Mówi: | Krzysztof Nakielski, product manager, OKI Systems Polska Piotr Lipko, manager ds. szkoleń, OKI Systems Polska |
Rynek drukarek idzie w kierunku miniaturyzacji i drukowania z urządzeń mobilnych. Biznes coraz częściej wybiera urządzenia smart
Blisko 57 proc. drukarek na całym rynku to drukarki atramentowe. Według firmy analitycznej Gartner wykorzystanie drukarek atramentowych zwiększy się także w segmencie biznesowym – z 8 proc. w 2016 r. do 15 proc. w roku 2020. Technologiami dominującymi będą wciąż laser i LED. Rozwój technologiczny na tym rynku poszedł w zupełnie innym kierunku niż technologie samego drukowania. To miniaturyzacja oraz drukowanie z urządzeń mobilnych.
– W tej chwili mamy cztery technologie obecne na polskim rynku. Jest to przede wszystkim LED, laser, technologia atramentowa i igłowa. To cztery najbardziej popularne technologie na polskim rynku wykorzystywane w urządzeniach drukujących – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Nakielski, Product Manager w firmie OKI Systems Polska.
Jak podaje serwis Statista, w 2012 roku udział drukarek atramentowych w całej liczbie tego typu urządzeń na rynku wynosił niemal 60 proc., w 2013 roku – 59 proc., w 2014 roku – 58 proc., zaś w 2015 – niecałe 57 proc. Nieznacznie spada także ogólna liczba sprzedanych urządzeń. W latach 2012–2015 było to odpowiednio 617 mln, 613 mln, 604 mln i 579 mln sztuk.
Według najnowszych danych IDC obecnie mamy jednak do czynienia z trendem wzrostowym, choć nadal jest to zjawisko o niskiej dynamice. Liczba urządzeń laserowych wprowadzonych do sprzedaży w czwartym kwartale 2016 roku wzrosła o 1,6 proc. rdr., zaś atramentowych o 0,6 proc. Za tę tendencję odpowiedzialne mogą być inteligentne urządzenia drukujące, które coraz częściej wybierane są przez klientów biznesowych.
– Coraz częściej widzimy tendencję wyboru urządzeń smart przez biznes, głównie dlatego, że pozwalają one na bezproblemowe zarządzanie obiegiem dokumentów w firmie, upraszczanie tego obiegu, automatyzację oraz oszczędność czasu – twierdzi Product Manager w firmie OKI Systems Polska.
Jak podaje Gartner, w 2016 roku tylko 8 proc. drukarek biznesowych wykorzystywało atrament, natomiast w 2020 roku ma to już być 15 proc. Wciąż ten rynek jest zdominowany jednak przez urządzenia laserowe i LED-owe. Rozwój technologiczny na rynku drukarek poszedł w zupełnie innym kierunku – drukowania z urządzeń mobilnych.
– Przede wszystkim chodzi o kompatybilność z urządzeniami mobilnymi, o bezproblemową komunikację tych urządzeń z drukiem mobilnym, korzystaniem z rozwiązań mobilnych, a także dostosowanie urządzeń do wcześniej wspomnianego obiegu dokumentów, który jest oparty na rozwiązaniach cloudowych, na chmurze – wyjaśnia Krzysztof Nakielski.
Jak dodają eksperci, rozwój technologii w drukarkach laserowych i LED-owych zmierza w kierunku miniaturyzacji poszczególnych części, a w rezultacie całych urządzeń. Przekłada się to także na zmniejszenie poboru energii i uzyskiwanie jeszcze wyższych prędkości druku. Ponadto w technologii LED-owej - rozwiązania zbliżonego do druku laserowego, ale zamiast lasera do naświetlania wykorzystywana jest listwa z diodami LED – można uzyskać coraz wyższe rozdzielczości druku.
– W ostatnim czasie wprowadziliśmy listwę 1200 dpi do naszych najbardziej popularnych drukarek kolorowych formatu A4, tym samym ta rozdzielczość weszła w tej chwili do produktów najtańszych, które są dostępne dla klientów nie tylko biurowych, lecz także domowych. Trwają obecnie prace nad listwą o rozdzielczości 2400 dpi – zapewnia Piotr Lipko, menedżer ds. szkoleń w OKI.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.