Mówi: | Dariusz Walczak |
Firma: | Lopi |
Konsultacje społeczne przenoszą się do sieci. Nowa internetowa platforma pozwala mieszkańcom kontaktować się z samorządami i wyrażać opinie
Coraz bardziej zwiększa się dostępność cyfrowych usług w administracji publicznej. Projekt mDokumenty pozwala m.in. potwierdzić swoją tożsamość za pomocą smartfona, a większość spraw z urzędami można już załatwić za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Cyfrowa transformacja wchodzi także do samorządów. Platformy internetowe coraz częściej służą do wymiany informacji między mieszkańcami a władzami samorządowymi i urzędami. Świetnie sprawdzają się np. w zbieraniu opinii o zagospodarowaniu danego terenu, a także przy obsłudze budżetu obywatelskiego. Polski startup stworzył platformę, dzięki której mieszkańcy mogą wypowiadać się w ważnych dla nich kwestiach.
– Stworzyliśmy platformę internetową do usprawniania komunikacji między mieszkańcami a władzami miast, dzięki czemu mieszkańcy mogą wypowiadać się na ważne dla nich tematy w dowolnej chwili, poprzez narzędzia internetowe takie jak ankieta oraz dyskusje, wykorzystujące dodatkowe funkcje, takie jak mapy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Dariusz Walczak ze startupu Lopi.
Tradycyjnie organizowane konsultacje społeczne, czyli spotkania samorządów z mieszkańcami, na których dyskutowane są np. plany zagospodarowania przestrzennego, organizowane są coraz rzadziej. Dyskusja przenosi się do Sieci, a forum do wyrażania swoich opinii przez mieszkańców stają się internetowe platformy, takie jak Lopi. Narzędzie służyć ma także do zbierania i analizy lokalnej wiedzy na temat życia mieszkańców, takiej jak sposób odpoczywania, podróżowania czy wykonywania zakupów, w celu lepszego zarządzania miastem.
– Najważniejszym i najczęstszym zastosowaniem jest wspomaganie procesu planowania przestrzennego, gdzie mieszkańcy mogą się wypowiedzieć na temat planów zagospodarowania. To najczęstszy przypadek, ale robimy również inne wdrożenia, np. badania dotyczące gospodarki komunalnej czy badania odnośnie ustawy reklamowej, czy transportu w mieście - tematyka zależy od problemu występującego na danym obszarze – przekonuje Dariusz Walczak.
Przykładem platformy służącej do zbierania propozycji w ramach budżetu obywatelskiego może być serwis Idea Kielce. W stolicy województwa świętokrzyskiego konsultacje społeczne odbywają się za pośrednictwem specjalnie stworzonej strony internetowej, poprzez którą mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje do budżetu. Co więcej, strona umożliwia również głosowanie na zgłoszone i zatwierdzone inwestycje. Ogłaszane są na niej wyniki każdej edycji budżetu obywatelskiego. Idea Kielce jest również miejscem przeprowadzania innych konsultacji społecznych, np. związanych z koncepcją budowy przebiegających przez miasto dróg.
– To się wpisuje w ideę smart city, również w ideę e-demokracji, staje się to coraz bardziej popularne, ludzie chcą się wypowiadać, chcą aby ich głos miał znaczenie. Jest to popularny trend, w Polsce możemy zaobserwować to na przykładzie budżetów obywatelskich, praktycznie większość dużych miast już takie konsultacje przeprowadza, myślimy, że kolejne będą właśnie dotyczyły przestrzeni miejskiej, więc mamy nadzieję na taki sam wzrost popularności jak w przypadku budżetów obywatelskich – twierdzi ekspert.
Lopi ma już na koncie około 30 wdrożeń w polskich miastach. Twórcy chcą także rozszerzyć swoją działalność na kraje europejskie i Stany Zjednoczone.
Według analityków MarketandMarkets, globalny rynek platform do komunikacji opartych na chmurze osiągnie wartość prawie 4,5 mld dol. w 2021 roku.
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-22: Dog parenting jest skutkiem szerszych zmian społecznych. U źródeł rosnąca samotność i trudności w budowaniu relacji [DEPESZA]
- 2025-06-23: E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-18: Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-06-11: Gwiazdy: Scena polityczna stała się ringiem, a politycy nie szanują siebie nawzajem. Każdy ma prawo widzieć świat inaczej
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.