Newsy

Stomatologia jest coraz bardziej innowacyjna. Obrazowanie 3D i lasery są wykorzystywane w nowoczesnym leczeniu zębów

2017-12-07  |  06:05

Coraz więcej innowacyjnych urządzeń wkracza do gabinetów dentystycznych. Tradycyjne zdjęcia rentgenowskie są zastępowane przez trójwymiarowe modelowanie, a lokalizowanie ubytków odbywa się przy pomocy bardzo precyzyjnych laserów. Mimo coraz większej dostępności nowoczesnych technologii, barierą pozostają koszty. Tylko 5 proc. warszawskich gabinetów ma możliwość trójwymiarowego diagnozowania zębów.

– Są dzisiaj dostępne metody, które pozwalają na wczesne wykrywanie próchnicy, szczególnie w miejscach pomiędzy zębami, które czasem widać, ale bardzo często nie widać i najlepiej tę próchnicę złapać na wczesnym etapie. Są testery laserowe, które znacznie lepiej niż oko stomatologa pozwalają powiedzieć, czy jest próchnica, czy jej nie ma – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Paweł Wiśniewski z kliniki Naturaldens.

Coraz częściej stomatologom pomagają nowe technologie. Trójwymiarowe wizualizacje zęba pozwalają znacznie lepiej zdiagnozować problemy pacjenta niż tradycyjne, dwuwymiarowe zdjęcie rentgenowskie. Skanowanie 3D ma także zastosowanie w protetyce. Na jego bazie przygotowywane są protezy. Według eksperta pozwala to wyeliminować błędy.

– Dzisiaj są możliwości, które powodują, że skanujemy trójwymiarowo taki obszar, przesyłamy skan do laboratorium, które ma możliwość odczytania tego skanu, potem frezarki o wysokiej precyzji wycinają zęby na bazie tego skanu, nie ma tu już miejsca na błędy ludzkie, w tej chwili robią to maszyny – mówi Paweł Wiśniewski.

W Polsce wydatki NFZ na stomatologię są dramatycznie niskie. Przyszłoroczny budżet NFZ ma wynieść nieco ponad 83 mld zł, z czego na leczenie stomatologiczne przeznaczono 1,9 mld zł. Na roczne leczenie stomatologiczne przeciętnego obywatela zaproponowano 50 zł. Braki są widoczne także w wyposażeniu gabinetów dentystycznych.

– W Polsce jest bardzo niewiele gabinetów, w których są dostępne możliwości trójwymiarowego diagnozowania. W samej Warszawie jest to tylko około pięć proc. gabinetów – twierdzi ekspert.

Polska ma jedną z najniższych w Europie liczb praktykujących dentystów. Wśród 28 krajów, dla których Eurostat opublikował najświeższe dane, mniej dentystów jest tylko w Czarnogórze, gdzie w 2015 roku na 100 tys. mieszkańców przypadało czterech stomatologów. W naszym kraju jest to 33 stomatologów. Oo europejskiego lidera, Lichtensteinu, z jego ponad 138 stomatologami na 100 tys. mieszkańców dzieli nas przepaść.

Jak prognozują analitycy z firmy Grand View Research, do 2024 roku światowy rynek stomatologii estetycznej osiągnie wartość niemal 28 mld dol. Z kolei Markets & Markets donosi, że wartość rynku stomatologii zachowawczej z endodoncją będzie rosła w średniorocznym tempie 6,4 proc., a jego wartość w 2022 roku wyniesie 21,3 mld dol. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Partner serwisu

Venture Cafe Warsaw

Ochrona środowiska

W Polsce rusza program rekultywacji hałd kopalnianych. Jest w nich ukrytych nawet do 150 mln t węgla

Na przełomie 2022 i 2023 roku w LW Bogdanka powstanie pierwsza pilotażowa instalacja do odzysku węgla z hałd kopalnianych. To początek programu rekultywacji pogórniczych terenów, który ma umożliwić pozyskanie rocznie ok. 2 mln t pełnowartościowego węgla. Surowiec będzie mógł być wykorzystywany potem w energetyce zawodowej i ciepłownictwie. Program ma także uwolnić grunty, które Enea, właściciel lubelskiej kopalni, chce przeznaczyć pod inwestycje w OZE. Z hałd można odzyskać nie tylko węgiel, lecz także inne surowce do wykorzystania m.in. w budownictwie. – Projekt ma ogromny potencjał środowiskowy, ekonomiczny i surowcowy. W ten sposób chcemy realizować ideę budowy gospodarki obiegu zamkniętego – dodaje Paweł Majewski, prezes Grupy Enea, do której należy kopalnia. Inicjatywa została zarekomendowana przez zespół ekspertów gospodarczych ministra aktywów państwowych, wicepremiera Jacka Sasina. 

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.