Newsy

Już w drugiej połowie roku ma ruszyć platforma GPW oparta na blockchainie. Aktywami cyfrowymi będzie można obracać w formie tokenów

2021-01-13  |  06:00

Największe giełdy na świecie albo zaczęły już używać technologii blockchain do części transakcji, albo planują to w najbliższej przyszłości. Także Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie rozpocznie testy platformy opartej na tej technologii w drugiej połowie 2021 roku. Platforma ma kojarzyć ze sobą spółki na wczesnym etapie rozwoju z potencjalnymi inwestorami i działać na zasadzie crowdfundingu. Ma także umożliwiać bezpośrednie inwestowanie w tokeny projektów gier.

– Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie w swojej strategii GPW 2022 bardzo mocno zaakcentowała kwestie inwestowania społecznościowego, crowdfundingu, crowdinvestingu. Zgrupowaliśmy inicjatywy w tym zakresie w ramach takiego parasola, który nazwaliśmy GPW Private Market. W tym parasolu różnych działań pierwszym, które uruchomiliśmy, była platforma crowdfundingowa dla biur maklerskich – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marek Dietl, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Technologia blockchain znacząco zmieniła przyszłość pieniądza, finansów, zarządzania łańcuchem dostaw czy prowadzenia dokumentacji. Nie tylko obsługuje kryptowaluty, takie jak bitcoin i ethereum, może też zrewolucjonizować rynki giełdowe czy sposoby przechowywania i przesyłania danych finansowych. Blockchain wykorzystują już giełdy na całym świecie, m.in. Nasdaq, ASX, New York Stock Exchange, Tokyo Stock Exchange czy Deutsche Börse. Teraz po technologię sięga polska GPW. Platforma crowdfundingowa ma być sposobem na finansowanie biznesów poprzez zbiórki equity crowdfundingu.

GPW Private Market to projekt, dzięki któremu można skorzystać z różnych metod finansowania – głównie poprzez instrumenty kapitałowe i dłużne, współpracując ze zweryfikowanym inwestorem. Dzięki przegłosowanej w październiku 2020 roku zmianie limit zbiórek wzrósł z wcześniej dopuszczalnego miliona do 5 mln euro. Tym samym GPW liczy, że do platformy dołączy więcej biur maklerskich (dotychczas na taki krok zdecydowało się jedno biuro).

– To już, jak na warunki Europy Środkowo-Wschodniej, całkiem pokaźna emisja – ponad 20 mln zł. Liczymy więc, że kolejne biura maklerskie dołączą do naszej platformy crowdfundingowej – zapowiada Marek Dietl.

GPW Private Market działa poprzez crowdfunding udziałowy (emisja akcji, udziałów w spółce), platforma zapewnia emitentom dodatkowe funkcjonalności, w tym narzędzia, dzięki którym spółki prezentują ofertę inwestorom, oraz transfer wiedzy. Docelowo GPW Private Market ma być platformą obrotu wtórnego aktywami cyfrowymi w formie tokenów.

– Druga noga tego przedsięwzięcia to emitowanie tokenów, które dają prawo do udziału w korzyściach ekonomicznych, ale nie stanowią instrumentu finansowego. Zatem tokenów nie można wymienić na akcje czy na futures, ale dają jakiś zestaw korzyści ekonomicznych – tłumaczy prezes GPW.

W II połowie 2020 roku GPW uruchomiła platformę crowdfundingową Raisemana dla spółek gamingowych. Za finansowanie produkcji gry inwestorzy otrzymują tokeny blockchain. Warszawska giełda jest jedną z większych na świecie pod względem liczby notowanych firm specjalizujących się w produkcji gier, stąd stworzenie platformy specjalnie dla spółek gamingowych.

– Prawdziwe zainteresowanie inwestorów pojawia się wtedy, kiedy jest rynek wtórny. Tak jak w crowdfundingu naturalną kontynuacją postaci rynku wtórnego umożliwiającą wyjście z inwestycji jest NewConnect, tak dla tokenów coś takiego nie istnieje. Dzięki hojnemu wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju udało nam się stworzyć zespół, który buduje teraz taką platformę do obrotu tokenami opartą na elementach technologii blockchain. Liczymy, że uruchomimy ją w drugiej połowie roku – zapowiada Marek Dietl.

Przewagą platformy ma być łatwa dostępność. Dokonywać transakcji będzie można z poziomu smartfona, do transakcji czy handlu tokenami nie będzie potrzebne pośrednictwo, a dzięki technologii blockchain wszystko będzie rozliczane w czasie rzeczywistym. Dlatego GPW liczy na duże zainteresowanie projektem.

– Rynek buduje się bardzo wolno, natomiast jak się zbuduje, staje się swego rodzaju perpetuum mobile – sam się napędza – przekonuje prezes GPW. – Potrzebujemy kilka lat na to, żeby rynek mógł się rozwinąć.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.