Mówi: | Jermo Köhnke |
Firma: | Sennheiser |
Soundbary zamykają dźwięk przestrzenny w jednym urządzeniu. Najnowsze wyposażane są w sztuczną inteligencję
Systemy dźwięku przestrzennego funkcjonują na rynku od wielu lat, zajmują jednak dużo miejsca i są uciążliwe w konfiguracji. Soundbary rozwiązują ten problem poprzez ograniczenie liczby głośników. Na rynek trafiają już pojedyncze urządzenia, potrafiące emitować dźwięk przestrzenny oraz głębokie basy. Coraz częściej wyposaża się je także w asystenta głosowego, który pozwala kontrolować urządzenia elektroniczne za pośrednictwem komend głosowych.
– Większość telewizorów jest teraz płaska i taki jest właśnie trend. Im bardziej płaski telewizor, tym lepszy. Dźwięk wymaga jednak objętości, dlatego nasz subwoofer ma duże rozmiary – potrzebuje przestrzeni, aby odprowadzać duże ilości powietrza. Przejście ze zwykłej jakości dźwięku z telewizora na dźwięk immersyjny, jaki zapewnia soundbar robi jednak niezwykłe wrażenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jermo Köhnke z firmy Sennheiser.
Produkcją soundbarów zainteresowali się przede wszystkim producenci telewizorów klasy premium, w których nie można zainstalować porządnego systemu audio ze względu na ich cienką obudowę. Samsung zaprojektował model Q90R 7.1.4, który łączy cechy klasycznego kina domowego i kompaktowej belki audio. Sercem zestawu jest soundbar, który komunikuje się bezprzewodowo z subwooferem oraz dwoma satelitami tylnymi. Ten 17- głośnikowy system wyposażono w technologię dźwięku adaptacyjnego, która automatycznie optymalizuje brzmienie każdej sceny, aby w pełni oddać potencjał przestrzennego dźwięku Dolby Atmos.
Z technologii Dolby Atmos skorzystają także użytkownicy znacznie tańszych i prostszych konstrukcji. W 3.1-kanałowym soundbarze TCL RAY∙DANZ zaimplementowano technologię wirtualizowania kanałów dźwięku przestrzennego. Dzięki zastosowaniu głośników bocznych i skierowania toru fali akustycznej ku górze, projektantom udało się odwzorować wrażenie dźwięku dookolnego przy wykorzystaniu wyłącznie belki oraz bezprzewodowego subwoofera.
– Soundbary są coraz częściej wyposażane w technologię Dolby, umożliwiającą uzyskanie efektu dźwięku przestrzennego. Niektórzy tworzą systemy kina domowego z wykorzystaniem wielu głośników, ale naszym zdaniem jeden głośnik jest optymalnym rozwiązaniem – przekonuje Jermo Köhnke. – Instalacja wieloelementowego systemu nagłośnienia wiąże się z wieloma wątpliwościami, np. jak daleko od ściany powinno się znajdować dane urządzenie? Czy postawić subwoofer w rogu czy gdzieś indziej? To pracochłonne zajęcie, które wymaga sporo wiedzy. Kupując soundbar nie musimy się martwić o takie rzeczy, ponieważ urządzenie samo się kalibruje, a my możemy się w tym czasie zrelaksować.
Sennheiser zaprojektował swój pierwszy soundbar jako jedno urządzenie. Nie korzysta ono z zewnętrznego subwoofera, a mimo to generuje głębokie, 30-herzowe basy. Za sprawą funkcji kalibracji pozwoli dostosować brzmienie głośników do każdego pomieszczenia. Inżynierowie Sennheisera postawili na wszechstronność. Firma specjalizuje się w produkcji urządzeń audio dla melomanów, dlatego soundbar AMBEO nie tylko nada głębi produkcjom filmowym, pozwoli także w pełni cieszyć się muzyką zarejestrowaną w wysokiej jakości.
Soundbar może być jednak czymś znacznie więcej, niż tylko elementem kina domowego. Projektanci JBL zaimplementowali w swoim Link Barze system operacyjny Android TV z Asystentem Google, dzięki czemu ten sprawdzi się jako przystawka telewizyjna oraz interfejs do obsługi inteligentnego domu. Kiedy soundbar funkcjonuje w trybie czuwania, wystarczy powiedzieć „Hej, Google”, aby wywołać asystenta głosowego.
Według analityków z firmy MarketWatch wartość globalnego rynku soundbarów w 2019 roku wyniosła 2,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 5,77 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 14,7 proc.
Czytaj także
- 2024-11-19: Qczaj: Nie lubię oglądać horrorów. Ich negatywna energia powoduje u mnie rozedrganie
- 2024-07-31: Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
- 2024-01-12: Magdalena Lamparska: Widzowie polubili system oglądania filmów w domu. Niektóre produkcje nadają się tylko na duży ekran, a inne doskonale się sprawdzają na ekranie laptopa
- 2023-09-22: Sylwia Gliwa: Kocham kino, szczególnie filmy dokumentalne. A telewizję oglądam maksymalnie raz w miesiącu
- 2023-07-24: Eliza Gwiazda: Nie lubię chodzić do kina i przez dwie godziny siedzieć i nic nie robić. W domu przeważnie na filmy zerkam tylko jednym okiem
- 2023-07-07: Qczaj: Ostatnio oglądałem z moim Tomkiem wzruszającą bajkę o tolerancji i aż się popłakałem. Uwielbiam też zasiadać przed telewizorem z mamą
- 2023-06-23: Rafał Zawierucha: Aktorstwo to moja pasja, a jednocześnie pewnego rodzaju męka twórcza. Życie aktora wymaga dużo pracy i wyrzeczeń
- 2023-02-07: Małgorzata Ohme: Jeśli ludzie mają odwagę, by oglądać razem filmy pornograficzne, nie mam nic przeciwko temu. Niech im to sprawia przyjemność i pobudza ich
- 2022-12-06: Kina często przegrywają z serwisami streamingowymi. Szansą dla filmowców są filmy gatunkowe, które przyciągają koneserów
- 2022-11-03: Michał Bajor: „Grę o tron” oglądałem po nocach. Ten serial to było mistrzostwo świata, natomiast „Ród smoka” to wielkie rozczarowanie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Ochrona środowiska
Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo

Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.