Newsy

Smartfony coraz lepiej radzą sobie z zastępowaniem profesjonalnych nawigacji dla wodniaków. To duża oszczędność w przypadku zaawansowanych amatorów turystyki wodnej

2017-07-25  |  06:20

Nowoczesne żeglarstwo, zarówno to profesjonalne, jak i hobbystyczne, w coraz większym stopniu wspomagane jest różnego typu elektroniką. To samo dotyczy także poruszania się jachtami i statkami motorowymi. Nadal trzeba jednak rozróżnić wykorzystywanie zaawansowanych narzędzi takich jak np. sonar czy radar od nastawionych na masowego odbiorcę aplikacji pogodowych czy nawigacyjnych na smartfony czy tablety, które do działania wymagają nieraz możliwości połączenia z siecią internetową. 

Jak wynika z danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ), większość zbiorników wodnych, sztucznych i naturalnych została źle oceniona w badaniach wykonywanych od 2010 do 2015 roku. Ogólna ocena rzek wypadła w tym badaniu także dosyć słabo, znakomita większość stanów wodnych jest oceniana umiarkowano. Sporo jest jednak zbiorników, które zostały ocenione przez GIOŚ jako mające stan dobry, głównie w rejonie Mazur. Bardzo dobry stan wód występuje w rejonach południowych, takich jak Bieszczady. Generalnie Polacy coraz chętniej uprawiają sporty wodne, lecz nie można tu mówić o masowej modzie.

– Turystykę wodną w Polsce oceniam na stan dostateczny – są Mazury, a potem długo nic. Rokrocznie patentów sternika czy żeglarza wydawanych jest coraz więcej, motorówek jest coraz więcej, społeczeństwo zyskuje siłę nabywczą, ludzie chcą gdzieś spędzać czas wolny, między innymi na wodzie i wydaje się, że nieuchronne jest, że będzie coraz lepiej – opowiada w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Dominik Lewandowski z Navi Sail.

O ile jednak rośnie zamożność społeczeństwa i wynikające z niej pośrednio zainteresowanie dość kosztownymi sportami wodnymi, o tyle problemem nadal pozostaje sam stan wód i ich dostęp do wiedzy o nich. 

– Stan wód śródlądowych w Polsce nie jest najlepszy, na pewno wymaga rewitalizacji i dużych inwestycji w infrastrukturę, ale historia wód śródlądowych w Polsce jest bardzo ciekawa. Na przełomie XVI i XVII wieku Wisła była najważniejszą rzeką na świecie, spływało nią najwięcej różnych towarów – i podobnie powinniśmy patrzeć w przyszłość. Nasze wody śródlądowe, których jest bardzo dużo i są bardzo ciekawe, mogą kiedyś stanowić bardzo atrakcyjną ofertę turystyczną – przewiduje Dominik Lewandowski.

Ważnym, nowym narzędziem upowszechniającym wiedzę o stanie polskich wód jest polski program do nawigacji wodnej –  Navi Sail. To aplikacja mobilna, łącząca w sobie funkcjonalność nawigacji i prezentacji pogody.

Na motorówkach i żaglówkach pojawia się coraz więcej sprzętu związanego z sonarem, GPS-em, różnego rodzaju radarami i elektroniką. Myślę, że centralnym wsparciem dla żeglarzy i motorowodniaków okażą się ich własne telefony i tablety połączone z innymi urządzeniami peryferyjnymi, które będą sprzężone z tabletem i laptopem. W tę samą myśl i filozofię włączamy naszą aplikację NaviSail – opowiada Dominik Lewandowski.

Ceny urządzeń do nawigacji śródlądowej zaczynają się od kilku tysięcy do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Są one wstanie wskazać wszystkie niezbędne parametry dla kapitanów jednostek, jak głębokość, siła i kierunek wiatru a także aktualną pogodę. Do nawigacji możemy także podłączyć echosondę oraz system komunikacji, tworząc w ten sposób komputer pokładowy. Wodniacy nie potrzebujący tak profesjonalnych rozwiązań, mogą korzystać z aplikacji na telefony komórkowe. Warto jednak pamiętać, że nawet wodoodporne smartfony nie przetrwają długo pod wodą a ich bateria oferuje ograniczony czas działania.

Są urządzenia, które są przeznaczone stricte dla profesjonalistów i tych nie polecam amatorom, jak choćby specjalistyczne plotery (chartplotter to zaawansowany komputer wykorzystujący elektroniczne mapy nawigacyjne i odczyty m.in. z sonarów – przyp. red.). Są też aplikacje i urządzenia dla amatorów chcących spędzić czas na wodzie, w ten nurt urządzeń i aplikacji wpisuje się NaviSail – pomaga amatorom spędzić miło i przyjemnie czas na wodzie – wyjaśnia Dominik Lewandowski.

Mapy w aplikacji zostały podzielone na kilka regionów, dlatego warto pobrać interesujące nas pliki zanim zaczniemy korzystać z aplikacji na wodzie. Podczas pływania może istnieć problem z znalezieniem sieci, która pozwoli nam na swobodną instalację dodatkowych plików. Inne aplikację dostępne na rynku starają się korzystać z zewnętrznych aplikacji odpowiadających za pogodę czy głębokość rzek. W przypadku Navi Sail twórcy starali się spakować wszystko, co może być potrzebne, w jedną całość. Jedynie pierwsze 24 godziny korzystania z nawigacji są darmowe, za każdy kolejny dzień korzystania musimy opłacić abonament. W zamian użytkownik otrzymuje jednak gwarancję częsty aktualizacji informacji, na których bazuje program, oraz możliwość wykorzystywania go nawet w sytuacji, gdy nie będzie dostępu do sieci komórkowej.

Moim zdaniem przydają się wszystkie te, które pokazują nam batymetrię i szczegółową mapę wód. Jeśli chodzi o jeziora można mówić, że te parametry głębokości czy obrysy wód się nie zmieniają, natomiast w przypadku rzek jest to bardziej skomplikowany problem. Rzeki pracują, dna się zmieniają, ważne jest, aby mieć aktualne dane. Ważne jest też, aby wszelkiego rodzaju punkty i informacje mieć na wodzie offline, z internetem bywa różnie, istotne jest, aby wszelkie informacje mieć na łódce i nie być zależnym od innych instrumentów – dodaje Dominik Lewandowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.