Robotyka i SI”, „E-sport”, „Inteligentny dom” –  nowe kategorie w serwisie agencyjnym Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Newsy

Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości będą alternatywą dla tradycyjnych metod nauczania. Są nawet o 500 proc. skuteczniejsze od materiałów wideo czy książek

2019-01-02  |  06:00

Współczesna generacja gogli VR sprawdza się nie tylko w grach komputerowych. Coraz częściej po tę technologię sięgają firmy, które chcą wprowadzić nowe, innowacyjne metody nauczania. Przenosząc kursy i szkolenia do wirtualnej rzeczywistości zyskuje się nie tylko nowe środowisko pracy, ale i znacznie skuteczniejsze narzędzia, które zwiększają efektywność przyswajania nowych umiejętności. Według ekspertów, szkolenia oparte na wirtualnej rzeczywistości są nawet o 500 proc. skuteczniejsze od tradycyjnych metod, głównie dlatego, że bazują na emocjach.

– Tradycyjne szkolenia to materiały wideo, kartki papieru, książki. My to wszystko przenosimy w symulację komputerową, w związku z tym asymilowanie umiejętności jest nawet o 500 proc. skuteczniejsze. Wirtualna rzeczywistość potrafi stworzyć prawdziwe wspomnienia, dlatego że przeżywamy to wszystko, mamy prawdziwe emocje i w związku z tym zapamiętujemy to, czego mamy się nauczyć – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Buchowski, prezes MojoApps.

Przedstawiciele biznesu coraz chętniej wykorzystują narzędzia wirtualnej rzeczywistości, w których widzą innowacyjny, wysoce wydajny sposób na przekazywanie wiedzy. Firma MojoApps wyspecjalizowała się w tworzeniu spersonalizowanych szkoleń, operujących na rzeczywistościach wirtualnej i rozszerzonej. Dzięki nim klienci mogą odbywać szkolenia we własnym biurze w skutecznej formie. Obecnie trwają prace nad ich autorską platformą szkoleniową Mojo XR, która pozwoli na efektywne prowadzenie szkoleń i spotkań VR.

Na podobnej zasadzie funkcjonuje platforma Engage opracowana przez firmę VR Education we współpracy z Nokią. Narzędzie to skupia się na prowadzeniu szkoleń i kursów w branży edukacyjnej. System pracuje na większości popularnych gogli VR i pozwala łączyć wykładowców oraz kursantów m.in. z Uniwersytetów w Bristolu, Oxfordzie czy New Haven.

– W szkoleniach biznesowych możemy w praktyce trenować procedurę, czy wykonać operację medyczną w bezpiecznych warunkach. Jesteśmy w środowisku wirtualnym, nic nam się nie może stać, możemy ćwiczyć niczym w grze komputerowej poszczególne scenariusze tyle razy, aż nam się to uda – tłumaczy Maciej Buchowski.

Według badań naukowców z Uniwersytetu Columbia, wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w procesie edukacji poprawia zaangażowanie studentów w naukę, zachęca ich do współpracy poprzez umożliwienie własnoręcznego rozwiązywania realnych problemów i eksperymentowania z różnymi metodami dojścia do celu. Przy okazji zauważono, że narzędzie to najlepiej sprawdza się w rękach studentów o najmniejszym zasobie wiedzy, co jest najlepszym dowodem na skuteczność technologii VR w procesie nauczania.

– Widzimy, jak mocno rozwija się branża gier komputerowych i w ogóle branża rozrywkowa. VR jest trochę jak branża rozrywkowa, więc szkolimy się w sposób, w który lubimy. To jest interaktywne, mamy wpływ na to jak przebiegnie proces szkoleniowy, możemy tam dodać elementy śmieszne, zachęcające, nie tylko czysty merytoryczny materiał, ale też coś co spowoduje, że się angażujemy, że to nie jest nudne – mówi ekspert.

