Newsy

Start-upy odmieniają branżę medyczną. Sukces osiągną tylko te mające przełomowe technologie i zdolne do współpracy z większymi podmiotami

2019-11-26  |  06:00

Wzrost znaczenia technologii inteligentnych oraz urządzeń funkcjonujących w ramach internetu rzeczy ma pozytywny wpływ na rynek medyczny. Branża otwiera się na innowacyjne technologie oraz obiecujące start-upy, które usprawniają działanie placówek służby zdrowia. Powstają programy akceleracyjne dla start-upów działających w tym segmencie gospodarki, a najbardziej obiecujące projekty zyskują uznanie w skali globalnej.

– Z definicji start-up to niestabilne przedsięwzięcie, często zdarzają się niepowodzenia, jednak musimy wziąć pod uwagę nie tylko kryterium otrzymania dobrego produktu. Dzięki porażkom ludzie uczą się, jak prowadzić prace badawczo-rozwojowe. Dlatego w dłuższej perspektywie niepowodzenia również przyczyniają się do rozwoju. Statystyki dotyczące start-upów nie są obiecujące z wielu powodów, niezwiązanych z samą technologią. Te powody to brak finansowania czy możliwości zgromadzenia środków. Jednak ostatecznie udaje się wprowadzać na rynek dobre produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Yossi Bornstein, dyrektor generalny i założyciel Shizim Group.

Z analizy ekspertów EDmeetsTECH oraz Atena Research&Consulting opublikowanej w ramach raportu „Start-upy medyczne w Polsce” wynika, że połowa firm tej branży zajmuje się rozwiązaniami z zakresu prężnie rozwijającej się telemedycyny, a aż 89 proc. medtechów pozostaje w stałym kontakcie z organizacjami medycznymi. Zapotrzebowanie na narzędzia tego typu będzie więc stale rosnąć.

W Polsce na popularności zyskują także konferencje technologiczne skupione na promocji firm z branży medtech. Podczas MEDmeetsTECH w Warszawie czy EU-MED Summit w Łodzi prezentowane są obiecujące start-upy medyczne oraz technologie, które mają szansę zrewolucjonizować służbę zdrowia. W przyszłości najlepsze z firm prezentujących swoje narzędzia na targach mają szansę na pozyskanie inwestorów oraz wejście na rynek globalny.

– Inwestorzy poszukują rozwiązań, które wychodzą naprzeciw niezrealizowanym potrzebom, zrewolucjonizują branżę medyczną oraz system opieki zdrowotnej. Zależy nam na tym, aby zespół start-upu był profesjonalny i zaangażowany, jest on nie mniej ważny niż sama technologia. Potrzebujemy ochrony własności intelektualnej i patentowej, ponieważ inwestujemy duże pieniądze w opracowanie produktu, więc potrzebna jest odpowiednia ścieżka regulacyjna – wskazuje ekspert.

Izraelski akcelerator Shizim jest jedną z tych instytucji, które specjalizują się w pozyskiwaniu innowacyjnych start-upów medycznych. Firma wraz z miastem Łódź w ciągu najbliższych sześciu miesięcy chce zbudować centrum naukowo-badawcze, w którym udostępni infrastrukturę technologiczną, specjalistyczną wiedzę oraz inne narzędzia pomagające tworzyć przełomowe rozwiązania z dziedziny medtechów. Digital Health Innovation Center w Łodzi będzie skupiać się przede wszystkim na zagadnieniu cyberbezpieczeństwa w służbie zdrowia.

Innym miastem, które inwestuje w rozwój medycyny, jest Zabrze. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Zabrzu postanowili powołać do życia Startup City Zabrze. Celem inwestycji będzie stworzenie przyjaznego miejsca do rozwoju młodych firm zajmujących się start-upami z branży medycznej. Miasto planuje pozyskać do współpracy inwestorów oraz mentorów biznesowych, które pomogą start-upom rozwinąć nowe, innowacyjne narzędzia z dziedziny nowoczesnej medycyny.

Wprowadzaniem innowacji na rynek medyczny zajmują się jednak nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. Opaska życia opracowana w ramach Laboratorium Innowacji PZU to urządzenie monitorujące kluczowe funkcje życiowe pacjenta przebywającego w szpitalnej poczekalni, aby w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia udzielić mu błyskawicznej pomocy medycznej. Opaski w ramach pilotażu testowane są na terenie siedleckiego szpitala, ale jeśli okażą się wystarczająco pomocne, w przyszłości mają szansę wejść do powszechnego użytku w placówkach medycznych w całej Polsce.

– Duże firmy międzynarodowe wykupują coraz więcej technologii od start-upów, niekoniecznie na wczesnym etapie, ale w zaawansowanym stadium, po stworzeniu produktu. Rozwój branży medycznej zawdzięczamy także start-upom – twierdzi Yossi Bornstein

Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku rozwiązań IT dla medycyny w 2019 roku wyniosła 109,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 392 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 10 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Biogen

Robotyka i SI

Roboty i skanery 3D przyszłością edukacji. Już dziś pozwalają uczyć programowania i mogą stworzyć model ciała człowieka

Nowe technologie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w dziedzinie edukacji. Roboty edukacyjne uczą programowania nawet najmłodsze dzieci, roboty społeczne potrafią czytać książki i uczyć języków, a skanery 3D ułatwią naukę ludzkiej anatomii. Choć pandemia utrudniła prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla dzieci, to tempo tworzenia nowych rozwiązań nie maleje. – Sztuczna inteligencja i robotyzacja to zdecydowanie właściwe kierunki dla rozwoju edukacji – mówi Maciej Trojnacki, prezes zarządu Eduroco.

Robotyka i SI

Neuromarketing coraz silniejszym narzędziem sprzedaży. Coraz silniej wpływa na nasze decyzje zakupowe

Analiza reakcji mózgu klienta na bodziec wizualny jest coraz częściej wykorzystywana w procesie projektowania produktów i opakowań. Znajduje również zastosowanie przy budowaniu stron internetowych, etykiet cenowych czy ekspozycji w sklepach. W przyszłości neuromarketing będzie się prawdopodobnie posiłkował innymi technologiami, jak wirtualna rzeczywistość czy analiza Big Data. – Neuromarketing zbiera całą wiedzę o mózgu i próbuje te procesy wytłumaczyć i przełożyć na skuteczniejsze mechanizmy rynkowe – tłumaczy Wojciech Broniatowski, dyrektor operacyjny CortiVision.