywistości wykorzystuje aplikacja Mondly VR. Za jej pomocą użytkownik przenoszony jest do konkretnych sytuacji, w których musi użyć obcego języka, jak np. zameldowanie w hotelu.

Aplikacji stworzonych przez Polaków jest na rynku niewiele i cieszą się one stosunkowo niedużym zainteresowaniem wśród użytkowników. Jednym z ciekawszych rodzimych rozwiązań jest Fiszkoteka, umożliwiająca naukę trzynastu języków, m.in. angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego czy hiszpańskiego za pomocą fiszek.

– Fiszki w podstawowej wersji to małe karteczki, które z jednej strony mają pytanie, a z drugiej odpowiedź. Pytanie i odpowiedź możemy tu rozumieć szeroko, może to być np. państwo i jego stolica. Poziom wyżej są fiszki multimedialne, które przenieśliśmy do strefy internetu i nowych technologii. Są to fiszki, które umożliwiają nam naukę wielozmysłową - nie tylko widzimy samo pytanie i odpowiedź, lecz także np. możemy je usłyszeć, możemy zobaczyć obrazki czy przykłady użycia – wyjaśnia Kaja Winiarz.

Aplikacje mobilne mają zróżnicowane modele biznesowe. W większości polegają jednak na dofinansowaniu ze strony różnych instytucji – prywatnych i państwowych lub międzynarodowych. Sposobem na finansowanie są różnego rodzaju fundusze, inwestujące w najciekawsze projekty.

– Start i rozwijanie aplikacji tego typu nie jest tak łatwe. Dla Fiszkoteki ogromną pomocą był fundusz Simpact, zajmujący się impact investing – inwestuje w firmy, które nie tylko generują zysk finansowy, lecz także w jakiś sposób zmieniają świat na lepsze, na przykład poprzez pozytywny wpływ na środowisko czy społeczeństwo. W przypadku Fiszkoteki, w którą zainwestował ostatnio milion złotych, jest to wyrównywanie dostępu do efektywnej edukacji – zauważa przedstawicielka Fiszkoteki.

Według prognoz analityków Markets and Markets do 2020 roku globalny rynek aplikacji mobilnych przeznaczonych do nauki osiągnie wartość niemal 38 mld dol. Z kolei analitycy Research and Markets przewidują, że globalny rynek e-learningowy osiągnie wartość ponad 65 mld dol. w 2023 roku.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Edukacja

Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.