Newsy

Polskie uczelnie stawiają na kierunki przyszłości. Studenci rozwijają projekty związane z przemysłem kosmicznym czy elektromobilnością

2021-06-14  |  06:00

W zestawieniu tysiąca najlepszych ośrodków akademickich na świecie w 2020 roku znajduje się zaledwie osiem polskich uczelni. Stopniowo stają się jednak coraz bardziej innowacyjne, co pokazała choćby pandemia koronawirusa. – Przeszliśmy generalny test związany z cyfryzacją, ale oprócz tego rozwijamy obszary związane z komercjalizacją wyników badań – podkreśla prof. dr hab. inż. Adam Woźniak, prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej. Na uczelniach pojawiają się kierunki przyszłości, coraz więcej ośrodków rozwija innowacyjne rozwiązania.

– Na Politechnice Warszawskiej zbudowaliśmy Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii, które łączy biznes i naukę, służy komercjalizacji wiedzy, transferu technologii z nauki do biznesu. Wspieramy przedsiębiorczość, Instytut Badań Stosowanych rozwija start-upy, których mamy w tej chwili już prawie 30. Dysponują własnymi rozwiązaniami innowacyjnymi, które mam nadzieję, będą służyć rozwojowi polskiej gospodarki i wspierać rozwiązania społeczne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje prof. dr hab. inż. Adam Woźniak.

W zestawieniu tysiąca najlepszych ośrodków akademickich na świecie w 2020 roku królowały uczelnie z USA i Wielkiej Brytanii. Z polskich w szerokiej czołówce znalazło się zaledwie osiem, przy czym w czwartej setce znalazła się najlepsza z nich. Pandemia pokazała jednak, że polskie ośrodki potrafią się szybko adaptować do nowych sytuacji, co udowodnił choćby proces cyfryzacji.

Ostatnie wynalazki, odkrycia czy badania pokazują również, że polscy studenci zaliczają się do europejskiej czołówki. W ramach konkursu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” dofinansowanie otrzymało m.in. dziewięć projektów kół naukowych PW – np. przygotowanie i analiza modeli testowych satelity PW-Sat3, budowa jednostki sterującej pojazdem elektrycznym poprawiającej osiągi i bezpieczeństwo czy wstępny rozwój projektu eksperymentu stratosferycznego do programu lotów balonowych BEXUS.

– Generalnie oprócz dydaktyki na uczelniach rozwijamy przede wszystkim prace badawcze. Niedawno jeden z doktoratów realizowanych na Politechnice Warszawskiej dotyczył inteligentnych opatrunków, które same nie tyle leczą rany, co diagnozują stan rany i mogą wysyłać informacje do lekarza. To bardzo ciekawe prace, które są bardzo blisko tego, żeby zostać wdrożone. Inny przykład to np. nasza firma Smart Fluid, która dysponuje technologią opracowaną na Politechnice Warszawskiej dotyczącą cieczy samościnających – wymienia prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej.

Celem zespołu naukowców z Wydziału Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej, Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii oraz grupy immunologów jest z kolei opracowanie nanoszczepionki opartej na rekombinowanym białku wirusa SARS-CoV-2, kowalencyjnie związanym z biodegradowalnymi nanocząstkami tlenku żelaza.

Nad innowacyjnym rozwiązaniem, które może znaleźć zastosowanie w lotnictwie, energetyce wiatrowej, motoryzacji, a nawet w medycynie i w artykułach sportowych, pracuje doktorant z Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. Z kolei na Wydziale Inżynierii Lądowej opracowano mikrokapsułki żelatynowe zawierające środek naprawczy, który ma zdolność do zasklepiania mikrorys w nawierzchniach drogowych.

– Nasi studenci bardzo szybko znajdują pracę już w Polsce, stąd problem z dokończeniem prac magisterskich czy naborem na studia doktoranckie. Pewnym rozwiązaniem jest również wyjazd za granicę. Wiemy dobrze, że nasza wiedza jest bardzo ceniona za granicą i właściwie w tej chwili w dobie komunikacji cyfrowej już nie jest ważne, gdzie mamy biurko, laboratorium, ta współpraca odbywa się w sposób płynny. Uczestniczymy w różnych projektach międzynarodowych i mamy tam swoje stałe i ważne miejsce – wskazuje prof. dr hab. inż. Adam Woźniak.

Uczelnia stawia też na rozwój innowacyjnych kierunków, które w przyszłości pomogą zwiększyć potencjał polskiej gospodarki.

– To kierunki związane zarówno z internetem rzeczy, z cyberbezpieczeństwem. Ostatnio modnym kierunkiem jest również elektromobilność, te związane z internetem, czyli również Big Data, obsługa dużych chmur danych. To są najciekawsze kierunki, które są u nas oblegane. To również studia związane z inżynierią biomedyczną, w tej chwili bardzo istotne stały się również sprawy związane z telemedycyną – wymienia prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.