Newsy

Technologia HDR, czyli szeroki zakres tonalny, coraz częściej stosowana przez producentów telewizorów. Na razie dostępna jedynie w najdroższych i najwyższej klasy odbiornikach

2017-05-15  |  06:20
Mówi:Henryk Chorążewski
Firma:Samsung Electronics Polska
  • MP4
  • Technologia HDR znana jest już od lat, ale do tej pory stosowana była raczej w innych kategoriach produktów, takich jak aparaty fotograficzne czy kamery. W telewizorach pojawiła się niedawno i jest to jedna z tych innowacji, które mają rzeczywisty, widoczny wpływ na poprawę jakości obrazu. Użytkownicy czerpią jeszcze więcej przyjemności z oglądania filmów lub grania z wykorzystaniem telewizora HDR.

    Sam skrót HDR pochodzi od angielskich słów High Dynamic Range oznaczających rozszerzony zakres tonalny obrazu. Z jednej strony oznacza to, że taki obraz w porównaniu do SDR (Standard Dynamic Range) oferuje znacznie wyższy maksymalny poziom jasności i równocześnie głębszą czerń, lecz dodatkowo technologia HDR umożliwia wyświetlenie większej ilości szczegółów właśnie w najjaśniejszych i najciemniejszych partiach obrazu. Innymi słowy, w telewizorach HDR zobaczymy szczegóły tam, gdzie w przypadku zwykłego ekranu obraz byłby już jednolicie czarny lub totalnie przepalony, a z drugiej strony pozwalają one na zdecydowanie głębsze doznania podczas oglądania najciemniejszych lub bardzo rozjaśnionych scen.

    – Współczesne telewizory, które obsługują technologię HDR, potrafią wyświetlać obraz z jasnością do 1500 nitów. Załóżmy taką sytuację, że oglądamy obraz znad morza, gdzie mamy latarnię morską. W momencie, kiedy jej światło będzie skierowane w nasze oczy, to efekt będzie niezwykle realistyczny – na moment prawie nas oślepi. HDR jest również ważny dla graczy, ponieważ pozwala pokazać jeszcze więcej szczegółów, a także dba o to, by kolory nie gubiły intensywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z firmy Samsung Electronics Polska.

    Dla porównania warto dodać, że standardowy telewizor oferuje parametry zdecydowanie słabsze, z maksymalną jasnością na poziomie 200–300 nitów. Przy czym chodzi nie tylko o jasność czy odpowiednio płynne przejścia tonalne w najciemniejszych i najjaśniejszych partiach obrazu. Technologia HDR oznacza bowiem także, że telewizor wyświetla bardziej wyraziste barwy, choć nie polega to na prostym podbiciu nasycenia kolorystycznego. Wręcz przeciwnie, dzięki tej technologii obraz wydaje się bardziej rzeczywisty i staje się jeszcze bliższy temu, jak postrzega świat ludzkie oko.

    – HDR to taka technologia, która zapewnia jak najbardziej wierny i zgodny obraz z naszym postrzeganiem odcieni i kolorów niezależnie od pory dnia, w której siadamy przed telewizorem – tłumaczy Henryk Chorążewski i dodaje – HDR pozwala nam zobaczyć więcej odcieni kolorów, daje nam odczucia bliższe rzeczywistości. Wyobraźmy sobie, że idziemy aleją wśród drzew, słońce przebija się przez liście. W momencie, kiedy oglądamy taki obraz na ekranie telewizora UHD, to towarzyszą nam realistyczne odczucia, kiedy nie ma liści, słońce potrafi nas oślepić.

    Obecnie technologię HDR oferują na razie wybrane modele z najnowszych, topowych serii czołowych producentów. Nadal są to zatem z reguły produkty dość drogie, choć coraz częściej na rynek trafiają także modele bardziej przystępne cenowo. Wyższa cena jest jednak uzasadniona, ponieważ korzystanie z technologii HDR wymaga zastosowania mocniejszego procesora i szeregu innych zaawansowanych komponentów, w tym także złączy obsługujących standard HDMI 2.0a, a przede wszystkim 10-bitowego wyświetlacza. W przypadku firmy Samsung HDR oferują telewizory z serii QLED oraz serii MU od modelu MU 6100 wzwyż oraz duża część telewizorów z 2016 i 2015 roku, np. z serii KS7000, KS7500 i 8000 czy JS8000.

    – Samsung ma bogatą ofertę telewizorów wyposażonych w technologię HDR. To nie tylko modele do oglądania filmów, lecz także do grania na konsoli. Gracze bardzo cenią tę technologię, ponieważ zapewnia więcej szczegółów, tym samym oferuje obraz bardziej plastyczny, który jest o wiele bliższy rzeczywistości – podsumowuje Henryk Chorążewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

    Edukacja

    Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

    Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

    Transport

    Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

    To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.