Newsy

Policjanci będą trenować strzelanie replikami broni sprzężonymi z wirtualną rzeczywistością. Rozwiązanie polskiego start-upu znajdzie zastosowanie także w e-sporcie

2020-02-19  |  06:00

Z wirtualnej rzeczywistości korzysta nie tylko przemysł gier i rozrywki. Coraz częściej nowa technologia sprawdza się w szkoleniach, chętnie sięgają po nią także służby mundurowe. Dzięki VR policjanci mogą wczuć się w ludzi, których mogli zabić. Inna aplikacja pozwala im trenować przesłuchania. Polska firma przygotowała zaś symulację treningów strzeleckich na realnych replikach broni, a specjalna kamizelka umożliwia odczucie wystrzału. Jednocześnie aplikacja mierzy czas przeznaczony na przygotowanie i wykonanie strzału.

– W 11Bullets stworzyliśmy unikalny projekt, w którym w wirtualnej rzeczywistości można postrzelać na realnych replikach broni. Ten projekt skierowany jest do służb mundurowych, które mogą realizować swój trening w VR, ale także na rynek sportowy, jak i na rynek rozrywkowy, np. turniejów e-sportowych – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Paweł Rut z 11Bullets.

Służby mundurowe już od kilku lat wykorzystują możliwości, jakie daje rozszerzona i wirtualna rzeczywistość. Wojsko stosuje VR, by przygotować żołnierzy do misji. Uczy ich w ten sposób podejmować decyzję w ciągu chwili. Także policjanci podczas szkoleń sięgają po wirtualną rzeczywistość. W Stanach Zjednoczonych biorą oni udział w obowiązkowych szkoleniach z empatii. Wczuwają się w rolę potencjalnej ofiary, w ten sposób ma się zmniejszyć odsetek liczby interwencji z użyciem broni. Zwłaszcza że, jak pokazują statystyki Ruderman Family Foundation, blisko połowa osób, które umierają z rąk policji, to niepełnosprawni.

Inne aplikacje pozwalają policjantom przećwiczyć technikę przesłuchań, jeszcze inne umożliwiają im walkę ze stresem, np. poprzez chodzenie po stalowej belce na ogromnej wysokości. Polacy stworzyli zaś zestaw elementów, który daje służbom mundurowym możliwość strzelania na prawdziwych replikach broni w VR.

– W naszym rozwiązaniu możemy nie tylko strzelać, ale też odczuwamy postrzał. Mamy specjalną kamizelkę, w której odczuwa się efekt postrzału. Na zestaw składają się: replika broni, która jest zgodna wagowo i pod względem zachowania z realną bronią, kamizelka sensoryczna oraz oprogramowanie, które daje możliwości symulacyjne różnych sytuacji strzeleckich lub ćwiczeń strzeleckich – tłumaczy Paweł Rut.

To rozwiązanie zarówno dla służb mundurowych, jak i dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić swoje umiejętności strzeleckie. W przypadku policjantów pozwala jednak nie tylko przypomnieć charakterystyczne właściwości poszczególnych broni, lecz także zautomatyzować wszystkie procesy.

– Nasza autorska elektronika umożliwia śledzenie broni od wyjęcia z kabury, przez wszystkie czynności strzeleckie, czyli przeładowanie, odbezpieczenie broni, oddanie strzału, wymianę magazynka, zmianę trybu pracy broni czy trybu strzału. Jesteśmy w stanie mierzyć czasy tych czynności oraz wskazywać słabe punkty. To istotne dla służb mundurowych, gdzie w sytuacjach bojowych ten, kto szybciej wyciągnie broń, uzyskuje przewagę taktyczną – wskazuje ekspert.

Jak przekonuje, rozwiązanie 11Bulltes może też być traktowane jako zwykła rozrywka. Wystarczy niewielkie pomieszczenie, by ćwiczyć swoje umiejętności. Można też dołączyć do ligi sportowej, trenować i rywalizować z innymi graczami o zwycięstwa i puchary.

– Drugim rynkiem, też bardzo ciekawym, jest strzelectwo sportowe. Każdy zawodnik przygotowujący się do turnieju sportowego, gdzie strzela się ostrą amunicją, wystrzeliwuje około 400 naboi dziennie. Koszt jednego naboju to jedna złotówka, więc taki trenażer przeznaczony na rynek sportowy jest bardzo pożądany ekonomicznie – przekonuje Paweł Rut.

Z zapowiedzi wynika, że produkt może trafić na rynek jeszcze w tym roku.

Do pobrania

Więcej na temat
Handel Branża gamingowa wkracza w erę rozrywki 4.0. Rośnie wartość mikrotransakcji w grach, co wymaga zwiększenia ich bezpieczeństwa Wszystkie newsy
2019-12-23 | 06:00

Branża gamingowa wkracza w erę rozrywki 4.0. Rośnie wartość mikrotransakcji w grach, co wymaga zwiększenia ich bezpieczeństwa

Rozwój branży mobilnej oraz szybkich sieci łączności bezprzewodowej wynosi cyfrową rozrywkę na nowy poziom. Upowszechniają się wieloplatformowe, angażujące gry,
Internet Branżę cyfrowej rozrywki zmieniają serwisy streamingowe. Przyszłością gier jest zupełnie nowe podejście do VR
2019-12-03 | 06:00

Branżę cyfrowej rozrywki zmieniają serwisy streamingowe. Przyszłością gier jest zupełnie nowe podejście do VR

Rozwój technologii mobilnych sprawił, że gry komputerowe przestały być medium niszowym, skierowanym do wąskiego grona posiadaczy komputerów oraz konsol. Dzięki

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Ochrona środowiska

Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.