Newsy

1/4 Polaków rozważa inwestycję w odnawialne źródła energii. Większość z nich wybierze panele słoneczne

2017-09-08  |  06:35

22 proc. mieszkańców Polski rozważa inwestycję w odnawialne źródła energii – wynika z badania CBOS. Zdecydowana większość z nich skorzysta z ogniw fotowoltaicznych, tzw. paneli słonecznych. Jak wskazuje raport „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2017”, instalacje PV stanowią obecnie jedynie 2,3 proc. wszystkich odnawialnych źródeł energii w Polsce.

Jak wynika z badań „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2017”, sporządzonych przez Instytut Energetyki Odnawialnej, łączna moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych wyniosła w Polsce w 2016 roku ok. 199 MW. Łączna moc zainstalowana w OZE w Polsce w 2016 roku wyniosła ponad 8,5 GW. Udział fotowoltaiki, pomimo nieustannego wzrostu od 2014 r. jest niewielki i wynosi zaledwie 2,3 proc. w OZE oraz 0,5 proc. mocy zainstalowanej w krajowym systemie energetycznym. Dominującą technologią na rynku OZE jest wciąż energia wiatrowa. Mimo to z roku na rok instalacji PV przybywa, w tym także mikroinstalacji w gospodarstwach domowych.

– Dawniej problemem potrafiła być zgoda na przyłączenie do sieci, w obecnych warunkach legislacyjnych ten problem już nie istnieje. Natomiast obecnie nie lada wyzwaniem, które dotyczy większości domów, będzie odpowiednie nachylenie oraz powierzchnia dachu zwrócona w odpowiednią stronę, najlepiej na południe. Można zastosować dodatkowy stelaż pod panele, ewentualnie postawić instalację na wolnej przestrzeni obok budynku. – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr inż. Mateusz Lisowski, z firmy Enetech.

Jak podkreśla ekspert, gdy instalacja jest wykonana na całej powierzchni dachu i nawet jej niewielki fragment jest zacieniony, na przykład przez stojące obok drzewo, sprawność produkcji energii spada w całej instalacji. Istnieje jednak rozwiązanie tego problemu, są nim mikroinwertery. Zastosowanie ich w instalacji zwiększa efektywność poboru energii w trudnych warunkach.

– Inwestycja w mikroinwertery powoduje wzrost początkowej ceny całej instalacji o ok. 15–20 proc., jednak zwiększa również efektywność produkcji energii, średnio o ok. 8 proc. rocznie. Rozważenie możliwości inwestycji w mikroinwertery jest więc zasadne w miejscach, które ulegają lokalnym zacienieniom, na przykład od kominów, które często są na dachach lub rosnących w pobliżu budynku wysokich drzew – wyjaśnia ekspert.

Badanie „Polacy o oszczędzaniu energii i energetyce” sporządzone przez CBOS wskazuje, że 22 proc. Polaków myśli o zainstalowaniu urządzeń umożliwiających korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Badani, którzy mają zamiar wytwarzać energię elektryczną, nastawiają się głównie na panele fotowoltaiczne (73 proc.). Osoby rozważające samodzielne produkowanie energii cieplnej zdecydowanie preferują w tym zakresie kolektory słoneczne (76 proc.). Wkrótce na rynku mogą się pojawić nowe rozwiązania w zakresie fotowoltaiki.

– Prowadzi się liczne badania i wdrożenia pilotażowe paneli fotowoltaicznych zintegrowanych z elementami budynku, na przykład będących częścią elewacji – twierdzi dr inż. Mateusz Lisowski.

Istotną pomocą dla chętnych do skorzystania z możliwości produkowania energii na własne potrzeby są realizowane obecnie przez wiele gmin w Polsce programy parasolowe współfinansowane z budżetu UE. Oferują one dofinansowanie w wysokości do 85 proc. dla inwestorów indywidualnych chętnych do zamontowania instalacji fotowoltaicznej na własnym dachu oraz produkcji energii na swoje potrzeby.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Polityka

Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.