Mówi: | Christopher Prado |
Firma: | GoPro |
Sztuczna inteligencja wkracza na rynek kamer sportowych. Coraz istotniejsze dla użytkowników staje się oprogramowanie do edycji wideo
Producenci kamer sportowych inwestują w innowacyjne rozwiązania, które mają ułatwić nagrywanie filmów w najbardziej ekstremalnych warunkach. Akcesoria dodatkowe pozwolą przystosować je do pracy w specyficznych warunkach. Sprzęt to jednak nie wszystko, dlatego producenci równie mocno pracują nad oprogramowaniem. Mobilne aplikacje do obróbki nagranych filmów już teraz wykorzystują potencjał sztucznej inteligencji.
– Zawsze stawiamy na innowacyjność i patrzymy w przyszłość, aby zapewniać klientom jak najlepsze wrażenia. Jeśli firma stworzy dobrej jakości kamerę, to dobry początek, ale musi do tego powstać cały ekosystem. Dlatego też do kamery GoPro oferujemy pełny zestaw akcesoriów do montażu. Można ją przymocować właściwie do wszystkiego, dzięki czemu może ona towarzyszyć praktycznie każdej aktywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Christopher Prado z firmy GoPro.
Podczas projektowania Hero8 firma GoPro postanowiła uprościć konstrukcję kamery sportowej, aby umożliwić zamocowanie sprzętu na niemal dowolnej powierzchni: zrezygnowano z ramki mocującej na rzecz bardziej wszechstronnych, składanych zaczepów. Korporacja wypuściła także nową linię ramek Media Mods przeznaczonych do współpracy z kamerami Hero8 Black. Ramki wyposażono m.in. w mikrofon kierunkowy, port micro HDMI do podpięcia monitora podglądowego, złącze mini jack oraz dwa mocowania zimnej stopki, które umożliwią podpięcie oświetlenia o mocy do 200 lumenów oraz 10-diodowego rozpraszacza.
Na tym jednak nie kończą się innowacje w portfolio GoPro. W odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony vlogerów oraz osób poszukujących rejestratora obrazu ze stabilizatorem klasy premium firma zaprojektowała kamerę sferyczną Hero8. Wyposażono ją w dwie soczewki rejestrujące obraz dookolny, które w trybie Hero mogą automatycznie wykadrować materiał, aby idealnie ustabilizować nagranie.
– Nawet najlepszej jakości sprzęt potrzebuje dobrego oprogramowania. Aplikacja GoPro pozwala sterować kamerą, sprawdzać ustawienia i przeglądać nagrania, a oprócz tego można w pełni wykorzystać możliwości inteligentnych opcji automatycznej edycji, poddając całą nagraną treść obróbce za pomocą szybkiego silnika aplikacji. Wykorzystuje ona wszystkie metadane zebrane na kamerze, zwracając uwagę na twarze, uśmiechy i grymasy, a także najciekawsze momenty, aby stworzyć film wideo specjalnie dla nas – tłumaczy ekspert.
Innowacyjne podejście do kamer sportowych zaprezentowała także firma Insta360, która opracowała modułową kamerę One R. Sprzęt składa się z trzech elementów – układu optycznego, jednostki centralnej z szeregiem złącz i przycisków oraz baterii zewnętrznej. Dzięki takiej konstrukcji użytkownik może sam zadecydować, z jakich podzespołów będzie składać się jego kamera – w dniu premiery na rynku dostępne będą dwa wymienne moduły optyczne: 4K oraz sferyczny, który umożliwi rejestrowanie materiałów dookolnych.
Na rozwój w branży kamer sportowych postawiła też firma DJI znana z produkcji dronów dla profesjonalistów. Kamerę DJI Osmo Action przystosowano do pracy w ekstremalnych warunkach – przetrwa upadek z 1,5 m, zanurzenie do 11 m oraz 10-stopniowe mrozy. Producent postanowił również wykorzystać algorytmy sztucznej inteligencji do usprawnienia działania systemu elektronicznej stabilizacji obrazu.
W najbliższych latach systemy inteligentne prawdopodobnie będą odgrywały coraz większą rolę w branży kamer sportowych. Po sztuczną inteligencję sięgnęli także inżynierowie z Insta360, którzy zaimplementowali algorytm podpowiadający, który element nagrania sferycznego zarejestrowany kamerą One R wygląda najlepiej. Podobny mechanizm zastosowano w Hero8.
– W wielu aspektach kamery są już wyposażone w sztuczną inteligencję. Model Hero8 Black umożliwia zaawansowane rozpoznawanie sceny, czyli odróżnia różne sceny, twarze i uśmiechy. Materiał wideo powstaje dzięki licznym metadanym i układom wbudowanym w kamerę. Zna ona prędkość, wysokość, położenie i wszystkie punkty danych w materiale wideo, rozpoznając wśród nich dobre i gorsze. Dzięki temu nie musimy edytować materiału. Kiedy chcemy stworzyć film z nagranych materiałów, szybki silnik aplikacji GoPro przeanalizuje wszystkie informacje i wskaże najlepsze punkty, przygotowując na ich podstawie wideo, które następnie można dowolnie udoskonalać – twierdzi Christopher Prado.
Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku kamer sportowych do 2025 roku wzrośnie do 8,9 mld dol. W najbliższych latach ma się rozwijać w tempie 18,3 proc. w skali roku.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-01-19: Po trzech–czterech tygodniach po większości postanowień noworocznych nie ma już śladu. Przyczyną są zbyt nierealne cele i nakładanie na siebie dużej presji
- 2023-04-24: Sztuczna inteligencja coraz mocniej zaznacza swoją obecność w medycynie sportowej. Są rozwiązania chroniące zawodników przed urazami
- 2023-06-29: Innowacyjne oprogramowanie oceni ryzyko urazu ścięgna na podstawie badania rezonansem. Może być wykorzystane do badań przesiewowych
- 2023-04-06: Joanna Jędrzejczyk: Sportowcy boją się wyjść ze swoich ram i zrobić coś innego. A przecież kontuzja może niespodziewanie zakończyć karierę i trzeba mieć plan B
- 2023-03-07: Andrzej Sołtysik: Z kamerą powinniśmy wybierać się poza Warszawę, a nie tylko być w tej zamkniętej, warszawskiej szklanej kuli
- 2023-03-08: Magdalena Antosiewicz: Teraz Polki mniej kupują. Coraz bardziej zwracają uwagę na jakość, a nie na ilość
- 2022-05-19: Natalia Gryglewska: Podoba mi się praca w telewizji. Jakby kiedyś była jakaś interesująca propozycja, tobym ją przyjęła
- 2022-05-13: Natalia Gryglewska: W grudniu prawdopodobnie będę reprezentowała nasz kraj w kolejnym konkursie Miss Świata. Małymi krokami rozpoczynam przygotowania
- 2022-09-07: Polska piłka nożna przyspiesza prace nad własnymi innowacjami. Technologie wdrażane w sporcie są potem chętnie przyjmowane na rynku amatorskim
- 2021-10-12: PGE Polska Grupa Energetyczna przez kolejne pięć lat będzie sponsorem tytularnym PGE Narodowego. Stadion zyskał także oficjalnego patrona
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.