Mówi: | Paweł Frej |
Funkcja: | dyrektor brand design |
Firma: | Agencja Opus B |
Technologia spowalniająca tempo życia światowym trendem. Polacy też tworzą takie rozwiązania
We współczesnej popkulturze istotną rolę pełni nurt slow, proponujący nowe rozwiązania spowalniające tempo życia czy sposób jedzenia. Jednym z takich rozwiązań jest polski projekt Slow.down, który przeciwstawia się popularnym napojom energetycznym. Zamiast pobudzać i dodawać energii, ma spowalniać tempo naszego życia i skłaniać do wyciszenia. Projekt wpisuje się w coraz popularniejszy nurt w świecie technologii – slow tech.
Nurt slow tech zakłada ograniczenie ilości bodźców, jakie do nas docierają ze świata internetowego. Jednym z przykładów są strefy, w których nie jest dozwolone korzystanie z telefonu komórkowego. Pozwala to na czerpanie pełnego zadowolenia z otaczającego nas świata, bez potrzeby robienia zdjęć posiłkom czy np. podczas pieszej wycieczki.
Przykładem wykorzystania takiej myśli jest choćby Light Phone – telefon w najprostszej możliwej wersji. Jest wielkości karty kredytowej i jego funkcje ograniczają się jedynie do dzwonienia za pomocą sieci 2G. Urządzenie pozwala także na przekierowanie rozmów, np. ze smartfona, co pozwala na pozostawienie naszego multimedialnego telefonu w domu. W ten rodzaj nurtu wpisuje się polski projekt marki Slow down, łączący nurt slow tech z coraz popularniejszą w świecie ideologią slow food.
– Slow down ma zmusić nas do zadania sobie fundamentalnego pytania o to. jaka jest rola naszego życia w pędzącym świecie, jak poradzić sobie w natłoku informacji i pracy. To był pretekst do zajęcia się tym projektem – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Innowacje Paweł Frej, Brand Design Director w agencji brandingowej Opus B.
Zaprojektowane opakowanie Slow down jest na tyle innowacyjne, że nie upraszcza czynności takich jak picie czy gaszenie pragnienia, ale spowalnia te czynności. Butelka została zaprojektowana w taki sposób, aby wyciszyć konsumenta i zatrzymać go na chwilę w codziennym pędzie.
– Napój Slow down w swojej idei miał być przeciwieństwem napojów energetycznych i miał przeciwstawić się życiu w wielkim tempie. Miał działać w drugim kierunku, czyli wyciszania się – dopowiada Paweł Frej.
Cel osiągnięto poprzez zastosowanie szklanej butelki o wąskiej szyjce, z której napój wylewa się powoli, podobnie jak piasek przesypujący się w klepsydrze. Dzięki temu spożywający napój może się zatrzymać, wziąć głęboki oddech i zamanifestować w duchu slow. Przygotowując opakowanie w formie dwupaku, projektanci nawiązali do klepsydry, symbolu upływającego czasu. Sam płyn nie jest więc najważniejszym elementem Slow down.
- To, co najważniejsze w opakowaniu, to zmiana funkcjonalności przelewu płynu – zwykła butelka zakłada jak najszybsze przelanie napoju do szklanki, nasz projekt pozwala, aby czas potrzebny na przelanie napoju wykorzystać dla siebie – tłumaczy Brand Design Director z Opus B.
Projekt opracowany przez Opus B zajął m.in. trzecie miejsce w tegorocznym konkursie Dieline Awards (kategoria Koncept). Jak przekonują jego pomysłodawcy, może być niedługo dostępny w sklepach.
Według badań TNS Polska, aż 62 proc. Polaków uważa, że żyje w pośpiechu. Zwykle lub raczej bez pośpiechu jada zaledwie 48 proc. badanych. Pozostali jedzą „jak wypadnie”, a aż 17 proc. z nich przyznaje, że stara się zjeść jak najszybciej.
Czytaj także
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-02-14: Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że automatyzacja to strategiczny element rozwoju. Brak specjalistów jest największą barierą
- 2024-02-02: Deweloperzy nieco wyhamowują inwestycje w nowe magazyny. Wskaźnik pustostanów znacznie wzrósł
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-10-26: Joanna Przetakiewicz-Rooyens: Polacy coraz bardziej kochają modę vintage i rzeczy używane. Nie krępujemy się tego, że na kolejnym evencie jesteśmy w tej samej sukience
- 2023-06-05: Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto
- 2023-06-13: Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach
- 2023-04-24: Start-upy aktywnie włączają się w walkę ze zmianami klimatycznymi. Branża climate tech rośnie w siłę
- 2023-03-02: Volvo będzie tworzyć kluczowe innowacje w Krakowie. Do 2025 roku zatrudni ponad pół tysiąca inżynierów
- 2023-02-28: W rok po inwazji Rosji na Ukrainę ceny surowców wróciły do poziomów sprzed wojny. Teraz duże znaczenie będzie mieć odbicie w Chinach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.