Newsy

Sztuczna inteligencja walczy z cyberatakami w bankowości. Stworzenie cyfrowego DNA klienta pozwoli rozróżnić go od hakerów

2020-03-09  |  06:00

Hakerzy coraz częściej atakują systemy bankowe i klientów banków. Cyberataki wykorzystują nowoczesne technologie, często stosuje się podczas nich także dane klientów, w tym loginy, hasła czy dane biometryczne. Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja pomagają jednak walczyć z cyberprzestępcami. Buguroo, korzystając z biometrii behawioralnej, jest w stanie zbudować unikalne profile każdego klienta bankowego. Cyfrowe DNA pochodzi z setek źródeł  od sposobu, w jaki klient przesuwa mysz, do prędkości i rytmu, z jakim wpisuje np. swoje imię.

– Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są jednymi z tych metod, które dają nam pewną przewagę w walce z pojawiającymi się, coraz nowszymi oszustwami. Ponieważ oszustów jest zdecydowanie więcej niż osób, które się bronią, istnieje potrzeba, żeby zautomatyzować te procesy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas Digital Finance Summit 2020 Mateusz Chrobok, wiceprezes ds. biometrii behawioralnej w Buguroo.

Według raportu opublikowanego przez Bank Rezerw Federalnych w Nowym Jorku tylko jeden cyberatak wymierzony w jeden z większych amerykańskich banków mógłby mieć ogromny wpływ na globalny system finansowy. Mimo rosnącej świadomości zagrożeń cybernetycznych banki muszą się mierzyć z coraz większą liczbą ataków. Zagrożeni są także ich klienci, którzy mogą łatwo paść ofiarą hakerów. Za pomocą skradzionych poświadczeń mogą oni uzyskać nieautoryzowany dostęp do kont użytkowników, wykorzystując automatyczne żądania logowania. Dzięki nowoczesnym narzędziom haker może rejestrować nawet miliony złamanych haseł i nazw klientów.

– To jest ciągły wyścig zbrojeń, jeżeli chodzi o uczenie maszynowe. Generatywne sieci neuronowe służą do tego, żeby przełamywać ochronę po stronie właśnie uczenia maszynowego. W tej chwili już to się dzieje, hakerzy bazują na informacjach, które są dostępne w internecie, ponieważ wycieka bardzo dużo np. pierwszych faktorów uwierzytelniania –  wskazuje Mateusz Chrobok.

Niedawno w Wielkiej Brytanii wyciekły odciski palców ponad miliona osób, a także informacje o rozpoznawaniu twarzy, niezaszyfrowane nazwy użytkowników i hasła oraz dane osobowe pracowników banków. Wzrosła też liczba ataków phishingowych na pracowników banków. Hakerzy nakłaniają w nich do otwarcia fałszywego łącza, co prowadzi do instalacji złośliwego oprogramowania, które następnie zamraża system w ramach ataku ransomware. W ten sposób cyberprzestępcy również są w stanie wykraść dane klientów banków, w tym loginy, hasła i inne systemy uwierzytelniania.

– Z jednej strony mamy duże serwisy, które zbierają te dane i je gubią, narażając nas na ataki, a z drugiej strony mamy obrońców, którzy poszukują nowych metod, żeby uwierzytelniać, nie tylko na podstawie np. PESEL-u. Jest to bardzo pozytywne z perspektywy użytkownika – ocenia ekspert.

Teoretycznie klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy, jeśli okaże się, że hakerzy wykorzystują np. luki w bankowości elektronicznej. Nie zawsze jednak odzyskanie środków jest proste, sprawy najczęściej kończą się w sądzie. Stąd pojawiają się rozwiązania, które maksymalnie chronią banki i przede wszystkim klientów.

– W Europie jest coraz więcej regulacji, które zwracają pieniądze nawet w przypadku, gdyby się coś stało. Jednak to jest kolejna furtka, bo pojawiają się przypadki, tzw. fraudy osób pierwszych, które działają na zasadzie: „A gdybym powiedział bankowi, że to nie byłem ja, i wyciągnął te pieniądze?”. Rozwiązania uczenia maszynowego, np. biometria behawioralna, może to potwierdzić – mówi Mateusz Chrobok.

Buguroo specjalizuje się w opracowywaniu rozwiązań zapobiegających oszustwom dla sektora bankowego. Wykorzystują one sztuczną inteligencję i modele głębokiego uczenia się. Stosując biometrię behawioralną, można zbudować unikalne profile każdego klienta bankowego na podstawie jego tempa i rytmu pisania czy sposobu poruszania kursorem. Pozwala to bankowi rozróżnić oszustów od klientów.

– Im więcej mamy transparentności w tym, w jaki sposób przeprowadzamy transakcje, uwierzytelnianie, tym lepiej jesteśmy w stanie ocenić, jak pewne serwisy czy dostarczyciele usług funkcjonują – podkreśla wiceprezes ds. biometrii behawioralnej w Buguroo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Partner serwisu

Venture Cafe Warsaw

Ochrona środowiska

W Polsce rusza program rekultywacji hałd kopalnianych. Jest w nich ukrytych nawet do 150 mln t węgla

Na przełomie 2022 i 2023 roku w LW Bogdanka powstanie pierwsza pilotażowa instalacja do odzysku węgla z hałd kopalnianych. To początek programu rekultywacji pogórniczych terenów, który ma umożliwić pozyskanie rocznie ok. 2 mln t pełnowartościowego węgla. Surowiec będzie mógł być wykorzystywany potem w energetyce zawodowej i ciepłownictwie. Program ma także uwolnić grunty, które Enea, właściciel lubelskiej kopalni, chce przeznaczyć pod inwestycje w OZE. Z hałd można odzyskać nie tylko węgiel, lecz także inne surowce do wykorzystania m.in. w budownictwie. – Projekt ma ogromny potencjał środowiskowy, ekonomiczny i surowcowy. W ten sposób chcemy realizować ideę budowy gospodarki obiegu zamkniętego – dodaje Paweł Majewski, prezes Grupy Enea, do której należy kopalnia. Inicjatywa została zarekomendowana przez zespół ekspertów gospodarczych ministra aktywów państwowych, wicepremiera Jacka Sasina. 

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.