Po rozwiązania szkoleniowe z zakresu VR sięgają przedstawiciele niemal wszystkich branż. Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych korzysta z gogli wirtualnej rzeczywistości do nauczania postępowania w kryzysowych sytuacjach. Od grudnia działa platforma GIBLIB, za pomocą której lekarze mogą ćwiczyć przeprowadzanie operacji chirurgicznych. Z VR korzystają także sieci handlowe - Walmart przeszkolił w tym roku swoich pracowników przed szczytem świątecznych zakupów właśnie za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości.

Szkolenia VR stają się coraz popularniejsze jako narzędzie biznesowe. Eksperci oceniają, że w 2019 r. firmy z różnych branż będą sięgać coraz częściej po technologię wirtualnej rzeczywistości.

– Na pewno nadchodzący rok i najbliższa przyszłość to będą cały czas tradycyjne materiały szkoleniowe, a wirtualna rzeczywistość będzie je uzupełniać. Nie możemy w tej chwili liczyć na to, że wirtualna rzeczywistość zastąpi nam całkowicie szkolenia. Natomiast to wszystko w tym kierunku idzie, bo doświadczamy tego czego się uczymy – twierdzi prezes MojoApps.

Zgodnie z raportem opracowanym przez Allied Market Research branża wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości była warta w 2017 roku 11 mld dol. W najbliższych siedmiu latach ma rosnąć w tempie ponad 63 proc., by w 2025 r. osiągnąć wartość przeszło 571 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Robotyka i SI

W Polsce powstaje symulator uczenia autonomicznych samochodów. Sztuczna inteligencja wyszkoli pojazdy, jak mają się zachować na drodze

Wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają inteligentne auta, nie jest wyłącznie zasługą programistów odpowiedzialnych za stworzenie systemów rozpoznawania i analizy obrazu. Równie istotną rolę w procesie tworzenia oprogramowania dla pojazdów tego typu pełnią algorytmy uczenia maszynowego. Naukowcy tworzą specjalne programy, za pośrednictwem których uczą samochody poruszania się, zanim w ogóle wyjadą na drogi. Jeden z symulatorów do uczenia autonomicznych samochodów powstaje w Polsce.

IFA 2019 Berlin

E-commerce

Dane osobowe to waluta w internecie. Na sprzedaży informacji o nas samych możemy zarobić 700 zł miesięcznie

Dane są bardzo cenną walutą w internecie. Jak cenną – pokazały ostatnie lata. Facebook i Cambridge Analytica nie są jedynymi firmami, które naruszyły zaufanie konsumentów. Witryna Emma’s Diary dla młodych rodziców dane osobowe sprzedawała Partii Pracy. Firmy na sprzedaży danych zarabiają krocie, tymczasem my – jako źródło danych – nie dostajemy ani grosza. Tymczasem za podstawowe dane – imię, nazwisko i numer telefonu możemy zarobić nawet 120 zł. Dzięki polskiej aplikacji można nie tylko sprawdzić, jakie firmy posiadają nasze dane, lecz także na sprzedaży informacji na nasz temat także zarobić, nawet 700 zł miesięcznie.

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce
XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Start-upy

Polska branża venture capital rośnie w siłę. Fundusze inwestują setki milionów złotych w nowe start-upy, zwłaszcza z obszaru fintech i medycyny

W dobie dynamicznego rozwoju innowacyjnych narzędzi technologicznych młodzi przedsiębiorcy coraz częściej rozpoczynają swoją karierę na rynku venture capital. Zachęcają ich do tego liczne organizacje, które wspierają rozwój start-upów i pomagają znaleźć środki na sfinansowanie inwestycji. Tylko w drugim kwartale 2019 roku wsparto inwestycje na łączną kwotę 444 mln zł. To dwukrotnie więcej niż w całym 2018 roku. Wśród start-upów najszybciej rozwijają się te z branży fintech i medycyny.