Mówi: | Doron Kasmi |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju biznesu |
Firma: | 3i |
Youtuberzy zaczynają korzystać ze sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości. Technologia sprawdzi się także w pracy lekarzy czy nauczycieli
Do 2024 roku liczba aktywnych urządzeń z technologią rozszerzonej rzeczywistości może wynieść 1,7 mld, a wartość rynku przekroczy 25 mld dol. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, także przenośnych, które pomagają wyznaczyć trasę, śledzą ruch, sprawdzają się także w zdalnej pracy i nauce. Urządzenie Pivo Pod firmy 3i może być z kolei stosowane do transmisji na żywo czy zdalnych prezentacji. Z nowej technologii korzystają już m.in. youtuberzy, lekarze czy nauczyciele. Technologia wirtualnego oprowadzania umożliwia dokładne łączenie obrazów w ciągu kilku sekund, dzięki czemu urządzenie wykorzystują też agenci nieruchomości.
Jak wynika z danych LifeTube’a – jednej z sieci partnerskich YouTube’a – skupieni w niej youtuberzy w 2020 roku zarobili łącznie ponad 42 mln zł. Z kolei z tegorocznej edycji rankingu polskich youtuberów, przygotowanego przez My Company Polska, wynika, że 10 najpopularniejszych twórców może obecnie pochwalić się łącznie blisko 36 mln subskrypcji i ponad 11 mld wyświetleń swoich filmików. Coraz większa popularność platformy YouTube, ale także pozostałych mediów społecznościowych pozwalających na dzielenie się treściami, oznacza także coraz większą konkurencję. To z kolei niesie ze sobą konieczność sięgania po coraz nowsze technologie pozwalające produkować nowoczesne treści.
Na rynku pojawia się więc coraz więcej urządzeń skierowanych właśnie m.in. do internetowych twórców. Jednym z nich jest zaprojektowany w Korei Pivo Pod.
– Pivo Pod to niewielkie urządzenie działające na bazie sztucznej inteligencji, które obecnie ma ponad 100 zastosowań. Można go używać do transmisji na żywo, zdalnych prezentacji oraz w przyszłości jako narzędzie do transmisji na żywo w dowolnym miejscu i czasie. Pozwala też na tworzenie oryginalnych treści, a także tworzenie i prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Doron Kasmi, dyrektor ds. rozwoju biznesu w 3i.
Pivo to interaktywne narzędzie do tworzenia treści oparte na technologii śledzenia SI, które umożliwia smartfonowi automatyczne rejestrowanie użytkownika podczas jego ruchu. Oferuje 12 nowych, inteligentnych trybów przechwytywania, takich jak śledzenie twarzy, obiektów i polecenia głosowe. Jego inteligentne tryby, takie jak VS, ManyMe i DoubleTake, mogą rejestrować interakcje, podczas gdy tryby Spherical Shots, Social 360 i Motion Time-Lapse odblokowują nowe sposoby rejestrowania otoczenia za pomocą smartfona.
– Mamy ponad 300 różnych trybów tworzenia rozmaitych treści i oryginalnych materiałów wideo. Można je również bezpośrednio transmitować na żywo we wszystkich mediach społecznościowych i znanych platformach, takich jak Twitch, LinkedIn czy YouTube. Urządzenia można także używać z Zoomem, Teamsami, Google Meet do wideoczatów – wymienia Doron Kasmi.
Urządzenie ma jednak nie tylko funkcję rozrywkową. Dzięki np. technologii wirtualnego oprowadzania, która umożliwia dokładne łączenie obrazów w ciągu kilku sekund, a nie godzin, korzysta z niego również branża nieruchomości. Dzięki tej technologii można w zaledwie kilka minut stworzyć wirtualny spacer po danej inwestycji.
– Zaczynaliśmy tworzenie naszego rozwiązania biznesowego z myślą o osobach, które chcą być youtuberami, ale nie zamierzają kupować zaawansowanego sprzętu – chcą tworzyć treści online i je transmitować. Obecnie nasze urządzenie ma ponad 100 zastosowań. Korzystają z niego nauczyciele, lekarze, służy ono agentom nieruchomości do wirtualnego oprowadzania po domach, instruktorzy fitness używają go do prezentowania ćwiczeń i demonstrowania, jak można poprawić wyniki w sporcie – wskazuje dyrektor ds. rozwoju biznesu w 3i.
Urządzenie, łączące w sobie technologie rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji, jest już dostępne na rynku.
– Planujemy już ulepszanie dotychczasowych funkcji i dodawanie kolejnych warstw treści i rozwiązań, aby umożliwić transmisje na żywo z dowolnego miejsca, w czym na pewno pomoże nam technologia 5G, pozwalając na lepszą jakość transmisji i publikowania treści, a także jeszcze szybsze przesyłanie informacji, chociaż już teraz jest ono na naprawdę wysokim poziomie – mówi Doron Kasmi.
Jak szacuje ARtillery Intelligence, liczba aktywnych urządzeń rozszerzonej rzeczywistości wzrośnie do 1,73 mld w 2024 roku (przy ok. 600 mln na koniec 2020 roku). Według MarketsandMarkets rynek tej technologii jest wart już 15,3 mld dol., ale w 2025 roku może sięgnąć 25 mld dol.
Czytaj także
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-12: Parlament Europejski zdecydował ws. zasad handlu stalą z Ukrainą. Przedłużono liberalizację o kolejne trzy lata
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Handel
Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.