Newsy

Technologie coraz skuteczniej wspierają hobbystów. Inteligentny czujnik wskaże wędkarzom najlepsze miejsce połowu, a luneta pomoże obrać cel myśliwym

2019-02-19  |  06:00

Na rynku urządzeń wspierających hobbystów pojawia się coraz więcej rozwiązań inteligentnych, zwłaszcza w dziedzinie optyki. Luneta z wyświetlaczem head-up, strzelba z technologią namierzania celu znaną z nowoczesnych myśliwców czy domowy teleskop, który obraz obserwowanego nieba wyświetli na tablecie. Nowinki technologiczne pomogą m.in. myśliwym i astronomom, a także wędkarzom. Inteligentny czujnik montowany na wędce zapisze datę i godzinę udanego połowu, a także zapamięta jego lokalizację.

– Cyberfishing to nowa technologia dla wędkarzy – inteligentny czujnik, który pasuje do każdej wędki. Urządzenie komunikuje się za pomocą Bluetootha z aplikacją w telefonie, która pomaga obliczyć liczbę wykonanych rzutów w trakcie łowienia. Gdy uda się nam coś złowić, wystarczy nacisnąć przycisk, a aplikacja odnotuje ten fakt oraz oznaczy miejsce udanego połowu, wykorzystując lokalizację GPS – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rob Carter z Cyberfishing.

Zapisana informacja zostaje rozszerzona o dane dotyczące warunków pogodowych oraz godziny i daty połowu. Dzięki temu wędkarzom łatwiej będzie powrócić do miejsc, w których w przeszłości odnotowali najbardziej udane połowy. Potencjalny rynek odbiorców według szacunków producenta liczy około pół miliarda osób, które w większości mają po kilka wędek.

– Jako wędkarze stajemy obecnie przed dużym problemem – nie ma już tak wiele ryb, a dostęp do dobrych łowisk jest znacznie ograniczony. Dlatego idealnie byłoby, gdyby ci, którzy mają mało czasu, mogli się udać od razu do miejsca, w którym będzie dużo ryb, i dzięki temu łowić częściej – przekonuje Ron Carter.

Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń inteligentnych, które wspierają osoby uprawiające różnego rodzaju hobby. Przykładem mogą być inteligentne strzelby, wyposażone w technologię lock-on, podobną do tej, która znana jest z myśliwców. Dzięki niej strzelba nie odda strzału, dopóki nie będzie pewne, że kula trafi w cel, nawet pomimo naciśnięcia spustu. Inteligentne strzelby zapewniają celność mierzenia nawet z odległości kilometra. Tego typu innowacje budzą jednak kontrowersje nawet wśród samych hobbystów.

Twórcy Cyberfishing wyszli z założenia, że chcą jedynie wspomagać, a nie wyręczać wędkarzy.

– Zazwyczaj wędkarze nie są zainteresowani nowymi technologiami, ponieważ zwyczajnie lubią przy łowieniu ryb polegać na własnych umiejętnościach i doświadczeniu. Cyberfishing jednak nie jest zaprojektowany, by pomagać nam łowić, nie zdecyduje za nas o wyborze wabika czy haczyka ani nie wyręczy nas w wielogodzinnym cierpliwym oczekiwaniu na zdobycz. Urządzenie ma za zadanie przybliżyć nas do miejsc, o których wiemy, że są zasobne w ryby –twierdzi ekspert.

Urządzenie Cyberfishing jest już dostępne w przedsprzedaży. Tymczasem innowacje technologiczne wspierają także myśliwych i obserwatorów przyrody. Inteligentna luneta dS od Svarowski Optik pokazuje nie tylko prawidłowy punkt celowania, lecz także najważniejsze dane balistyczne na wyświetlaczu head-up bez żadnych zakłóceń i w czasie rzeczywistym. Połączenie smartfona z lunetą pozwala natomiast na płynne wprowadzanie podstawowych ustawień w aplikacji obsługującej lunetę.

W czerwcu tego roku do użytkowników powinny już trafić natomiast pierwsze lustrzane teleskopy astronomiczne Hiuni Smart Telescope. Ich innowacyjność polega na tym, że zamiast okularu umożliwiającego bezpośrednią obserwację nieba użytkownik dostaje kamerę przechwytującą obraz i wyświetlającą go na ekranie tabletu. Urządzenie samoczynnie się kalibruje i autonomicznie podąża za obserwowanym obiektem.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.