Newsy

Uczące się słuchawki dostosują poziom dźwięku do użytkownika. Budują jego profil w sposób podobny do badania audiologicznego

2019-01-22  |  06:00

Słuchawki pozwalają już nie tylko słuchać muzykę, lecz także ją poczuć. Inteligentne, uczące się słuchawki potrafią przetestować słuch i dostosować wszystkie ustawienia do unikalnego słuchu użytkownika. W ten sposób uzyskiwany jest wysoki poziom immersyjności, a użytkownik ma wrażenie zanurzenia się w dźwięku. W przyszłości do słuchawek trafią także asystenci głosowi.

– Nura jest jedną z pierwszych na świecie firm, która zaprojektowała słuchawki uczące się i dostosowujące się do słuchu użytkownika. Zaprezentowaliśmy właśnie nowe słuchawki nuraloop, wyposażone w technologię personalizacji dźwięku. Wszyscy słyszymy na swój własny sposób, młodzi i starsi ludzie, mężczyźni i kobiety – słuch jest powiązany ze sposobem, w jaki mówimy. Nura wykorzystuje tę różnorodność w słyszeniu – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Luke Rattigan z firmy Nura.

Słuchawki nuraloop są douszną wersją nausznych słuchawek nuraphone. Słuchawki automatycznie uczą się i dostosowują do unikalnych cech użytkownika związanych ze sposobem słyszenia. W słuchawkach nuraphone zastosowana została opatentowana architektura łącząca w sobie funkcjonalność słuchawek nausznych i dokanałowych. Za wysyłanie czystych dźwięków odpowiedzialna jest część douszna. Miseczki nauszne zapewniają natomiast dźwięk basu. Zarówno słuchawki nuraphone, jak i nuraloop działają natomiast w oparciu o pracę algorytmów analizujących cechy słuchu odbiorcy.

– Po założeniu słuchawek, przeprowadzany jest test słuchu, który dostarcza informacje na temat unikalności słuchu użytkownika. Dzięki temu możemy tak skonfigurować częstotliwości, żeby były jak najlepiej dopasowane do unikalnego profilu słuchowego użytkownika. Te słuchawki dla uszu są jak okulary dla oczu – twierdzi Luke Rattigan.

Słuchawki odtwarzają szereg tonów w uchu, a następnie mierzą natężenie bardzo słabych dźwięków, które ucho generuje w odpowiedzi na odbierane tony. Wykorzystywane jest więc tu zjawisko otoemisji akustycznej. Dźwięki są wychwytywane przez bardzo czuły mikrofon, a algorytmy uczenia maszynowego tworzą profil odbiorcy. Wszystko to dzieje się automatycznie i trwa około 60 sekund. Po utworzeniu profilu słyszenia można już słuchać muzyki przy spersonalizowanych ustawieniach.

– Jeśli dźwięk jest tak spersonalizowany jak w przypadku słuchawek nuraphone, to jak słuchanie muzyki w pełnej gamie kolorów. Dźwięk charakteryzuje się dużą immersyjnością, a w specjalnym trybie można niemal poczuć uderzenia basów przez słuchawki – zapewnia ekspert.

Twórcy słuchawek MEE Audio EarBoost EB1 z kolei budowanie profilu słyszenia również rozpoczynają testem, który bardziej przypomina badanie audiologiczne. Specjalna aplikacja przeprowadza użytkownika przez kolejne plansze, przy których emitowane są serie dźwięków o różnych natężeniach. Słuchacz zaznacza, ile pojedynczych dźwięków usłyszał. Na koniec wyświetla się wykres z badania, a dalsza obróbka informacji leży już po stronie algorytmów.

Słuchawki nuraphone są od początku roku dostępne w sprzedaży w 32 krajach na całym świecie. Ich cena to 399 euro, słuchawki nuraloop do sprzedaży trafią najprawdopodobniej w drugim kwartale 2019 roku i mają mieć niższą cenę.

Z raportu Futuresource Consulting wynika, że rynek słuchawek wygeneruje w 2022 roku przychód na poziomie blisko 32 mld dol. Dla porównania w 2018 roku było to 21 mld dol. Twórcy raportu przewidują, że jednym z największych trendów tego rynku w najbliższych latach będzie rosnący udział w sprzedaży słuchawek z asystentami głosowymi.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.