Newsy

Powstaje pierwsza polska stacja 5G. Urządzenie unikatowe na światową skalę pozwoli stworzyć sieć piątej generacji w całości made in Poland

2021-08-19  |  06:00

Polski start-up buduje bazową sieć najnowszej generacji 5G. Efektem projektu Thorium Space ma być urządzenie nadawczo-odbiorcze dla sieci 5G pracujące kilka pasm wyżej niż dotąd wykorzystywane pasma. To pozwoli uzyskać przepustowość wielokrotnie wyższą niż obecnie. W unikatowym na światową skalę urządzeniu znajdą się aktywnie sterowane macierze antenowe, co pozwoli na inteligentne wykorzystanie zasobów sieci. Część radiowa urządzenia ma pracować w otwartym standardzie Open RAN, zatem można ją będzie integrować z dowolnymi operatorami i urządzeniami innych producentów. – Możemy zaoferować dowolną pełną sieć 5G i to sto procent made in Poland – zapewnia Paweł Rymaszewski, prezes Thorium Space.

– Projekt dotyczy hardware’u, czyli całej infrastruktury sprzętowej, która później ląduje na dachach i masztach. Są to tzw. radiounity, ale pracujące w pasmach milimetrowych. Dla porównania w tej chwili używamy pasma 2,7 GHz, za chwilę będzie 3,6 GHz, a urządzenia 5G są już na 28 GHz, czyli to jest kolejne parę pasm wyżej. To zwielokrotnia jeszcze przepustowość tego, co już jest teraz – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Paweł Rymaszewski.

Thorium Space to innowacyjny start-up, który dotychczas był znany z nowatorskich rozwiązań dla przemysłu kosmicznego. Teraz polska firma buduje autorską technologię dla piątej generacji sieci komórkowych. W efekcie powstanie nowatorski na światową skalę moduł nadawczo-odbiorczy stacji bazowej (BTS), pracujący w zakresie fal milimetrowych (26–28 GHz) dla sieci 5G, zintegrowany z modułem anteny macierzowej o elektronicznie sterowanej wiązce.

W projekcie zostaną zastosowane unikatowe technologie. Aktywnie sterowane macierze antenowe pozwolą na inteligentne wykorzystanie zasobów sieci. Część radiowa urządzenia będzie pracować w otwartym standardzie Open RAN, dzięki czemu można ją integrować z dowolnymi operatorami czy urządzeniami innych producentów.

– Nasz projekt jest oparty na idei open RAN, czyli otwartej infrastruktury operatorskiej. To powoduje, że dokładając do niego urządzenia któregokolwiek operatora opartego na otwartej ideologii, można je ze sobą mieszać. Robimy sprzęt stricte telekomunikacyjny – budujemy wyłącznie radiounity, czyli to, co fizycznie nadaje i odbiera sygnały. Innowacją jest też wykorzystanie w pasmach milimetrowych śledzenia źródła sygnału – wskazuje prezes Thorium Space.

Wartość projektu autorskiej technologii dla piątej generacji sieci komórkowych wynosi ponad 13,6 mln zł, przy czym 10 mln zł pochodzi z dofinansowania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki temu już w III kwartale 2023 roku może powstać pierwsza całkowicie polska sieć 5G. 

– Jeśli będzie licytacja na pasma, to na końcu są urządzenia, które muszą to zrobić i to są właśnie mikro-BTS-y, których sieć 5G wymaga w bardzo dużej liczbie. To w pełni nasze rozwiązanie, oparte na unikalnym na świecie chipsecie. Trwają już rozmowy z polskim podmiotem, żeby zaoferować cały system, czyli nie tylko nasze radiounity, lecz całe rozwiązanie, łącznie z oprogramowaniem zarządzającym. Możemy zaoferować dowolną pełną sieć 5G, sto procent made in Poland – przekonuje Paweł Rymaszewski.

Jak wskazuje, w tworzeniu urządzenia Thorium Space wykorzystało doświadczenie z branży kosmicznej. Większość anten macierzowych w pasmach milimetrowych jest ceramiczna, Polakom jako pierwszym udało się ją zbudować z materiałów organicznych.

– To 10-krotnie tańsza produkcja, która jest unikatowa na skalę światową. Do tej pory była tylko teoretycznie możliwa, a nam się udało udowodnić, że da się to zrobić i to działa. Rozwijamy ten projekt na podstawie tego, co wcześniej wypracowaliśmy pod branżę kosmiczną. Mamy podobne rozwiązanie jak Nokia i Huawei, ale bardziej elastyczne i trochę wyprzedzające czas – podkreśla ekspert.

Już w przyszłym roku ma powstać pierwsza demonstracyjna sieć, prawdopodobnie we Wrocławiu. Trwają już rozmowy z firmą, która będzie odpowiedzialna za oprogramowanie.

– Ten projekt jest dla nas bardzo ważny strategicznie, dlatego nie chcemy opóźnień. Mamy małą przewagę, którą chcemy wykorzystać – zaznacza Paweł Rymaszewski. – W przyszłości chcemy uzupełniać rynek makro naszymi mikro-BTS-ami, których trzeba najwięcej, bo sukcesem 5G będzie liczba małych antenek rozmieszczonych wszędzie. W Warszawie powinno ich być 30 tys.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.