Newsy

Opracowano skuteczną metodę leczenia dysleksji. Inteligentne okulary pozwalają niemal natychmiast osiągnąć efekt terapeutyczny

2020-02-10  |  06:00

Nowe technologie coraz częściej pomagają ludziom z różnego rodzaju zaburzeniami. Dzięki opracowanym przez francuskich naukowców inteligentnym okularom osoby cierpiące na dysleksję mogą osiągnąć natychmiastowy efekt terapeutyczny. Wspomóc proces czytania u osób z tym zaburzeniem może także specjalna lampa LED migająca z wysoką częstotliwością, co zwiększa kontrast czytanego tekstu i pomaga w rozróżnianiu kolorów.

– Lexilens to specjalne okulary, które pomagają osobom z dysleksją czytać znacznie szybciej. Urządzenie opiera się na odkryciu naukowym dokonanym na jednej z uczelni we Francji. Skutki korzystania z niego są zdumiewające. Dzieci mogą poprawić prędkość czytania z 60 do 90 słów na minutę. Dotychczas, aby osiągnąć podobne wyniki, musiałyby spędzić trzy lata na kompleksowych ćwiczeniach pod okiem specjalistów. Obecnie wystarczy nosić nasze okulary. Dla osób z dysleksją jest to rewolucyjna technologia – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr Sylvain Le Liepvre z Abeye.

Dysleksja jest zaburzeniem objawiającym się trudnościami w nauce czytania i pisania. Naukowcy z Uniwersytetu w Rennes określili przyczynę anatomiczną, która warunkuje tę chorobę. Autorzy badania zauważyli, że komórki receptorowe w oczach osób zdrowych są ułożone symetrycznie. W przypadku cierpiących na dysleksję zebrane są one natomiast w pewne grupy. W wyniku tego mózg generuje dwa obrazy, które są swoimi lustrzanymi odbiciami.

– Obrazy z obydwu oczu są do siebie zbyt podobne, przez co mózg nie może się zdecydować, który wybrać. Osoby z dysleksją nie rozróżniają np. litery B od D, przez co bardzo trudno im „rozszyfrować” tekst. Nasze okulary pomagają im wyraźniej widzieć poszczególne litery, zwiększają kontrast, czasami oddzielają poszczególne wiersze tekstu. Sytuacja może różnić się zasadniczo między jedną osobą a drugą, ale w ostatecznym rozrachunku skutkiem jest poprawa szybkości czytania. Pozwala to dyslektykom lepiej zrozumieć czytany tekst – twierdzi dr Sylvain Le Liepvre.

Okulary Lexilens są kompatybilne z soczewkami korekcyjnymi, dzięki czemu mogą z nich korzystać również osoby z wadami wzroku. Urządzenie wykorzystuje wysokiej jakości soczewki elektrochromowe, które umożliwiają precyzyjną modulację światła, potrzebną do szybszego i wyraźniejszego odczytu tekstu. W rezultacie okulary przynoszą efekt terapeutyczny od razu po ich założeniu. To szczególnie ważne, zwłaszcza w przypadku stosowania u dzieci dopiero uczących się czytać.

– Dyslektykom dużo trudności sprawia samo rozszyfrowanie tekstu, a przez to także nauka w szkole. Zużywając trzy razy więcej energii niż przeciętna osoba na samo czytanie poleceń, nie mają oni potem siły mierzyć się z zadaniami matematycznymi i innymi rzeczami, których muszą się uczyć w szkole. Opracowaliśmy zatem rozwiązanie pozwalające wyeliminować ten globalny problem – mówi ekspert z firmy Abeye. – Obecnie na rynku nie ma podobnych produktów. Po raz pierwszy w historii urządzenie może pomóc osobie z dysleksją poprawić szybkość czytania i zdolność rozumienia tekstów w tak dużym zakresie.

Okulary Lexilens zostały wyróżnione nagrodą CES 2020 Innovation Award. Rynkowy debiut urządzenia planowany jest na jesień. Początkowo trafi ono na rynek francuski.

Tymczasem dostępne jest już rozwiązanie proponowane przez zespół naukowy Lexilife, który odkrył fizjologiczną przyczynę dysleksji. Lampa Lexilight wykorzystuje superszybkie rozbłyski światła LED. Miga z częstotliwością, której nie jest w stanie wychwycić ludzkie oko. Dzięki temu, w przeciwieństwie do lamp stroboskopowych, nie ma ryzyka wywołania ataku epilepsji. Jak twierdzą producenci, urządzenie wykazuje 90-proc. skuteczność. Niebawem jej dystrybucja rozszerzy się również na Stany Zjednoczone. Potrzebujących tego typu rozwiązań jest jednak znacznie więcej. Szczególnie ważne jest dostarczenie im urządzeń pozwalających na indywidualną terapię.

– Dyslektycy stanowią około 10 proc. ludności świata. Jest to zatem dość poważny problem – wskazuje dr Sylvain Le Liepvre.

Analitycy Marketwatch przewidują, że rynek usług i produktów oferowanych w leczeniu dysleksji zbliży się do 2025 roku do wyceny na poziomie 27 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się na poziomie 6,5 proc.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.

Handel

Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.

Transport

Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży

W ciągu dwóch najbliższych lat wartość światowego rynku cyfrowych rozwiązań dla kolei przekroczy wartość 100 mld dol. W Polsce priorytetowe do zrealizowania zadania dotyczą wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, koniecznego dla wzrostu bezpieczeństwa na kolei. Inwestycje w cyfryzację to jeden z głównych obszarów inwestycji w tę gałąź transportu, mocno wspierany przez środki unijne.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.