Mówi: | Rafał Stankiewicz |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | TUiR WARTA |
Systemy rozpoznawania obrazu usprawnią funkcjonowanie firm. Będą fundamentem sklepów przyszłości, znajdą też zastosowanie u ubezpieczycieli
Algorytmy sztucznej inteligencji zyskują na popularności wśród użytkowników biznesowych. Na rynku pojawiają się rozwiązania informatyczne wykorzystujące technologię rozpoznawania obrazu do autoryzacji tożsamości, w procesie obsługi klienta oraz do analizy jego indywidualnych potrzeb. Sklepy wykorzystują tę technologię do wdrożenia systemów rozpoznawania twarzy, a firmy ubezpieczeniowe mogą się posłużyć nią, aby przyspieszyć proces analizy wniosków odszkodowawczych.
– Projekt, który obecnie prowadzimy w likwidacji szkód w Warcie wykorzystujący sztuczną inteligencję do rozpoznawania obrazów, ma na celu zastąpienie oczu rzeczoznawcy. Algorytm komputerowy analizuje zdjęcia uszkodzonego pojazdu i zaznacza uszkodzone części, wskazując również, czy one są kwalifikowane do naprawy, czy też do wymiany, co później jest przekładane do automatycznego systemu kalkulacyjnego – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Stankiewicz, wiceprezes zarządu TUiR WARTA.
Inżynierowie Warty postanowili wykorzystać rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, aby ułatwić pracę rzeczoznawcom. Wykorzystanie technologii rozpoznawania mowy oraz obrazu ma pozwolić usprawnić proces analizy dokumentów, a co za tym idzie – przyspieszyć przeprowadzenie procesu likwidacji szkód. Klient nie będzie musiał rozmawiać z konsultantem, aby złożyć wniosek odszkodowawczy. Wszystkie podstawowe dane zostaną zebrane i przeanalizowane przez wirtualnego asystenta.
Automatyzacji poddany zostanie także proces rozpoznawania szkód, który ma odpowiadać za analizę nawet 60 proc. spraw związanych wyłącznie z uszkodzeniami zewnętrznymi pojazdu. Technologia ta posłuży także do przeanalizowania kosztorysów sporządzanych przez mechaników. Sztuczna inteligencja ma rozpoznawać uszkodzenia karoserii i automatycznie oszacowywać koszt ich naprawy.
– Technologia Image Recognition na pewno przyśpieszy procesy, bo pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W przypadku kalkulacji warsztatowych umożliwi bardzo szybką weryfikację takiej kalkulacji czy też faktury i szybką akceptację procesu naprawy czy szybką akceptację wypłaty – tłumaczy ekspert.
Inny pomysł na wykorzystanie systemów rozpoznawania obrazu zaprezentowali także inżynierowie Microsoftu. Firma we współpracy ze swoimi partnerami technologicznymi zaprezentowała projekt inteligentnego sklepu Microsoft Store of the Future wykorzystującego m.in. inteligentne kamery. Firmy Leaware i M4B w ramach tego projektu skonstruowały kiosk cgtvX, który jest w stanie w czasie rzeczywistym określić cechy demograficzne klienta takie jak wiek czy płeć, aby wyświetlić spersonalizowane oferty zakupowe.
Z kolei projektanci Lenovo postawili na terenie pekińskiego kampusu firmowego w pełni bezobsługowy sklep przyszłości Lecoo Unmanned Store, bazujący na technologii rozpoznawania obrazu. Na wejściu zainstalowano kamery rozpoznające twarz klienta, które pozwalają zautomatyzować proces płatności. Podczas opuszczania sklepu kamery identyfikują klienta i automatycznie naliczają należność.
Potencjał technologii rozpoznawania obrazu mogą wykorzystać także przedstawiciele branży e-commerce. Firma SaveCart opracowała algorytm służący do analizowania i porównywania zdjęć umieszczonych w sklepie internetowym. Jego głównym zadaniem jest określanie stopnia podobieństwa poszczególnych przedmiotów, a co za tym idzie – wdrożenie procesu rekomendowania produktów. Dzięki temu systemowi operator nie musi ręcznie wskazywać, jakie przedmioty powinny się wyświetlać kontekstowo przy danym produkcie, sztuczna inteligencja automatyzuje i przyspiesza ten proces.
– Dzisiaj sztuczna inteligencja jeszcze nie zastąpi człowieka, ona może być wsparciem dla naszych pracowników. Może zautomatyzować proste, powtarzalne procesy, ułatwić i przyspieszyć zbieranie danych, przyśpieszyć sporządzenie kalkulacji. Pewnie docelowo, za parę lat, będzie obejmowała jeszcze większą liczbę procesów. Na pewno to jest kierunek, którym warto się interesować i który warto rozwijać – mówi Rafał Stankiewicz.
Według analityków z firmy Industry Research wartość globalnego rynku technologii rozpoznawania obrazu w 2018 roku wyniosła 1,4 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie ona do 5,3 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 25 proc.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.