Newsy

Zbliżeniowe tagi NFC pozwolą błyskawicznie kupić bilet i uzyskać informację o rozkładzie. To innowacyjne w skali świata rozwiązanie z Polski

2019-07-08  |  06:00

Wdrożenia technologii smart city dzięki tagom zbliżeniowym mogą się stać dostępne nie tylko dla bogatych samorządów. Polska firma rozwija innowacyjne w skali świata rozwiązanie, które pozwala objąć systemem informacji pasażerskiej również te przystanki, które nie mogą być wyposażone w interaktywne tablice. Docelowo rozwiązanie pozwoli także na sprzedaż elektronicznych biletów. Tego typu wdrożenia rozwijane są już w dużych miastach, takich jak Paryż. W Polsce informacja pasażerska poprzez tagi jest testowana w Poznaniu.

– Realizujemy pilotażowe wdrożenie usługi Tap4Ticket w Poznaniu na około 100 przystankach. Polega ona na dostarczeniu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach, gdzie nie ma tablicy świetlnej z rozkładami. Może to być nawet przystanek w szczerym polu, wystarczy, że nakleimy mały tag, a czekający na autobus pasażer dotknie go telefonem i otrzyma na ekran telefonu pełną informację dynamiczną – kiedy przyjedzie, która linia, nawet z dodatkowymi informacjami typu udogodnienia dla niepełnosprawnych. Wszystko bez potrzeby pobierania aplikacji – mówi agencji Newseria Innowacje Jan Szewc, doradca i konsultant w BSS Poland.

Usługa Tap4Ticket wykorzystuje zbliżeniowe znaczniki NFC. W Poznaniu ruszył już pilotażowy program we współpracy z tamtejszym Zarządem Transportu Miejskiego. Tymczasem technologia rozwijana jest na całym świecie. We wrześniu w Paryżu ruszy usługa mobilnej sprzedaży biletów Smart Navigo NFC. Dzięki niej osoby dojeżdżające do pracy lub szkoły będą mogły przechowywać na swoich urządzeniach odpowiedniki przedpłaconych kart, za pośrednictwem których można kupować bilety w biletomatach. Smart Navigo będzie przechowywać bilety i karnety na karcie SIM w smartfonach z systemem Android działających w sieci Orange lub we wbudowanym bezpiecznym elemencie, w który wyposażone są niektóre telefony Samsung. Dzięki temu z usługi będzie można korzystać nawet, jeśli smartfon jest wyłączony lub wyczerpany.

Tagi NFC mogą odegrać kluczową rolę w zwiększeniu dostępności rozwiązań z zakresu smart city i stanowić ich ważne uzupełnienie.

– Jeżeli duży biletomat bądź nawet parkometr będą zastąpione prostym tagiem, to część ludzi może z tego skorzystać, ponieważ tapnięcie (dotknięcie telefonem – przyp.red.) takiego taga spowoduje możliwość zakupu biletu w bardzo podobny sposób jak w biletomacie. To dobre uzupełnienie i pozwala na spore oszczędności dla miast, które stać na drogą infrastrukturę smart city, ponieważ możemy tę usługę rozszerzyć. Takie znaczniki mogą być również w autobusie – mówi ekspert.

Na podobne rozwiązanie zdecydowała się firma Ticketmaster zajmująca się m.in. dystrybucją biletów w amerykańskiej lidze hokeja NHL. Po tym, jak wprowadzono tam mobilną sprzedaż biletów, wzrost sprzedaży sięgnął 85 proc. Technologia SafeTix, stanowiąca uzupełnienie cyfrowej platformy sprzedaży, polega na powiązaniu unikalnego, identyfikowalnego biletu cyfrowego z telefonem komórkowym każdego kibica za pomocą zaszyfrowanego kodu kreskowego, który automatycznie odświeża się co kilka sekund. W praktyce uniemożliwia to fałszerstwa i odsprzedaż biletu.

Polska firma swoje rozwiązanie kieruje jednak na razie przede wszystkim do samorządów, zwłaszcza tych, które na wdrożenia z zakresu smart city mają niewielkie budżety.

– Mniejsze gminy, zwłaszcza te, które nie mają jakichś dużych środków unijnych na infrastrukturę, chętnie patrzą na tańsze rozwiązania. A nasze rozwiązanie jest nowoczesne i tanie. Ono w pewnym sensie jest również unikalne w skali światowej. Zastosowań NFC jest bardzo dużo, ale akurat z systemem dynamicznej informacji pasażerskiej nie jest mi znane żadne na świecie, więc jesteśmy nowatorscy – przekonuje Jan Szewc.

Według Inkwood Research światowy rynek technologii NFC będzie do 2027 roku notował średnioroczne wzrosty na poziomie 22 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.