Mówi: | Sławomir Matul |
Funkcja: | założyciel i prezes |
Firma: | VR Factory |
Pierwszy na świecie symulator pracy barmana powstał w Polsce. Dzięki specjalnym okularom VR pozwala na opanowanie sztuki barmańskiej
Symulator pracy barmana umożliwia zdobycie umiejętności przyrządzania koktajli w wirtualnej rzeczywistości. Wystarczy założyć na głowę specjalne gogle VR i można przejść kurs barmański bez wychodzenia z domu. To jeden z przykładów na to, że wirtualna rzeczywistość staje się codziennością i nie służy już wyłącznie do rozrywki, ale znajduje zastosowanie również w praktyce. Stworzona przez Polaków platforma umożliwia stworzenie kursów symulacyjnych w wielu dziedzinach.
– Symulator pracy barmana to połączenie wirtualnej gry z wirtualnym kursem barmańskim i rozgrywką, która pozwala na to, żeby ucząc się i podróżując po całym świecie, dowiedzieć się nie tylko z czego składają się drinki, lecz także poznać całą sztukę barmańską – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sławomir Matul, założyciel firmy VR Factory.
Jednak Bartender VR nie jest wyłącznie grą. To cała platforma, obejmująca także specjalny silnik umożliwiający przygotowanie w ciągu 2–3 miesięcy dowolnego szkolenia. Dzięki temu w ramach projektu powstało już kilka produktów. Jednym z nich jest dostępna od miesiąca gra, w której uczymy się przez efekt grywalizacji.
– Jest część practice z informacjami, co robić krok po kroku, i efekt challenge, gdzie już bez tych podpowiedzi sprawdzamy swoje umiejętności, co kończy się po czterech levelach uzyskaniem pierwszego na świecie certyfikatu wirtualnego kursu barmańskiego. Co ważne, gra od samego początku jest realizowana przy współpracy z sześciokrotnym mistrzem świata barmanów Tomaszem Małkiem, który odpowiada za całe know-how barmańskie – tłumaczy Sławomir Matul.
Choć gra jest wirtualna, jej pomysłodawcy stworzyli również specjalną propozycję na prawdziwe eventy – przygotowany w wirtualnej rzeczywistości drink możemy potem realnie spróbować. To element zwany mixed reality lub rzeczywistością mieszaną. Gdy osoba zakłada gogle i przygotowuje w symulatorze jeden z trzech dostępnych koktajli, w tym czasie mistrz świata barmanów robi prawdziwego drinka, dzięki czemu można się przekonać, jak dokładnie on smakuje.
Podczas prac nad projektem, jego twórcom zależało na maksymalnym odzwierciedleniu świata barmańskiego i oddaniu realizmu w jak największym stopniu. Na potrzeby platformy zostały zeskanowane prawdziwe przedmioty, a bary zostały zaprojektowane przez specjalistów, którzy robią to na co dzień.
– Następnie udaliśmy się do profesjonalnego studia dźwiękowego, gdzie zostały nagrane wszystkie dźwięki, które realnie oddają czy to płyny czy lód, wszystkie te rzeczy zostały zaimplementowane do gry. Później filmowaliśmy setki ujęć chwytów dłoni na różnych przedmiotach, żeby odwzorować idealnie i uzyskać maksymalny efekt immersji i realności w chwytaniu – twierdzi założyciel VR Factory.
Możliwości, które daje platforma, jej twórcy chcą wykorzystać w przygotowaniu kolejnych symulatorów, m.in. pracy kucharza czy baristy. Światowe trendy pokazują, że warto inwestować w rozwój technologii VR. Powstają symulatory wyścigów, statków kosmicznych czy gier przygodowych, ale dzięki zanikającej granicy pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistością nowe rozwiązania znajdują także zastosowanie w nauce i szkoleniach, np. podczas kształcenia pilotów czy lekarzy.
– Nie da się tego zatrzymać, tu jest tylko kwestia tego, jak dobrze to wykorzystać, jak się nauczyć i jak naukę, która wcześniej została przez nas przyswojona, dalej wykorzystywać – twierdzi ekspert.
Według raportu Grand View Research, wartość globalnego rynku wirtualnej rzeczywistości wyniosła w 2016 r. blisko 961 mln dolarów. Przewiduje się, że w najbliższych latach liczba ta będzie stale rosnąć. Z prognoz Zon Market Research wynika, że w latach 2017–2022, rynek wirtualnej rzeczywistości będzie rósł w tempie 54 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-02-13: Granie w brutalne gry nie zmniejsza empatii. Odkrycie może stanowić zwrot w debacie na temat szkodliwości gier wideo
- 2024-01-16: Rok 2024 może w końcu przynieść stabilizację na rynku nieruchomości. Wiele zależy od tego, jak zaprojektowany będzie nowy rządowy program
- 2024-01-09: Tomasz Kammel: Wkrótce będę realizował pewien projekt związany z edukacją dzieci. Chodzi o to, by już dziś mogły się one rozwijać pod kątem kompetencji przydatnych w przyszłości
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2024-01-09: Nadmierny kontakt dziecka z urządzeniami cyfrowymi negatywnie wpływa na rozwój mózgu. Mogą się pojawić problemy z opanowaniem mowy, kontrolą emocji i koncentracją
- 2023-11-09: Grupa LUX MED otwiera nowe centrum szkoleniowe dla kadr medycznych. Lekarze i studenci będą ćwiczyć w salach odzwierciedlających warunki bloku operacyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć
Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.