Newsy

1/4 Polaków rozważa inwestycję w odnawialne źródła energii. Większość z nich wybierze panele słoneczne

2017-09-08  |  06:35

22 proc. mieszkańców Polski rozważa inwestycję w odnawialne źródła energii – wynika z badania CBOS. Zdecydowana większość z nich skorzysta z ogniw fotowoltaicznych, tzw. paneli słonecznych. Jak wskazuje raport „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2017”, instalacje PV stanowią obecnie jedynie 2,3 proc. wszystkich odnawialnych źródeł energii w Polsce.

Jak wynika z badań „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2017”, sporządzonych przez Instytut Energetyki Odnawialnej, łączna moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych wyniosła w Polsce w 2016 roku ok. 199 MW. Łączna moc zainstalowana w OZE w Polsce w 2016 roku wyniosła ponad 8,5 GW. Udział fotowoltaiki, pomimo nieustannego wzrostu od 2014 r. jest niewielki i wynosi zaledwie 2,3 proc. w OZE oraz 0,5 proc. mocy zainstalowanej w krajowym systemie energetycznym. Dominującą technologią na rynku OZE jest wciąż energia wiatrowa. Mimo to z roku na rok instalacji PV przybywa, w tym także mikroinstalacji w gospodarstwach domowych.

– Dawniej problemem potrafiła być zgoda na przyłączenie do sieci, w obecnych warunkach legislacyjnych ten problem już nie istnieje. Natomiast obecnie nie lada wyzwaniem, które dotyczy większości domów, będzie odpowiednie nachylenie oraz powierzchnia dachu zwrócona w odpowiednią stronę, najlepiej na południe. Można zastosować dodatkowy stelaż pod panele, ewentualnie postawić instalację na wolnej przestrzeni obok budynku. – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr inż. Mateusz Lisowski, z firmy Enetech.

Jak podkreśla ekspert, gdy instalacja jest wykonana na całej powierzchni dachu i nawet jej niewielki fragment jest zacieniony, na przykład przez stojące obok drzewo, sprawność produkcji energii spada w całej instalacji. Istnieje jednak rozwiązanie tego problemu, są nim mikroinwertery. Zastosowanie ich w instalacji zwiększa efektywność poboru energii w trudnych warunkach.

– Inwestycja w mikroinwertery powoduje wzrost początkowej ceny całej instalacji o ok. 15–20 proc., jednak zwiększa również efektywność produkcji energii, średnio o ok. 8 proc. rocznie. Rozważenie możliwości inwestycji w mikroinwertery jest więc zasadne w miejscach, które ulegają lokalnym zacienieniom, na przykład od kominów, które często są na dachach lub rosnących w pobliżu budynku wysokich drzew – wyjaśnia ekspert.

Badanie „Polacy o oszczędzaniu energii i energetyce” sporządzone przez CBOS wskazuje, że 22 proc. Polaków myśli o zainstalowaniu urządzeń umożliwiających korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Badani, którzy mają zamiar wytwarzać energię elektryczną, nastawiają się głównie na panele fotowoltaiczne (73 proc.). Osoby rozważające samodzielne produkowanie energii cieplnej zdecydowanie preferują w tym zakresie kolektory słoneczne (76 proc.). Wkrótce na rynku mogą się pojawić nowe rozwiązania w zakresie fotowoltaiki.

– Prowadzi się liczne badania i wdrożenia pilotażowe paneli fotowoltaicznych zintegrowanych z elementami budynku, na przykład będących częścią elewacji – twierdzi dr inż. Mateusz Lisowski.

Istotną pomocą dla chętnych do skorzystania z możliwości produkowania energii na własne potrzeby są realizowane obecnie przez wiele gmin w Polsce programy parasolowe współfinansowane z budżetu UE. Oferują one dofinansowanie w wysokości do 85 proc. dla inwestorów indywidualnych chętnych do zamontowania instalacji fotowoltaicznej na własnym dachu oraz produkcji energii na swoje potrzeby.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.