Mówi: | Marcin Strągowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | MorAmp |
Sztuczna inteligencja napędza rozwój pojazdów. Hulajnogi same odnajdą miejsce ładowania, a samochody dopasują się do upodobań kierowcy
Hulajnogi elektryczne dzięki sztucznej inteligencji nie tylko odnajdą miejsce parkowania, lecz także zoptymalizują proces ładowania baterii. Rozwiązania z zakresu SI coraz mocniej zmieniają też oblicze motoryzacji, zarówno w zakresie autonomii pojazdów, jak również ich dostosowywania się do preferencji użytkowników. Rynek sztucznej inteligencji w branży motoryzacyjnej w najbliższych latach zwiększy swoją wartość aż dwunastokrotnie.
– Sztuczna inteligencja coraz częściej gości na pokładzie mobilnych pojazdów. Niedawno firma Segway wprowadziła w hulajnodze pierwszy system zdalnego naprowadzania, tak aby mogła ona wrócić na swoje miejsce parkowania – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Marcin Strągowski, prezes MorAmp.
Elementy sztucznej inteligencji coraz chętniej są wykorzystywane w mikromobilnych pojazdach. Nad inteligentną hulajnogą pracuje m.in. firma MorAmp. Urządzenie będzie można połączyć z aplikacją mobilną, dzięki czemu łatwiej będzie przewidzieć zbliżającą się awarię. Firma dostarcza też inteligentne jednostki komunikacyjne, sterowniki silników i systemy zarządzania bateriami przeznaczone do pojazdów mikromobilnych. Urządzenia te umożliwiają zdalne zarządzanie pojazdami oraz wdrażanie w nich rozwiązań inteligentnych.
– Głównymi składnikami pojazdów elektromobilnych, zwłaszcza tych małych, jest na pewno sterownik silnika oraz sterownik baterii, który dba o nasze bezpieczeństwo przy jej ładowaniu. Coraz częściej na ich pokładzie znajdują się systemy, które dbają o aspekty zarządzania całym pojazdem, czyli finalnym user experience, komunikacją z telefonami komórkowymi, z serwerami typu cloud, które są głównie po to, żeby nam powiedzieć, kiedy dany pojazd może się zepsuć, a kiedy np. pewnego rodzaju akcje dotyczące jego serwisowania są potrzebne – wymienia Marcin Strągowski.
Sztuczna inteligencja pełni coraz większą rolę również w samochodach. Kluczowe znaczenie ma wprawdzie w procesie opracowywania i wdrażania pojazdów autonomicznych, jednak jej rola nie ogranicza się tylko do tego. Już dziś bardzo popularne są systemy poprawiające bezpieczeństwo podróży, jak np. asystent pasa ruchu czy inteligentny tempomat. Rośnie jednak też zainteresowanie wykorzystaniem SI do zwiększania komfortu podróży.
– Coraz częściej będziemy obserwować sztuczną inteligencję, która będzie dopasowywać pojazd do wymagań człowieka, czyli zarządzać całym humanocentryzmem produktu. Każdy z nas ma inne przyzwyczajenia chociażby co do samego stylu jazdy. W samochodach są to też rzeczy związane z klimatyzacją. Systemy sztucznej inteligencji będą wykonywały coraz większą liczbę funkcji, a nie tylko zarządzanie tym, gdzie pojazd powinien pojechać – przewiduje prezes MorAmp.
Hyundai Motor Group i NVIDIA zapowiedziały, że od 2022 roku wszystkie modele aut Hyundai, Kia i Genesis będą standardowo wyposażone w oparty na sztucznej inteligencji system multimedialny NVIDIA DRIVE. Ma się na niego składać system informacyjno-rozrywkowy (IVI) oraz system operacyjny połączonego samochodu (ccOS), który skomunikuje dużą ilość danych generowanych przez pojazd i jego sieć czujników z zewnętrznymi centrami danych. System będzie mógł być w nieograniczony sposób aktualizowany, dzięki czemu będzie dało się go rozbudowywać o nowe funkcje.
– Dodatkowe funkcje, jakie mogą płynąć z posiadania sztucznej inteligencji na pokładzie pojazdu, mogą również cechować się tym, że powinien on umieć też zadbać o samego siebie. Przede wszystkim chodzi tu oczywiście o kwestie zarządzania ładowaniem, dostosowaniem chociażby ładowania do cyklu życia użytkownika. Pojazd musi coraz bardziej brać pod uwagę to, jak my żyjemy, a nie na odwrót. To nie my powinniśmy się dostosowywać do produktu, ale produkt do nas – podkreśla Marcin Strągowski.
Według analityków z Global Market Insights rynek rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji w branży motoryzacyjnej osiągnie do 2026 roku wartość 12 mld dol. W 2019 roku jego wycena sięgała miliarda dolarów. Średnioroczne tempo wzrostu osiągnie 35 proc.
Czytaj także
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.