Newsy

Branża gastronomiczna eksperymentuje ze sztuczną inteligencją. Powstały także automaty do nalewania napojów i robo-kelnerzy

2019-08-08  |  06:00
Mówi:Dorota Hubka-Wójcik
Funkcja:członek zarządu
Firma:Be TECH
  • MP4
  • Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji zaczynają rewolucjonizować gastronomię. Powstają roboty użytkowe, które mogą przejąć część obowiązków kucharzy, kelnerów czy barmanów. Pierwsze automatyczne maszyny gastronomiczne wykorzystywane są do podawania potraw oraz przygotowywania i serwowania drinków. Jeden z takich automatów do nalewania napojów wymyślili Polacy. W przyszłości tego typu urządzenia mogą przejąć wszystkie zadania wykonywane dotychczas przez pracowników kuchni.

    – BeerMa to mechatroniczne urządzenie do automatycznego nalewania zimnych napojów. Automatycznie pobiera kubki i je napełnia, a w międzyczasie wysyła informację do systemu bazodanowego, raportując wielkość, intensywność i warunki sprzedaży. Sama sprzedaż będzie odbywała się tradycyjnie, natomiast urządzenie przyspieszy proces obsługi,  w związku z czym kontrola pełnoletniości w przypadku sprzedaży artykułów zawierających alkohol będzie odbywała się zupełnie gdzie indziej – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dorota Hubka-Wójcik, członek zarządu firmy Be TECH.

    Automatyczny nalewak Beermat został zaprojektowany w celu usprawnienia procesu serwowania napojów podczas średnich i dużych imprez masowych, na których kluczowe jest jak najszybsze zrealizowanie zamówienia. Zastosowanie takich automatycznych nalewaków pozwala skrócić czas wydania napoju aż o 60 proc., a przy okazji znacząco obniżyć koszty obsługi barmańskiej, gdyż jedna osoba jest w stanie obsłużyć do czterech nalewaków.

    Projekt BarOn opolskiej firmy Weegree z kolei to humanoidalny robot-barman. To maszyna na wynajem, która z serwowania drinków zrobi małe widowisko. BarOn ma dwa elastyczne ramiona naszpikowane czujnikami, dzięki którym może przygotowywać napoje alkoholowe w taki sposób, w jaki zrobiłby to żywy barman, mieszając ze sobą poszczególne składniki na oczach klientów.

    Do pełnej automatyzacji procesu wydawania drinków jest jednak daleka droga, na przeszkodzie stoją bowiem wymogi prawne pod postacią konieczności weryfikacji pełnoletniości zamawiającego. W przypadku BarOn nie ma z tym problemu, gdyż maszyna nie jest zaprojektowana z myślą o imprezach masowych, w którym udział bierze dużo anonimowych osób. Wdrożenie BeerMa wymaga zaś kontrolowania wieku na etapie zamawiania napojów alkoholowych.

    – W tej chwili automat przeznaczony jest do napojów zimnych, również gazowanych. Natomiast jeżeli np. dystrybuowany byłby napój zawierający alkohol taki jak piwo, kontrola wieku odbywa się na etapie zapłaty. Czyli najczęściej osoba na dużych imprezach dostaje żeton bądź jakiś inny dowód zapłaty i w tym momencie powinna nastąpić weryfikacja wieku. W momencie wydawania napoju, jeżeli ktoś otrzymał żeton, uznajemy, że jest osobą pełnoletnią – wyjaśnia ekspertka.

    Firma NVIDIA wierzy, że proces automatyzacji pracy w branży gastronomicznej będzie postępował. Próby stworzenia robotów-barmanów to dopiero początek rewolucyjnych zmian, jakie czekają ten segment gospodarki. Korporacja we współpracy z Ikeą oraz naukowcami z Uniwersytetu Waszyngtońskiego uruchomiła laboratorium robotyki, w którym będą testowane rozwiązania z zakresu automatyki kuchennej. Badania skupią się na opracowaniu maszyn, które w przyszłości będą w stanie wykonać za człowieka wszystkie prace kuchenne.

    Zanim jednak do tego dojdzie, restauracje mogą się zapełnić robotami kelnerskimi. Maszyny takie spotkać można m.in. we włoskim barze Gran Caffè Rapallo. Choć zamówienia przyjmują w nim żywi kelnerzy, realizuje je robot Xiao Ai, który dostarcza zamówienia do stolika. Wyposażono go także w prostego asystenta głosowego, który udziela odpowiedzi na podstawowe pytania, a dzięki czujnikom zbliżeniowym potrafi rozpoznawać i omijać przeszkody na swojej drodze.

    Po podobną technologię sięgnął południowokoreański oddział Pizzy Hut, który zaprojektował robota do dostarczania pizzy do klientów. Dilly Plate to prototypowa maszyna kelnerska o maksymalnym udźwigu rzędu 22 kilogramów, która była testowana w jednej z seulskich restauracji. Zaprojektowano ją, aby po części zautomatyzować obsługę kelnerską – dzięki dużemu udźwigowi może realizować kilka zamówień jednocześnie i odciążyć pracowników restauracji.

    W związku z postępującą automatyzacją społeczeństwa i dynamicznym rozwojem branży sztucznej inteligencji, podobnych maszyn w najbliższym czasie może przybywać. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby roboty zastąpiły człowieka w obsłudze klientów barów i restauracji, ale branża jest żywo zainteresowana technologią tego typu.

    – Katowicki spodek zamówił pięć maszyn, z czego trzy zostały już dostarczone. W Niemczech nasza maszyna będzie obsługiwała imprezy towarzyszące Bundeslidze. Mamy także podpisaną umowę przedstawicielstwa na rynek czeski. Na razie jednak to są działania polegające bardziej na testowaniu urządzenia w warunkach rzeczywistych. Z produkcją chcemy ruszyć w IV kw. tego roku – mówi Dorota Hubka-Wójcik.

    Według firmy badawczej ResearchAndMarkets wartość globalnego rynku robotów autonomicznych do 2024 roku wzrośnie do blisko 12 mld dol. W najbliższych latach ma  się on rozwijać w tempie blisko 14 proc. w skali roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Bankowość

    Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat

    47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.

    Konsument

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich

    W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.

    Konsument

    Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia

    Studenci, którzy postrzegają siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, są mniej zestresowani i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym, niż ci, którzy na platformach posługują się wizerunkiem wykreowanym. Autentyczność w rzeczywistym świecie nie ma jednak takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z USA we współpracy z polskimi i niemieckimi kolegami. Badacze przyjrzeli się też różnicom między tymi zależnościami badanymi u pokolenia Z i pokoleń wcześniejszych. Z ich obserwacji wynika, że „zetki” uważają siebie za bardziej autentycznych w mediach społecznościowych niż starsi uczestnicy badania.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.