Mówi: | Marcin Bruś |
Funkcja: | ekspert ds. komercjalizacji |
Firma: | Genomtec |
Światowy rynek innowacji w medycynie rośnie o 10 proc. rocznie. W Polsce wciąż istnieje wiele barier przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań
Sektor innowacji z zakresu medycyny rozwija się na świecie w tempie około 10 proc. rocznie – mówi Marcin Bruś, ekspert ds. komercjalizacji w Genomtec. Dodaje, że inwestowanie w innowacje w Polsce wymaga od inwestorów dużej świadomości ryzyka i cierpliwości. W Polsce wciąż istnieje wiele barier związanych z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań na rynek.
– Innowacje z zakresu medycyny są dosyć specyficzne i kosztowne. Wymagają cierpliwych i świadomych inwestorów, gotowych zaakceptować wyższe ryzyko i dłuższy czas zwrotu inwestycji, natomiast ten zwrot może być imponujący – zapewnia w rozmowie z agencją Informacyjną Newseria Innowacje Marcin Bruś, ekspert ds. komercjalizacji w firmie Genomtec, która dostarcza innowacyjne rozwiązania dla personelu medycznego.
Ekspert zaznacza, że oprócz podwyższonego ryzyka każdy przedsiębiorca operujący na rynku medycznych innowacji musi mieć świadomość wielu barier, jakie może napotkać. Według badań „Innowacyjność w sektorze ochrony zdrowia w Polsce” kraj nasz ma jeden z najdłuższych procesów decyzyjnych dotyczących dopuszczenia innowacyjnej terapii medycznej na rynek. Taki proces trwa w Polsce ponad 2 lata. Dla porównania w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Francja, Holandia, Niemcy czy Wielka Brytania, proces ten trwa od pół roku do roku. Sumaryczny Indeks Innowacyjności w Polsce, obejmujący różne obszary innowacyjności, takie jak motory innowacji, działalność przedsiębiorstw czy efekty działalności innowacyjnej, wynosi zaledwie 0,313 (w skali od 0 do 1). Dla całej UE średnia przekroczyła 0,55. To nie są jedyne bariery związane z wejściem na rynek.
– W tym biznesie trzeba mieć świadomość, na jakie rynki możemy wchodzić, jakie są ograniczenia patentowe. Najważniejsze jest unikanie arogancji i skupienie się na technologii, ważne jest pozyskanie takich partnerów, którzy pomogą zrozumieć rynek. Trzeba obsesyjnie dbać o każdy szczegół zrozumienia rynku i konsumenta – jaką cenę są gotowi zapłacić, gdzie jest deficyt, gdzie pojawia się ból, który moglibyśmy złagodzić, jaki problem możemy rozwiązać – tłumaczy Marcin Bruś.
Doświadczenia w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynek medyczny możemy się uczyć od Amerykanów. Jak wynika z raportu Pharmaceutical Research and Manufacturers of America w 2015 roku największe koncerny farmaceutyczne w Stanach Zjednoczonych wydały blisko 59 mld dolarów na badania i rozwój. W efekcie od 1999 r. zaproponowano ponad 100 nowych terapii medycznych, 550 nowych leków, a w chwili obecnej są prowadzone badania nad ponad 7300 nowymi substancjami.
– Na początku posiłkujemy się aniołami biznesu, osobami, które mają doświadczenie w biznesie i podobnych inwestycjach, taka grupa w Polsce powstaje. Później, kiedy następuje etap prototypu, posiłkujemy się funduszami, patrzymy oczywiście również na środki publiczne, aby móc rozłożyć ryzyko – mówi Marcin Bruś z firmy Genomtec.
Zanim pomysł stanie się komercyjnym sukcesem, musi przejść przez cztery fazy cyklu tworzenia innowacji: faza odkrycia, faza rozwoju idei, faza przyspieszenia i skalowanie. Jak wynika z badań „Innowacyjność w sektorze ochrony zdrowia w Polsce” z 2016 r. przeprowadzonych przez Instytut Innowacyjna Gospodarka na 1000 pomysłów przypadają zaledwie 3 wdrożenia oraz tylko 1 z sukcesem.
– Wbrew pozorom technologia to tylko część sukcesu, zrozumienie potrzeb i dystrybucja to dwa pozostałe elementy. Do tego jest to wyścig, ten rynek rośnie około 10 proc. rocznie, wzrosty są imponujące, w wyścigu potrzebne jest tempo i nie każdy jest na nie gotowy – podsumowuje ekspert Genomtec.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.