Mówi: | Inez Wenta |
Firma: | WakeUpGuru |
Sztuczna inteligencja ułatwi zasypianie i łagodne wybudzenie. Polski zespół pracuje nad specjalną matą dbającą o jakość snu
Najnowsze technologie zadbają nie tylko o poprawny sen, lecz także o łagodne wybudzenie. Specjalna lampa zastąpi działanie wschodzącego słońca, a inteligentna pościel nie tylko sama się rozłoży, ale także zapewni idealną temperaturę. Tymczasem zaprojektowana przez zespół Polek mata zapewni optymalne warunki dla procesu budzenia i pozwoli użytkownikom uwolnić się od stresu związanego z gwałtownym wyrwaniem z głębokiego snu.
– 45 proc. ludzi na świecie ma problemy ze snem. Na co dzień budzimy się w zupełnie nienaturalny sposób. Stwierdziłyśmy, że weźmiemy wszystkie dostępne badania naukowe, całą wiedzę obecną na rynku, i stworzymy nowy produkt, który będzie budził zgodnie z indywidualnym, naturalnym biorytmem każdej osoby – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Inez Wenta z zespołu pracującego nad projektem Wake Up Guru.
Wake Up Guru to projekt maty, którą wkłada się pomiędzy poduszkę a poszewkę. Za pracę urządzenia odpowiedzialny jest unikalny algorytm, który odpowiada za stworzenie optymalnych warunków dla dobrego wybudzania. Mata łączy więc w sobie symulację otoczenia śpiącej osoby, na które składają się elementy takie jak światło, wibracja i dźwięk.
– Nawet symulacja światła słonecznego powoduje spadek melatoniny w naszym mózgu, co prowadzi do rozpoczęcia pewnej aktywności i procesów wybudzania. Drugi bodziec to wibracja, która zmniejsza szok wybudzeniowy. Przy dźwięku korzystamy z potwierdzonych naukowo właściwości, dzięki czemu budzi się wyłącznie osoba leżąca na naszej macie, nie budzimy partnera obok. Osoba, która się budzi, robi to zgodnie z indywidualnym, naturalnym biorytmem – tłumaczy Inez Wenta.
Na rynku dostępnych jest już kilka urządzeń mających optymalizować proces snu lub wybudzania. Lampa Philips Somneo Sleep & Wake-Up wykorzystuje naturalną reakcję organizmu na światło słoneczne. Symulacja promieni słonecznych pozwala łagodnie przejść przez proces wybudzania, przeciwnie niż ma to miejsce w przypadku budzenia z głębokiego snu przez nieprzyjemny dla ucha dźwięk budzika. Lampka nocna LED SomniLight Red wykorzystuje działanie czerwonego światła, które okazuje się być idealne do stworzenia warunków dobrych dla zasypiania. SmartDuvet Breeze to z kolei inteligentna pościel, która nie tylko sama się ścieli, ale dba także o poziomowanie temperatury. Dzięki niej można dostosować temperaturę osobno dla każdej ze stron łóżka.
– Rynek rozwiązań dla snu jest już znany. Możemy zacząć od zwykłego budzika, poprzez szereg różnych rozwiązań, które się skupiają na budzeniu światłem czy wibracją. Jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie. Nadal jednak szukamy czegoś, co pozwoli nam połączyć tę wiedzę w całość – mówi reprezentantka Wake Up Guru.
Pierwszy prototyp produktu oferowanego przez zespół tworzony przez Polki powstał we wrześniu 2019 roku podczas Szkoły Pionierów PFR. Po czterech miesiącach gotowy już jest drugi prototyp. Będzie on przeznaczony do wykorzystania w testach.
– Następnym bardzo istotnym dla nas krokiem będzie pozyskanie finansowania dla tego projektu, tak abyśmy mogły rozpocząć odpowiednie badania na kolejnym poziomie, jak również rozpocząć prace nad wprowadzaniem tego produktu na rynek. Bez finansowania nie ma takiej możliwości – mówi Inez Wenta.
Według raportu Allied Market Research światowy rynek rozwiązań dla snu do 2023 roku ma osiągnąć wartość blisko 80 mld dol.
Pacjent przyszłości będzie kontaktował się z lekarzem tylko w wyjątkowych sytuacjach. Na co dzień personel medyczny będą wspierać sztuczna inteligencja i aplikacje mobilne
CES 2020: Jedna na trzy osoby chrapie. Inteligentne łóżka i poduszki rozwiążą ten problem
Na bezdech senny cierpi 2,5 mln Polaków. Tylko niewielki odsetek ma zdiagnozowaną chorobę
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.