Newsy

Specjalne deski na sprężynach mogą znacznie przyspieszyć proces rehabilitacji. W przyszłości może w niej pomóc zaprojektowany skafander VR

2018-04-19  |  06:05

Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń do rehabilitacji. To już nie tylko żmudne treningi pod okiem fizjoterapeutów i lekarzy. W rehabilitacji pomaga już wirtualna rzeczywistość, dzięki której powtarzalne ćwiczenia są bardziej przyjemne, a w związku z tym efektywniejsze. Zaprojektowano specjalny skafander VR, który w przyszłości może posłużyć do rehabilitacji uszkodzonych mięśni. Obecnie żmudny proces rehabilitacji można przyspieszyć np. za pomocą specjalnej deski usytuowanej na sprężynach. Pozwala ona wzmocnić mięśnie nóg i rehabilitować większość kontuzji. Może pomóc nawet przy paraliżu.

Brytyjski start-up Teslasuit Project zaprojektował skafander VR, dzięki któremu całym ciałem możemy odczuwać wrażenia z grania w gry wideo. Dzięki niemu możemy nie tylko kontrolować ruchy wirtualnych postaci, lecz także odczuć ciepło i zimno, wstrząsy czy uczucie odrzutu po wystrzeleniu z pistoletu. Skafander jest także testowany do rehabilitacji osób z uszkodzonymi mięśniami. Na efekty w tym zakresie trzeba jeszcze poczekać.

Obecnie zastosowania wirtualnej rzeczywistości w rehabilitacji mają głównie charakter motywacyjny. Osoba trenująca może się przenieść w wirtualny świat i w przyjemniejszej niż sala rehabilitacyjna wirtualnej scenerii może toczyć walkę z uszkodzonymi mięśniami. W regeneracji mięśni można stosować urządzenia perkusyjne, które w ciągu 1–2 minut (zamiast 15 minut zwykłych ćwiczeń) pomagają rozluźnić głębokie mięśnie. Coraz częściej fizjoterapeuci podczas ćwiczeń stosują deski równoważne. Pomagają one wyleczyć kontuzje, pobudzają mięśnie do pracy i pozwalają ćwiczyć równowagę.

– Gyroboard to deska wymyślona przez Australijczyków, służąca do wzmacniania mięśni głębokich nóg, jak również balansu ciała. Dzięki tej desce możemy wzmocnić nasze nogi i balans, wykorzystywane bardzo mocno właściwie we wszelkich sportach: piłka nożna, sporty walki, snowboard, deskorolka czy flyboard. Deska pomaga również w rehabilitacji. Jak ktoś miał kontuzję nogi, dzięki tej desce szybciej może wrócić do formy – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Tomasz Kubik z Gyroboard.net.

Deski równoważne mogą być stosowanie w niemal wszystkich obszarach rehabilitacji. Platforma umieszczona jest na niestabilnym punkcie podparcia – może to być wałek czy biegun, dzięki którym deska porusza się w różnych kierunkach. W ten sposób stwarza warunki stymulujące te części ciała i mózgu, które są odpowiedzialne za poczucie równowagi. Gyroboard, dzięki sprężynie, na której jest usytuowany, może się chwiać, kołysać albo przechylać, dzięki czemu jest nie tylko skutecznym urządzeniem fitness, lecz także przynosi efekty w rehabilitacji pourazowej.

– Dzięki desce można rehabilitować wszelkie kontuzje związane z nogami czy nawet z paraliżem ciała. Pomaga ona odbudować mięśnie głębokie nóg, których na zwykłej siłowni raczej nie używamy. Deska jest usytuowana na sprężynie. Jej twardość można regulować, dostosować do ciężaru ciała i do poziomu umiejętności danego użytkownika. Można też regulować obrót deski, czyli albo deska stoi w miejscu, albo się kręci np. w zakresie 60 stopni, ale też dookoła w 360 st. – mówi Tomasz Kubik.

Z badania przeprowadzonego w ramach kampanii społecznej „Otwarcie dla rehabilitacji” wynika, że nawet 45 proc. osób uprawiających sport jest narażonych na kontuzje wynikające z przetrenowania, urazów czy nieprzygotowania do aktywności fizycznej. Narażone są zwłaszcza dzieci, np. podczas zajęć sportowych w szkole. Stanford Children’s Health podaje, że w Stanach Zjednoczonych co roku 3,5 mln dzieci doznaje kontuzji. Przy ich rehabilitacji przydatne są zwłaszcza te urządzenia, które łączą ćwiczenia z zabawą.

– To nowa wersja trickboardu, można na niej wykonać bardzo dużo ćwiczeń, jesteśmy w trakcie ich opisywania. W tym roku sprowadziliśmy tę deskę, bardzo się zainteresowaliśmy tematem, być może w Poznaniu niebawem otworzymy pierwszą sekcję gyroboardową, gdzie będzie można ćwiczyć – zapowiada przedstawiciel Gyroboard.net.

Grand View Research podaje, że rynek sprzętu do rehabilitacji medycznej w 2025 roku będzie już wart 17,5 mld dol. Globalny rynek wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w opiece zdrowotnej będzie zaś warty 5,1 mld dol. w 2025 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Edukacja

Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.