Newsy

Codziennie upada ponad 120 tys. firm. Zaprojektowanie start-upu na zamówienie zmniejsza ryzyko i zwiększa szanse na sukces nowego rozwiązania

2019-08-27  |  06:00

Codziennie powstaje nawet 137 tys. start-upów, rocznie ok. 5 mln. Aż 90 proc. z nich kończy się niepowodzeniem, co oznacza, że każdego dnia upada nieco ponad 123 tys. firm. W dużej mierze to efekt nieprzemyślanych działań i brak strategii tworzenia produktu i wprowadzenia go na rynek. Możliwość założenia start-upu na wymiar, gdzie specjaliści zajmą się wszystkim – od analizy pomysłu, po testowanie produktu – to rozwiązanie przede wszystkim dla korporacji. W Europie wiodące firmy, od Bosch po Barclays, inwestują w przedsięwzięcia, aby być na bieżąco z innowacjami.

– Startup as a Service to usługa budowania start-upu, nowego przedsięwzięcia na zamówienie. Wyobraźmy sobie korporację, która działa w bardzo specyficznym kawałku rynku, ale widzi, że jest szansa gdzieś obok. Nie ma swoich własnych kompetencji, które są zupełnie inne niż wymagane i chce zbudować nowe przedsięwzięcie w oparciu o te szanse, które widzi. Wtedy może pomyśleć o takiej usłudze – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Katarzyna Królak-Wyszyńska, prezes Innovatika.

Wiele historii firm z Doliny Krzemowej koncentruje się na narracji założyciel-bohater. Start-upy, które zmieniają oblicze wielu rynków, to jednak często zasługa olbrzymich korporacji, które w ten sposób chcą być na bieżąco z innowacjami. Powstające start-upy to dla nich szansa na zwiększenie konkurencyjności i wyprzedzenie w technologicznym wyścigu innych firm. Wystarczy wspomnieć, że duże korporacje zainwestowały w ubiegłym roku ponad 50 mld dol. w start-upy (dane CB Insights), przy 36 mld dol. w 2017 roku.

Sukcesu nie zagwarantują tylko zainwestowane pieniądze – oprócz tego ważny jest pomysł, zagospodarowanie niszy i odpowiedni zespół. Tu pomocą służą usługi typu Startup as a Service, które analizują potencjał rynku.

– Pierwszy etap jest związany z upewnieniem się, że ta szansa jest na tyle duża, że da się na tym zarobić. Często się zdarza, że przekonujemy naszego klienta, że znaleźliśmy szansę dużo większą gdzieś obok. Kolejny krok polega na zbudowaniu koncepcji, którą staramy się sprawdzić, ale bez wydawania pieniędzy na kodowanie, infrastrukturę. Upewniamy się, że nasza koncepcja ma faktycznie sens i że spodziewamy się, że reakcje odbiorców będą takie, jak chcemy. Wówczas przechodzimy do następnego kroku – MVP, czyli minimum viable product. To jest produkt, który już dostarcza wartość odbiorcom – mówi Katarzyna Królak-Wyszyńska.

Cały ciężar powstania start-upu biorą na siebie firmy, które profesjonalnie zajmują się wprowadzaniem start-upów i ich rozwiązań na rynek. Badają rynek konsumentów, sprawdzają, czy znajdzie się miejsce na nowy produkt lub usługę, i dopiero, kiedy wszystkie etapy zakończą się sukcesem, rozpoczyna się właściwy proces, czyli budowania i wdrażania biznesu.

Firm, które specjalizują się w budowaniu start-upów, funkcjonuje na świecie już wiele. W Polsce jednak to rozwiązanie dopiero zaczyna budzić zainteresowanie. Dotychczas największe firmy budowały nowe pomysły na własną rękę. Często tworzyły konkursy dla start-upów, gdzie te najlepsze mogły skorzystać w przyszłości z funduszy i wsparcia korporacji. Tworzenie innowacji w ramach ogromnych firm często jest bardzo trudne, potrzeba świeżej krwi, problemem często jest też chęć chronienia biznesu, a inwestycje w nowe rozwiązania mogą się okazać problematyczne, zakończyć się porażką. Tymczasem doświadczenie pokazuje, że tylko platformy zbudowane z kilku firm podbijają rynek, te, które zamykają się na nowe rozwiązania, zostają z tyłu.

Niedawno głośno było o firmie Unilever i wprowadzonym na rynek interaktywnych szczoteczkach do zębów dla dzieci – maluch porusza szczoteczką i w ten sposób kieruje też bohaterami gry na telefonie. Pomysł i produkt zbudowała zewnętrzna firma właśnie na potrzeby Unilever.

–  Na świecie bardzo wiele korporacji albo nawet wręcz prywatnych inwestorów nie ma kompetencji albo czasu, żeby nowe biznesy budować w sposób efektywny, oszczędnościowy. Wolą outsourcować, wolą powołać zespół, dać komuś odpowiedzialność zbudowania tego biznesu, niż wpasowywać się w pewne procedury wewnętrzne, które mogą być bardzo skomplikowane – przekonuje ekspertka.

Korzystanie z pomocy specjalistów zdecydowanie zwiększa szansę na sukces start-upu. Zwłaszcza że statystyki są bezlitosne – szacuje się, że nawet 90 proc. z nich upada. Moya K. Mason wylicza w swoim badaniu, że codziennie na całym świecie powstaje nawet 137 tys. firm, jednak ponad 123 tys. – upada.

– W Startup as a Service wykonujemy pewne działania w powtarzalny sposób i proces jest bardzo pilnowany – ocenia Katarzyna Królak-Wyszyńska. – Nie powoduje też zmniejszenia kosztów budowania przedsięwzięcia, natomiast zmniejsza ryzyko popełniania błędów albo nietrafionych inwestycji – dodaje ekspertka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.