Mówi: | Yossi Bornstein |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Shizim Group |
Start-upy odmieniają branżę medyczną. Sukces osiągną tylko te mające przełomowe technologie i zdolne do współpracy z większymi podmiotami
Wzrost znaczenia technologii inteligentnych oraz urządzeń funkcjonujących w ramach internetu rzeczy ma pozytywny wpływ na rynek medyczny. Branża otwiera się na innowacyjne technologie oraz obiecujące start-upy, które usprawniają działanie placówek służby zdrowia. Powstają programy akceleracyjne dla start-upów działających w tym segmencie gospodarki, a najbardziej obiecujące projekty zyskują uznanie w skali globalnej.
– Z definicji start-up to niestabilne przedsięwzięcie, często zdarzają się niepowodzenia, jednak musimy wziąć pod uwagę nie tylko kryterium otrzymania dobrego produktu. Dzięki porażkom ludzie uczą się, jak prowadzić prace badawczo-rozwojowe. Dlatego w dłuższej perspektywie niepowodzenia również przyczyniają się do rozwoju. Statystyki dotyczące start-upów nie są obiecujące z wielu powodów, niezwiązanych z samą technologią. Te powody to brak finansowania czy możliwości zgromadzenia środków. Jednak ostatecznie udaje się wprowadzać na rynek dobre produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Yossi Bornstein, dyrektor generalny i założyciel Shizim Group.
Z analizy ekspertów EDmeetsTECH oraz Atena Research&Consulting opublikowanej w ramach raportu „Start-upy medyczne w Polsce” wynika, że połowa firm tej branży zajmuje się rozwiązaniami z zakresu prężnie rozwijającej się telemedycyny, a aż 89 proc. medtechów pozostaje w stałym kontakcie z organizacjami medycznymi. Zapotrzebowanie na narzędzia tego typu będzie więc stale rosnąć.
W Polsce na popularności zyskują także konferencje technologiczne skupione na promocji firm z branży medtech. Podczas MEDmeetsTECH w Warszawie czy EU-MED Summit w Łodzi prezentowane są obiecujące start-upy medyczne oraz technologie, które mają szansę zrewolucjonizować służbę zdrowia. W przyszłości najlepsze z firm prezentujących swoje narzędzia na targach mają szansę na pozyskanie inwestorów oraz wejście na rynek globalny.
– Inwestorzy poszukują rozwiązań, które wychodzą naprzeciw niezrealizowanym potrzebom, zrewolucjonizują branżę medyczną oraz system opieki zdrowotnej. Zależy nam na tym, aby zespół start-upu był profesjonalny i zaangażowany, jest on nie mniej ważny niż sama technologia. Potrzebujemy ochrony własności intelektualnej i patentowej, ponieważ inwestujemy duże pieniądze w opracowanie produktu, więc potrzebna jest odpowiednia ścieżka regulacyjna – wskazuje ekspert.
Izraelski akcelerator Shizim jest jedną z tych instytucji, które specjalizują się w pozyskiwaniu innowacyjnych start-upów medycznych. Firma wraz z miastem Łódź w ciągu najbliższych sześciu miesięcy chce zbudować centrum naukowo-badawcze, w którym udostępni infrastrukturę technologiczną, specjalistyczną wiedzę oraz inne narzędzia pomagające tworzyć przełomowe rozwiązania z dziedziny medtechów. Digital Health Innovation Center w Łodzi będzie skupiać się przede wszystkim na zagadnieniu cyberbezpieczeństwa w służbie zdrowia.
Innym miastem, które inwestuje w rozwój medycyny, jest Zabrze. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Zabrzu postanowili powołać do życia Startup City Zabrze. Celem inwestycji będzie stworzenie przyjaznego miejsca do rozwoju młodych firm zajmujących się start-upami z branży medycznej. Miasto planuje pozyskać do współpracy inwestorów oraz mentorów biznesowych, które pomogą start-upom rozwinąć nowe, innowacyjne narzędzia z dziedziny nowoczesnej medycyny.
Wprowadzaniem innowacji na rynek medyczny zajmują się jednak nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. Opaska życia opracowana w ramach Laboratorium Innowacji PZU to urządzenie monitorujące kluczowe funkcje życiowe pacjenta przebywającego w szpitalnej poczekalni, aby w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia udzielić mu błyskawicznej pomocy medycznej. Opaski w ramach pilotażu testowane są na terenie siedleckiego szpitala, ale jeśli okażą się wystarczająco pomocne, w przyszłości mają szansę wejść do powszechnego użytku w placówkach medycznych w całej Polsce.
– Duże firmy międzynarodowe wykupują coraz więcej technologii od start-upów, niekoniecznie na wczesnym etapie, ale w zaawansowanym stadium, po stworzeniu produktu. Rozwój branży medycznej zawdzięczamy także start-upom – twierdzi Yossi Bornstein
Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku rozwiązań IT dla medycyny w 2019 roku wyniosła 109,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 392 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 10 proc.
Czytaj także
- 2025-07-25: Przebywanie w lesie pozytywnie wpływa na zdrowie. Kąpiele leśne stają się coraz popularniejsze
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-02-04: Lekarze będą lepiej przygotowani do pracy w obliczu działań militarnych. Powstał nowy model kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-31: Medycyna stylu życia zyskuje na znaczeniu. Może zapobiegać przewlekłym chorobom serca i nowotworom
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.