Newsy

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje futbol. Analizuje mecz i zagrania zawodników oraz pozwala opracować strategię pod konkretnego przeciwnika

2021-05-04  |  06:00

Według szacunków 30–35 proc. bramek podczas meczów piłki nożnej pada w wyniku stałych fragmentów gry. Dogłębna analiza działań ma kluczowe znaczenie, aby móc je maksymalnie zoptymalizować, a tym samym uzyskać przewagę nad rywalami. Dzięki sztucznej inteligencji można łatwo zanalizować wybrane fragmenty gry poszczególnych zawodników czy sprawdzić taktykę. Kamery wspierane przez SI pozwalają mierzyć prędkość podań, rotację piłki czy śledzić pozycje zawodników. Co równie ważne, sztuczna inteligencja może przewidywać szanse powodzenia dla różnych taktyk gry. Takie rozwiązania są już dostępne w polskiej piłce.

– Dzięki temu, że na każdym stadionie mamy zainstalowaną kamerę, kluby uzyskują możliwość otrzymania automatycznego rozbicia statystycznego meczu. Feed telewizyjny, który nagrywamy, automatycznie trafia na serwer i tam jest rozkładany przez sztuczną inteligencję na czynniki pierwsze. Kilka godzin po meczu trenerzy, zawodnicy, członkowie sztabów mają możliwość uzyskania pełnej analizy meczu, czyli dokładnych statystyk – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Kowalski, członek zarządu Sportize.

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sport i przenosi go na zupełnie nowy poziom. Wpływa na strategiczne decyzje podejmowane przez trenerów, zarówno przed meczem, jak i w jego trakcie. Dzięki połączeniu nadających się do noszenia czujników i szybkich kamer platformy SI już teraz mogą mierzyć prędkość i rotację piłki czy śledzić podania między zawodnikami. Sztuczna inteligencja może też przewidywać szanse powodzenia dla różnych taktyk gry. Niektórzy trenerzy piłki nożnej za jej pomocą ustalają taktykę. Analiza wyników konkretnych zawodników może też pomóc w opracowaniu lepszych programów treningowych.

Już niemal wszystkie dziedziny sportu wykorzystują sztuczną inteligencję. IBM współpracuje z Amerykańskim Stowarzyszeniem Tenisowym. Przekazuje trenerom spostrzeżenia, sprawdza wysiłek fizyczny i wytrzymałość zawodników. Jednym ze sportów najbardziej opartych na danych jest obecnie Formuła 1. Większość bolidów jest wyposażona w 200–400 czujników. Sztuczna inteligencja interpretuje gromadzone dane i daje zespołom wizualizację, kiedy należy zrobić pit stop. Także piłka nożna wykorzystuje już przewagi, jakie daje SI.

– Trenerzy dostają możliwość analizy wideo, po każdym meczu mogą go sobie dokładnie przefiltrować i np. pozyskać informacje o wszystkich spalonych w drugiej połowie. System automatycznie wskazuje fragmenty wideo pokazujące całe boisko, czyli wszystkich zawodników, nie tylko wycinek boiska. Trenerzy mogą więc przeprowadzać różne analizy, co więcej, mogą się nimi dzielić z członkami swoich sztabów czy zawodnikami – wskazuje Maciej Kowalski.

Pixellot, jeden z największych nadawców sportowych, współpracuje z największymi klubami piłkarskimi na świecie, w tym z Realem Madryt i Bayernem Monachium, aby zapewnić trenerom narzędzia do analizy wideo. Teraz taką możliwość zyskują też polskie kluby z eWinner 2. Ligi. W przyszłym sezonie eWinner i Sportize.pl zrealizują transmisje z ponad 250 meczów, a systemy streamingowe Pixellot, które odpowiadają za produkcję sygnału audiowizualnego, zostały już zainstalowane na 19 stadionach w Polsce.

– Dotychczas kluby eWinner 2. Ligi nie miały takiej możliwości, bo to były bardzo kosztowne technologie. Teraz, kiedy jesteśmy na wszystkich stadionach, każdy z klubów ma możliwość otrzymania takich narzędzi analitycznych, które wpłyną na rozwój sportowy też tych drużyn – przekonuje ekspert.

 

Autor: Marcin Chmielewski
Operator: Jacek Sikorski

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Energia i klimat dla samorządów lokalnych

XXXI Welconomy Forum in Toruń

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Sztuczna inteligencja coraz bliższa ludzkiemu sposobowi przyswajania wiedzy. Naukowcy opracowali model, który uczy się języka tak jak dzieci

Naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego opracowali model uczenia maszynowego, który naśladuje sposób, w jaki dzieci uczą się języka. Wykorzystując nagrania wideo i audio rejestrowane z perspektywy małego dziecka, model z powodzeniem nauczył się dopasowywać słowa do odpowiadających im obrazów. Wysoka, dwukrotnie większa niż w przypadku dużo większych modeli skuteczność pozwala przypuszczać, że jesteśmy bliscy zrozumienia tego, w jaki sposób dzieci zaczynają rozumieć język i go używać. Dotychczas poruszaliśmy się w obszarze niepotwierdzonych, a jedynie uprawdopodobnionych teorii.

Ochrona środowiska

Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

Edukacja

Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne

W Polsce jest blisko 10 mln osób w wieku 60+. Według danych Eurostatu tylko niewielki procent tej grupy ma podstawowe umiejętności cyfrowe, a z badań Fundacji Digital Poland wynika, że 37 proc. polskich seniorów uznaje korzystanie z technologii cyfrowych i internetu za zbyt skomplikowane. – Mamy dużo do nadrobienia – podkreśla Marzena Okła-Drewnowicz, ministra ds. polityki senioralnej. Jak wskazuje, w tej grupie potrzebna jest przede wszystkim szersza edukacja, w którą zaangażowane będą m.in. media publiczne. Nowa perspektywa finansowa UE stwarza możliwość skorzystania z dużej puli środków przeznaczonych specjalnie na ten cel.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.