Mówi: | Giulia Rastelli |
Firma: | Archos |
Elektryczne super mobilne pojazdy coraz popularniejsze. Niebawem na rynku pojawi się pierwsza e-hulajnoga z systemem Android
Trend elektromobilności dotyczy nie tylko samochodów elektrycznych, których pojawia się coraz więcej na rynku. Na ulicach coraz częściej można spotkać także super mobilne e-pojazdy, w postaci elektrycznych deskorolek, segway’ów czy hulajnog. Nowością jest elektryczna hulajnoga wyposażona w system Android 8 Oreo. Użytkownik może dzięki temu monitorować stan energii, wyznaczyć trasę na Mapach Google, czy słuchać muzyki. Pojazd odzyskuje także energię podczas hamowania.
– Citee Connect to pierwsza elektryczna hulajnoga wyposażona w Androida. Zintegrowaliśmy ekran z urządzeniem i dzięki temu możesz korzystać ze wszystkich aplikacji, które masz w telefonie podczas jazdy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas targów Mobile World Congress 2018 Giulia Rastelli z firmy Archos.
Elektryczna hulajnoga Archos oparta została na aluminiowej ramie. Pojazd waży 13 kg i dzięki silnikowi o mocy 350 W może rozpędzić się do 25 km/h i przejechać na jednym ładowaniu od 18 do 22 km. Czas ładowania baterii wynosi od 2 do 3 godzin. Innowacyjny system hamowania pozwala wytworzoną podczas hamowania energię częściowo wykorzystać do doładowywania baterii. Hulajnoga jest całkowicie składana i zaopatrzona w system bezpieczeństwa ułatwiający zamykanie.
Pierwsza na rynku elektryczna hulajnoga z systemem Android, w dodatku w najnowszej wersji 8 Oreo, pozwala m.in. monitorować zużycie energii, nawigować po mieście z pomocą wbudowanego GPS-a i Map Google, a także korzystać z aplikacji mobilnych.
– Znasz adres, ale nie wiesz jak tam dotrzeć. Ściągasz Google Maps na hulajnogę i kierujesz się jego wskazówkami bez wyjmowania telefonu z kieszeni. Koncentrujesz się na prowadzeniu hulajnogi. Możesz też np. podłączyć swoją playlistę z serwisu muzycznego do słuchawek i bezproblemowo zmieniać piosenki podczas drogi – mówi Giulia Rastelli.
Elektrycznie napędzane pojazdy mogą znaleźć zastosowanie także w rekreacji. Polacy stworzyli nowy rodzaj pojazdu do poruszania się w pozycji stojącej. Urządzenie o nazwie Torqway w wersji hybrydowej, oprócz poruszania dźwigniami przez użytkownika, co napędza pojazd, jest jednocześnie wspomagane napędem elektrycznym. Umożliwia to użytkowanie pojazdu w trudniejszych warunkach terenowych, np. podczas pokonywania wzniesień oraz zjazdów.
Coraz większą popularnością cieszą elektryczne deskorolki, czyli hoverboardy. Ich para kół napędzana jest przez silniki czerpiące energię z wbudowanych akumulatorów. Użytkownik stojąc na desce ma możliwość sterowania nią poprzez odpowiednie manewry i kąty nachylenia.
Jak wynika z danych BCC Research, w 2017 roku na całym świecie zostało sprzedanych ponad 55 mln elektrycznych skuterów i innych małych pojazdów zasilanych energią elektryczną. Około 80 proc. tej liczby przypada na rynek chiński, gdzie działa około tysiąca firm produkujących takie konstrukcje. Według prognoz, w najbliższych latach rocznie ma być sprzedawanych nawet 79 mln sztuk takich pojazdów.
– Jesteśmy przekonani, że ten rodzaj silnika to przyszłość, ponieważ szczególnie w największych miastach jest za dużo samochodów, za dużo spalin. Potrzebujemy innych sposobów przemieszczania się. I to może być realne rozwiązanie na przyszłość – ocenia przedstawicielka firmy Archos.
Elektryczna hulajnoga z Androidem na rynku ma być dostępna latem tego roku. Jej cena w momencie premiery wyniesie 500 euro. Producent podkreśla, że pojazd będzie w całości produkowany we Francji.
W ubiegłym roku światowy rynek pojazdów elektrycznych osiągnął wartość ponad 75 mld dolarów i jak wynika z raportu BCC Research, urośnie do poziomu 128 mld dolarów w 2022 roku.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-03: Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Ochrona środowiska
Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
Trend certyfikowania budynków już od wielu lat jest obecny na rynku komercyjnym i dotyczy głównie biurowców i nieruchomości logistycznych. Teraz coraz mocniej wchodzi także do segmentu mieszkań. Liczba certyfikatów dla tego typu inwestycji rośnie, co ma związek z rosnącą świadomością ekologiczną mieszkańców oraz ich chęcią ograniczania kosztów eksploatacji mieszkań.
Zdrowie
Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
Polacy z jednej strony wykazują już sporą świadomość problemu, jakim są choroby mózgu – jedna czwarta ma w swoim otoczeniu osoby dotknięte takim problemem. Z drugiej strony system nie odpowiada rosnącym potrzebom. Specjalistów jest zbyt mało, więc kolejki do neurologów czy psychiatrów się wydłużają. Alternatywą pozostaje korzystanie z wizyt komercyjnych, ale nie każdego na to stać. Towarzystwa naukowe i organizacje pozarządowe są zgodne co do tego, że potrzebne są nie tylko krajowe strategie, ale i europejski plan dla chorób mózgu.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.