Newsy

Problem z brakiem wody w sanitariatach podczas m.in. katastrof humanitarnych rozwiązny przez polskiego wynalazcę

2017-04-26  |  06:25

Handy Shower to wszechstronny i innowacyjny gadżet, który zastąpi większość urządzeń sanitarnych, w tym także bidet. Sprzęt waży zaledwie 0,5 kg, dlatego zmieści się nawet w małej saszetce. Do urządzenia dołączony jest elastyczny zbiornik o pojemności od 2 do nawet 40 litrów, dzięki czemu sprawdzi się w różnych sytuacjach: na kempingu, w samolocie, a nawet podczas katastrofy humanitarnej.

– Innowacyjność tego sprzętu polega na tym, że zapewnia wszystkie funkcje łazienki, czyli automatycznie rozwiązuje kłopot z urządzeniami sanitarnymi, w tym także z bidetem. Mieści się w małej saszetce. Jest w pełni mobilne, waży ok. 0,5 kg, co sprawia, że można go wziąć ze sobą na kemping, do samolotu czy de facto wszędzie. Natomiast w sytuacji, kiedy jest kłopot z urządzeniami sanitarnymi, np. na pustyni czy podczas katastrofy humanitarnej, możemy umyć ręce bezdotykowo, czyli bez dotykania zaworu, co może chociażby zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. To unikalne rozwiązanie na skalę światową – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Zdzisław Iwanejko z firmy Handy Shower. 

Handy Shower jest urządzeniem niezwykle oszczędnym, działa bowiem tylko wtedy, gdy naciskamy na przycisk. Z urządzenia leci wtedy woda, a gdy puścimy przycisk – natychmiast przestaje. Do urządzenia dołączony jest elastyczny zbiornik o pojemności od 2 do nawet 40 litrów.

– Prysznic tradycyjny jest podłączony do sieci, czyli ma rurę. W przypadku Handy Shower woda zgromadzona jest w specjalnym elastycznym zbiorniku, przypominającym solar shower. Są różne pojemności od 2 do nawet 40 litrów. Na razie używamy najmniejszej, żeby mieściła się w saszetce. Natomiast, jeżeli ktoś np. na kempingu chciałby korzystać z większych pojemności, to rzecz jasna proponujemy mu je – dodaje Zdzisław Iwanejko.

Co roku duże organizacje takie jak Czerwony Krzyż czy Oxfam ogłaszają konkursy na zaprojektowanie i wykonanie urządzenia do mycia rąk. Niedawno fundacja Billa i Melindy Gates’ów dofinansowała jeden z projektów urządzeń do mycia rąk w kwocie 70 tys. dol. dla Wietnamu, Laosu i Kambodży. Twórcy Handy Shower uważają, że ich koncepcja jest dużo lepszym pomysłem aniżeli wspomniana.

– Nasze rozwiązanie jest dużo lepsze, bowiem opracowaliśmy zawór, który według nas jest najlżej działającym zaworem na świecie. Właśnie dlatego zgłosiliśmy je do opatentowania. Jesteśmy już po badaniach patentowych i mamy bardzo dobre wyniki – mówi Zdzisław Iwanejko.

Obecnie projekt znajduje się na etapie finalizacji. Oznacza to, że firma ma już formy próbne, lecz musi pozyskać jeszcze niezbędne środki finansowe na formy produkcyjne.

– Na razie cały projekt finansowaliśmy całkowicie z własnych środków, natomiast w tej chwili doszliśmy do etapu, gdzie potrzebujemy ok. 150 tys. euro na formy produkcyjne. Co prawda formy są droższe, ale za to produkcja jest tania – podsumowuje Zdzisław Iwanejko.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.