Newsy

Innowacyjność w bankowości jest niezbędna w utrzymaniu się na rynku. Największe instytucje muszą otworzyć się na zmiany

2020-04-07  |  06:00
Mówi:Mateusz Chrobok
Funkcja:wiceprezes ds. biometrii behawioralnej
Firma:Buguroo
  • MP4
  • Dyrektywa bankowa PSD2 otwiera drogę do współpracy banków i zewnętrznych dostawców usług na ogromną skalę z korzyścią dla konsumentów. Nie obędzie się bez zmian w największych organizacjach. Banki będą musiały stać się o wiele szybsze w działaniu. Instytucje zbyt wolno adaptujące się do zmian będą musiały liczyć się z utratą klientów, którzy wybiorą bardziej intuicyjne i wygodniejsze rozwiązania. 

    – To jest bardzo dobry ruch, żeby organizacje, które są powolne i nie są w stanie zaadaptować się do nowych oczekiwań użytkowników, np. banki, współpracowały z organizacjami, które są o wiele szybsze, zwinniejsze, są w stanie wziąć więcej ryzyka na siebie i skorzystają z otwartej bankowości – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas Digital Finance Summit 2020 Mateusz Chrobok, wiceprezes ds. biometryki behawioralnej w firmie Buguroo.

    Jak oceniają eksperci, wdrożenie dyrektywy to dopiero początek zmian na rynku cyfrowych finansów. Istotne będą wdrożenia banków oraz usługodawców zewnętrznych, którzy dzięki niej mają szansę na zdobycie nowych klientów wśród instytucji finansowych. Rosnąca popularność cyfrowej bankowości może mieć również pozytywny wpływ na dalszą cyfryzację innych obszarów życia. Dla większych instytucji to jednak przede wszystkim wyzwanie.

    – Albo ten proces będzie dyfuzją w pewnym czasie, gdzie będą to współprace typu partnerstwa, albo zbyt powolne organizacje, które nie będą w stanie integrować się z nowymi rozwiązaniami, będą po prostu umierać, ponieważ użytkownicy zaczną się od nich odsuwać i będą woleli wykorzystać to, co jest dla nich przyjemniejsze – wskazuje Mateusz Chrobok.

    Bankowa dyrektywa PSD2 umożliwi m.in. stworzenie jednolitego rynku płatności w krajach Unii Europejskiej oraz zapewni bezpieczeństwo transakcji i finansów użytkowników. Umożliwi także zewnętrznym usługodawcom oferowanie dodatkowych usług dla klientów oraz zwiększy bezpieczeństwo transakcji bankowych. Niektóre operacje wymagają tzw. silnego uwierzytelnienia, czyli dwuetapowego procesu weryfikacji tożsamości, np. przez logowanie i wiadomość SMS. Ponadto czas odpowiedzi w sprawie reklamacji zostanie skrócony z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych.

    – Im więcej transparentności w tym, w jaki sposób przeprowadzamy transakcje i uwierzytelnianie, tym lepiej jesteśmy w stanie ocenić, jak serwisy i dostawcy usług funkcjonują. PSD2 wprowadziło otwarte płatności i otwarte API. To właśnie API jest obwarowane wymaganiami. Nie jest łatwo je spełnić, żeby dostać się do tych danych. Ma to swoje plusy, ale i minusy, bo wymaga kreatywnego i innowacyjnego podejścia ze strony firm – mówi ekspert.

    API (Application Programming Interface) to oprogramowanie, które pozwala na komunikację między dwiema aplikacjami.

    – Na chwilę obecną nie widzę skokowego wzrostu popularności wykorzystania API. Zainteresowanie jest, ale nie jest skokowe. Część serwisów dalej korzysta ze starych screen scrapingów (zautomatyzowanego pozyskiwania i gromadzenia danych wizualnych – przyp. red.) zamiast nowego API – mówi Mateusz Chrobok.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.