Newsy

Polskie start-upy i instytucje szukają innowacji do walki z koronawirusem. Mogą pozyskać miliony złotych

2020-04-30  |  06:19
Mówi:dr Jakub Ryzenko
Funkcja:kierownik Centrum Informacji Kryzysowej
Firma:Centrum Badań Kosmicznych PAN
  • MP4
  • Branża start-upowa oraz organizacje publiczne jednoczą się w walce z pandemią koronawirusa. Powstaje szereg akceleratorów technologicznych, które mają przyspieszyć i ułatwić wdrożenie nowych, innowacyjnych rozwiązań dla przedstawicieli branży medycznej. Powstają systemy automatyzujące pracę lekarzy, środki ochrony osobistej tworzone przy wykorzystaniu drukarek 3D oraz prototypowe systemy wentylacji dla osób zarażonych. Jedną z takich inicjatyw jest konkurs Covid Challenge.

    – Celem Covid Challenge jest wygenerowanie innowacji, które mogą pomóc służbie zdrowia w walce z pandemią. Chodzi przede wszystkim o sprzęt ochronny dla ratowników medycznych, elementy prostego usprawnienia wyposażenia karetek, sposoby oczyszczania i dekontaminacji pewnych rzeczy, ale także poszukiwanie wyzwań przy rozwiązaniach typu respirator czy system monitoringu pacjenta. Poszukujemy zarówno rozwiązań, które na zasadzie zrób to sam pozwalają w łatwy sposób poprawić bezpieczeństwo i sprawność działania, jak i takich, które mogą wymagać kilku miesięcy rozwoju, ale zaoferują  coś nowego – mówi agencji Newseria Innowacje Jakub Ryzenko, kierownik Centrum Informacji Kryzysowej z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.

    Od momentu ogłoszenia konkursu Covid Challenge udało się wstępnie ocenić 30 zgłoszeń, spośród których kilkanaście pomyślnie przeszło proces weryfikacji. Kolejne wnioski będą rozpatrywane partiami w dwutygodniowych odstępach. Zaaprobowane projekty otrzymają wsparcie merytoryczne, które pozwoli wdrożyć je w życie.

    Uczestnicy konkursu zmierzą się z 28 wyzwaniami. Każde z nich zawiera krótki opis problemu oraz przykładowe metody jego rozwiązania. Do aplikacji konkursowej mogą dołączyć film z serwisu YouTube, a także szkic bądź schemat szczegółowo objaśniający działanie danego projektu.

    – Część z nich to pomysły, które będą wymagały pewnego czasu na rozwinięcie. Część to tematy, które wymagają badań, np. tematyka ozonowania dla oczyszczania sprzętu ochronnego czy utylizacji odpadów medycznych. Tym, którzy mają pomysły i rozwiązania wymagające dłuższego rozwoju, będziemy chcieli umożliwić kontakt z potencjalnymi inwestorami – mówi ekspert.

    Własny program grantowy uruchomiło także Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Instytucja planuje wyłonić w ramach Szybkiej Ścieżki „Koronawirusy” innowacyjne projekty związane z diagnostyką, profilaktyką oraz leczeniem COVID-19. Na ten cel przeznaczono 200 mln zł z funduszy europejskich, o które można starać się od 6 maja 2020 r.

    Z kolei przedstawiciele Agencji Badań Medycznych powołali do życia program błyskawicznego wsparcia dla technologii medycznych przeciwdziałających rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Agencja zobowiązała się do przeprowadzenia wstępnej oceny zgłaszanych projektów w ciągu 72 godzin, a naukowcy oraz inżynierowie zainteresowani współpracą mogą liczyć na wsparcie rzędu 5 mln zł.

    – Covid Challenge jest konkursem wielopłaszczyznowym. Zgłaszane są działania, które mogą przynieść efekty tu i teraz. Mamy pomysły, które potrzebują wsparcia, mamy tematy badawcze, wokół których mogą się zgromadzić grupy osób mogących je rozwinąć. Niektóre efekty już zaczynamy widzieć, prawie że z dnia na dzień, a niektóre będą wymagały kilku miesięcy – wyjaśnia Jakub Ryzenko.

    Do walki z koronawirusem włączyła się także branża start-upowa. Organizatorzy Techstars Startup Weekend zorganizowali wydarzenie Global Startup Weekend Poland Covid-19, w ramach którego start-upy mogły pozyskać wsparcie związane z procesem wdrożenia na rynek technologii ułatwiających pracę i funkcjonowanie w dobie pandemii.

    W ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, we współpracy z firmą Ericsson Polska, uruchomiono akcelerator Star Spark 2.0 dla technologii związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19. Start-upy zainteresowane udziałem w tym akceleratorze mogą liczyć na wsparcie mentorskie, finansowe oraz pomoc w dotarciu do klientów.

    Już teraz można zaobserwować pierwsze efekty ścisłej współpracy start-upów z branżą medyczną. Zespół BrainScan.ai opracował sztuczną inteligencję wyspecjalizowaną w analizie obrazów tomografii komputerowej na potrzeby diagnozowania COVID-19. Firma Mudita nawiązała z kolei współpracę z Fundacją Badań i Rozwoju Nauki, w ramach której zaprojektowano wentylator dla pacjentów zarażonych wirusem. Urządzenie ma umożliwić dostarczenie choremu tlenu w sytuacji kryzysowej, kiedy placówka medyczna nie dysponuje wolnym respiratorem.

    – Zachęcamy młodych naukowców mających świeże pomysły, jak i innowacyjne firmy rozwijające na co dzień bardzo różne rozwiązania, aby proponowały koncepcje, które mogłyby zostać wykonane szybko i skutecznie – mówi Jakub Ryzenko.

    Akcja Covid Challenge jest współorganizowana przez Centrum Informacji Kryzysowej oraz organizatora konkursów łazików marsjańskich, firmę Planet Partners, przy szerokim wsparciu partnerów merytorycznych. Do projektu przyłączyli się m.in. eksperci z Katedry Medycyny Katastrof Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zespół medyczny z Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.