Newsy

Światowy rynek innowacji w medycynie rośnie o 10 proc. rocznie. W Polsce wciąż istnieje wiele barier przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań

2017-08-11  |  06:40
Mówi:Marcin Bruś
Funkcja:ekspert ds. komercjalizacji
Firma:Genomtec
  • MP4
  • Sektor innowacji z zakresu medycyny rozwija się na świecie w tempie około 10 proc. rocznie – mówi Marcin Bruś, ekspert ds. komercjalizacji w Genomtec. Dodaje, że inwestowanie w innowacje w Polsce wymaga od inwestorów dużej świadomości ryzyka i cierpliwości. W Polsce wciąż istnieje wiele barier związanych z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań na rynek.

    – Innowacje z zakresu medycyny są dosyć specyficzne i kosztowne. Wymagają cierpliwych i świadomych inwestorów, gotowych zaakceptować wyższe ryzyko i dłuższy czas zwrotu inwestycji, natomiast ten zwrot może być imponujący – zapewnia w rozmowie z agencją Informacyjną Newseria Innowacje Marcin Bruś, ekspert ds. komercjalizacji w firmie Genomtec, która dostarcza innowacyjne rozwiązania dla personelu medycznego.

    Ekspert zaznacza, że oprócz podwyższonego ryzyka każdy przedsiębiorca operujący na rynku medycznych innowacji musi mieć świadomość wielu barier, jakie może napotkać. Według badań „Innowacyjność w sektorze ochrony zdrowia w Polsce” kraj nasz ma jeden z najdłuższych procesów decyzyjnych dotyczących dopuszczenia innowacyjnej terapii medycznej na rynek. Taki proces trwa w Polsce ponad 2 lata. Dla porównania w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Francja, Holandia, Niemcy czy Wielka Brytania, proces ten trwa od pół roku do roku. Sumaryczny Indeks Innowacyjności w Polsce, obejmujący różne obszary innowacyjności, takie jak motory innowacji, działalność przedsiębiorstw czy efekty działalności innowacyjnej, wynosi zaledwie 0,313 (w skali od 0 do 1). Dla całej UE średnia przekroczyła 0,55. To nie są jedyne bariery związane z wejściem na rynek.

    – W tym biznesie trzeba mieć świadomość, na jakie rynki możemy wchodzić, jakie są ograniczenia patentowe. Najważniejsze jest unikanie arogancji i skupienie się na technologii, ważne jest pozyskanie takich partnerów, którzy pomogą zrozumieć rynek. Trzeba obsesyjnie dbać o każdy szczegół zrozumienia rynku i konsumenta – jaką cenę są gotowi zapłacić, gdzie jest deficyt, gdzie pojawia się ból, który moglibyśmy złagodzić, jaki problem możemy rozwiązać – tłumaczy Marcin Bruś.

    Doświadczenia w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynek medyczny możemy się uczyć od Amerykanów. Jak wynika z raportu Pharmaceutical Research and Manufacturers of America w 2015 roku największe koncerny farmaceutyczne w Stanach Zjednoczonych wydały blisko 59 mld dolarów na badania i rozwój. W efekcie od 1999 r. zaproponowano ponad 100 nowych terapii medycznych, 550 nowych leków, a w chwili obecnej są prowadzone badania nad ponad 7300 nowymi substancjami.

    – Na początku posiłkujemy się aniołami biznesu, osobami, które mają doświadczenie w biznesie i podobnych inwestycjach, taka grupa w Polsce powstaje. Później, kiedy następuje etap prototypu, posiłkujemy się funduszami, patrzymy oczywiście również na środki publiczne, aby móc rozłożyć ryzyko – mówi Marcin Bruś z firmy Genomtec.

    Zanim pomysł stanie się komercyjnym sukcesem, musi przejść przez cztery fazy cyklu tworzenia innowacji: faza odkrycia, faza rozwoju idei, faza przyspieszenia i skalowanie. Jak wynika z badań „Innowacyjność w sektorze ochrony zdrowia w Polsce” z 2016 r. przeprowadzonych przez Instytut Innowacyjna Gospodarka na 1000 pomysłów przypadają zaledwie 3 wdrożenia oraz tylko 1 z sukcesem.

    – Wbrew pozorom technologia to tylko część sukcesu, zrozumienie potrzeb i dystrybucja to dwa pozostałe elementy. Do tego jest to wyścig, ten rynek rośnie około 10 proc. rocznie, wzrosty są imponujące, w wyścigu potrzebne jest tempo i nie każdy jest na nie gotowy – podsumowuje ekspert Genomtec.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm

    Komisja Europejska przedstawiła projekt nowego aktu o lekach krytycznych. Jego celem jest rozwiązanie poważnego niedoboru leków i produktów opieki zdrowotnej oraz zmniejszenie zewnętrznej zależności od krytycznych leków i składników. Obecnie 80 proc. substancji czynnych wykorzystywanych w UE do produkcji leków pochodzi z Azji, głównie z Chin i Indii. Czyni to europejski rynek leków podatnym na kryzysy, również o politycznym charakterze.

    Konsument

    Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

    Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

    Żywienie

    Naukowcy opracowali czynniki wpływające na długowieczność. Decyduje o niej nie tylko dieta i tryb życia, ale też relacje z rodziną

    Wiadomo już, że są pewne czynniki, które sprzyjają długowieczności. Aby dożyć 100, a nawet więcej lat trzeba stosować dietę bogatą w warzywa i owoce, odstawić używki, dbać o regularną aktywność fizyczną i zdrowy sen. Niezwykle ważne są także udane relacje rodzinne i towarzyskie. Prof. Grzegorz Dworacki z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu podkreśla, że kluczem do opracowania czynników długowieczności było wyznaczenie na świecie pięciu tzw. niebieskich stref, w których żyje najwięcej zdrowych, sprawnych i zadowolonych z życia stulatków.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.