Newsy

Stworzona przez Polaków aplikacja zamienia mowę na logiczny i składny tekst, zrobi też notatki ze spotkania. Rozwiązanie może ułatwić pracę w czasie pandemii

2020-04-17  |  06:00

Rozwijana przez polski start-up aplikacja Kristalic najpierw zamieni nagraną rozmowę na tekst, a potem ułoży transkrypcję w logiczne, poprawne stylistycznie, ortograficznie i interpunkcyjnie zdania. W sporządzonych notatkach można znaleźć ważne informacje, szukając ich według fraz – tak jak w klasycznych wyszukiwarkach internetowych. Aplikacja rozpoznawania mowy i tworzenia zdań uczy się na całym zasobie tekstowym internetu. Rozwiązanie początkowo będzie przeznaczone dla biznesmenów. Docelowo ma jednak znaleźć zastosowanie u każdego użytkownika. Zintegrowanie z platformą Zoom może się okazać pomocne w czasach pandemii i pracy zdalnej.

– Aplikacja Kristalic służy do automatycznego robienia notatek i klasyfikowania wiedzy ze spotkań biznesowych. Obecnie nasz produkt jest kierowany głównie do inwestorów, którzy rozmawiają z ekspertami. Robimy dla nich notatki i podsumowujemy odpowiedzi na pytania, które oni im zadają, oraz klasyfikujemy całą tę wiedzę tak, żeby ładnie to przedstawić – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Filip Kozera, założyciel start-upu Kristalic.

Podstawą działania aplikacji jest konwersja mowy na tekst. Tego typu funkcjonalność jest już dostępna w wielu aplikacjach mobilnych. W podstawowym zakresie zapewnia ją m.in. dedykowana dla iPhone’a Dictate. Dragon Anywhere pozwala natomiast nie tylko na prostą konwersję, lecz również tworzenie własnego słownika czy wyszukiwanie głosowe fraz w stworzonych dokumentach.

Aplikacja rozwijana przez polski start-up idzie jednak o krok dalej. Wykorzystane w niej algorytmy sztucznej inteligencji nie tylko sprawnie przekształcają mowę na tekst, ale i nadają notatkom logiczny sens.

– Nasze algorytmy szkolimy praktycznie na całym dostępnym tekście w internecie. To są ogromne petabajty danych. Algorytm uczy się tworzyć nowe zdania, które mają logiczny sens. Kiedy mówimy, to często w naszych zdaniach nie ma zbyt dobrej składni ani logicznego składu. My tworzymy dużo lepiej uformowane zdania, które lepiej podsumowują temat. Szkolimy algorytm na danych, które sami stworzyliśmy, czyli długich wypowiedziach, które nie za bardzo mają sens, a później zostały przez ludzi podsumowane do czegoś dużo krótszego – wyjaśnia Filip Kozera.

Rozwiązanie oferowane przez polskich inżynierów zapewnia wsparcie dla 120 języków i może być zintegrowane z niezwykle popularną w czasach pandemii koronawirusa platformą Zoom. Algorytmy automatycznie identyfikują, który z rozmówców w danej chwili mówi. W ramach funkcjonalności mieści się nie tylko transkrypcja i budowanie zdań logicznych, lecz także poprawnych pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym. Na razie rozwiązanie przeznaczone jest dla wąskiego grona odbiorców.

– Kierujemy się do inwestorów, którzy rozmawiają z ekspertami pomagającymi im ocenić różne inwestycje. Te rozmowy są bardzo drogie. Kosztują około 1 tys. dol. za pół godziny. Inwestorom bardzo zależy więc na tym, żeby mieli idealne notatki i żeby mogli łatwo się podzielić tą wiedzą. My stworzyliśmy dla nich platformę online, na której mogą bardzo szybko przeczytać podsumowanie oraz w takiej formie jak w Google zadać pytania na temat każdej z rozmów – mówi założyciel Kristalic.

Celem start-upu jest dotarcie do szerokiego grona użytkowników. Aplikację można już pobrać w App Store oraz Google Play.

– Kristalic będzie zmierzał w kierunku odbiorcy końcowego, którą może zostać każda osoba. Będzie to aplikacja mobilna, która w zasadzie już kiedyś istniała w bardzo futurystycznym wydaniu, ponieważ słuchaliśmy wszystkiego, co dana osoba mówiła i słyszała w ciągu dnia, klasyfikowaliśmy te dane i robiliśmy taki Google dla informacji personalnych. Po tym, jak nasza aplikacja przestanie być  niszowa, chcemy się skierować do wszystkich konsumentów – deklaruje Filip Kozera.

Według Verified Market Research światowy rynek oprogramowania i aplikacji do zarządzania notatkami został wyceniony w 2018 roku na niemal 900 mln dol. Do 2026 roku ma on osiągnąć wartość 1,35 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.