Mówi: | Jakub Kreft |
Firma: | Unicorn VR World |
Wirtualna rzeczywistość pomoże walczyć z autyzmem. Opracowywane przez polski start-up narzędzie pozwoli lepiej zrozumieć dzieci z tą chorobą
Technologia VR zyskuje na popularności wśród terapeutów oraz opiekunów osób autystycznych. Wirtualne środowisko sprawdza się w roli bezpiecznego narzędzia do przełamywania barier, nauki oraz rozwijania umiejętności personalnych i społecznych. Wykorzystywane jest zarówno w roli narzędzia terapeutycznego dla pacjentów, jak i opiekunów, którzy dzięki wirtualnej rzeczywistości mogą lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania swoich podopiecznych.
– Nasz projekt to aplikacja VR-owa przeznaczona dla dzieci autystycznych, które borykają się z problemami natury nadwrażliwości sensorycznej. Chcemy stworzyć im w wirtualnej rzeczywistości bezpieczną przestrzeń, bez tych wszystkich dystraktorów, bez ostrych świateł, bez dźwięków, w której będą one mogły spokojnie się rozwijać, przechodzić zadania terapeutyczne i rozwijać swoje umiejętności personalne i społeczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jakub Kreft z Unicorn VR World.
W skład narzędzia terapeutycznego Unicorn VR World wchodzą dwie niezależne aplikacje przeznaczone dla dziecka oraz jego opiekuna i terapeuty. Aplikacja VR pozwala dziecku przenieść się do wirtualnego świata, w którym w rolę terapeuty wciela się jednorożec Niki pomagający w realizacji kolejnych ćwiczeń. Z kolei opiekunowie i terapeuci mogą za pośrednictwem zewnętrznej aplikacji śledzić postępy podopiecznego i w razie konieczności wesprzeć go w wykonywaniu zadań.
Nie jest to odosobniony przypadek wykorzystania VR jako narzędzia terapeutycznego przeznaczonego dla osób autystycznych. Na podobnej zasadzie działa projekt Floreo. Program powstał we współpracy specjalistów z Center for Autism Research at Children’s Hospital of Philadelphia oraz National Institutes of Health i ma zapewnić tym osobom immersyjne narzędzie do nauki umiejętności komunikacyjnych. Dzieci autystyczne mogą wykorzystać Floreo, aby w wirtualnym środowisku nauczyć się poruszania się po mieście, korzystania z gestów czy nawiązywania więzi społecznych.
Po technologię VR sięgnęli też nauczyciele z brytyjskiej szkoły Prior’s Court w Berkshire. Aby pomóc autystycznym dzieciom, pedagodzy wykorzystują gogle ClassVR w roli narzędzia do aklimatyzowania się w nowym środowisku. Wirtualna rzeczywistość pozwala podopiecznym zwiedzić nieznane miejsca w kontrolowany sposób, co pozwala przygotować je np. na wizytę w centrum handlowym czy na lotnisku pełnym ludzi. Gogle pozwalają także na chwilę odciąć się od klasowego zgiełku i wyciszyć się w bezpiecznej wirtualnej przestrzeni.
– Dzieci autystyczne uczęszczają do szkół specjalistycznych, które pomagają im się uczyć i doskonalić umiejętności, a po zajęciach często chodzą do terapeutów, co dla rodziców wiąże się z czasem i kosztami podróżowania oraz kosztami samej terapii. Unicorn VR World pozwala przeprowadzić terapię częściowo w domu, pod okiem terapeuty, który nadzoruje wszystko u siebie w gabinecie – tłumaczy ekspert.
Warto zauważyć, że gogle ClassVR sprawdzą się nie tylko w rękach osób autystycznych, mogą posłużyć także w roli narzędzia edukacyjnego dla rodziców i terapeutów. Sprzęt pozwala uruchomić doświadczenie symulujące odczucia, jakie towarzyszą osobie autystycznej np. podczas wybuchu gniewu bądź w starciu z nieznaną przestrzenią. Dzięki temu opiekunowie mają szansę zrozumieć, w jaki sposób osoby autystyczne postrzegają świat.
– Dla terapeutów dzieci autystyczne są często trudne w pracy z powodu ataków paniki i agresji. Chcemy ułatwić im pracę i uczynić ją trochę prostszą technicznie. I im wcześniej zaczniemy pomagać dziecku z objawami autyzmu, tym lepsze rezultaty możemy osiągnąć. Można im pomóc, by pełniły bardziej znaczącą rolę w społeczeństwie i stały się jego częścią. Z dorosłymi jest trochę trudniej, aczkolwiek często borykają się oni z podobnymi problemami natury sensorycznej, dlatego planujemy na dalszym etapie rozwoju pomagać również im – wyjaśnia Jakub Kreft.
Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku wirtualnej rzeczywistości w 2018 roku wyniosła 7,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie ona do 55,7 dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 33,5 proc.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Transport
Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży

W ciągu dwóch najbliższych lat wartość światowego rynku cyfrowych rozwiązań dla kolei przekroczy wartość 100 mld dol. W Polsce priorytetowe do zrealizowania zadania dotyczą wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, koniecznego dla wzrostu bezpieczeństwa na kolei. Inwestycje w cyfryzację to jeden z głównych obszarów inwestycji w tę gałąź transportu, mocno wspierany przez środki unijne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.