Newsy

Nowe materiały rewolucjonizują rynek druku 3D. W ciągu kilku lat drukarki trafią do większości domów, pozwalając tworzyć przedmioty codziennego użytku

2019-03-26  |  06:00

Rynek druku 3D zanotuje w najbliższych latach ponadtrzykrotny wzrost. Duży wpływ na dynamiczny rozwój będzie miało opracowanie materiałów gotowych do użycia w trudnych warunkach, m.in. w kosmosie. Przyszłością druku 3D są zupełnie nowe materiały, takie jak żywice utwardzane światłem UV i sproszkowany metal. Rozwijanie nowych technologii druku pozwoli wejść na rynek małych i średnich przedsiębiorstw, a także odbiorców indywidualnych.

– Branża druku 3D jest dynamiczną i dość młodą branżą, jeżeli chodzi o sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Wcześniej była zarezerwowana dla dużych przedsiębiorstw i przemysłowego zastosowania. Dzisiaj będziemy już zmierzali do konsumenckiego podejścia. Za kilka, kilkanaście lat drukarki 3D będą stosowane już w domach w codziennym użytkowaniu – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Tomasiak, prezes zarządu Zortrax.

Technologia druku 3D zmierza na rynek konsumencki. Już wkrótce drukowanie codziennych przedmiotów, takich jak kubki, narzędzia, zabawki czy nawet buty, stanie się możliwe i powszechne w zaciszu domowym. Zauważalnym trendem jest również coraz częstsze wykorzystanie drukarek 3D w branży kosmicznej.

Francusko-włoskie konsorcjum Thales Alenia Space ogłosiło, że użyje technologii druku 3D ze sproszkowanego metalu do seryjnej produkcji komponentów dla satelitów komunikacyjnych zbudowanych na platformie Spacebus Neo. Dzięki takiemu rozwiązaniu firma obniży koszty produkcyjne o 10 proc. Czas realizacji inwestycji w kosmosie skróci się ponadto nawet o 2 miesiące. Drukowane w tej technologii komponenty będą lżejsze o 30 proc. od tych tworzonych tradycyjnie.

– Druk 3D ze sproszkowanego metalu jest jedną z najpopularniejszych obecnie i najbardziej rozwijających się nowych technologii. Sproszkowany metal jest spiekany za pomocą silnego światła laserowego. Pod wpływem wysokiej temperatury wytwarzany jest model – tłumaczy Rafał Tomasiak.

W rozwój nowych materiałów do stosowania w druku 3D włączają się najwięksi gracze branży. Amerykańska firma Arkema uruchomiła pod koniec ubiegłego roku Centrum Doskonałości w druku 3D. To zaawansowane laboratorium badawczo-rozwojowe, w którym opracowywane są najnowocześniejsze żywice do druku 3D. Centrum jest częścią światowej sieci badawczo-rozwojowej Arkema zajmującej się rozwojem zaawansowanych materiałów.

Firma zapowiedziała uruchomienie w 2019 roku zakładu produkcji żywic fotokomórkowych w Chinach, a w 2021 roku żywic poliamidowych w Azji. Amerykańska firma zaprezentowała na ostatnich targach Formnext we Frankfurcie trzy rodzaje żywic utwardzanych światłem UV. Jedna z nich, żywica udarowa, dzięki doskonałej odporności na uderzenia umożliwia produkcję części funkcjonalnych, takich jak np. klamry zatrzaskowe. Według producentów fotopolimerowe drukarki 3D w technologii UV LCD drukują do 8 razy szybciej i do 9 razy dokładniej od wiodących drukarek 3D typu SLA.

– Obecnie najnowszymi trendami i technologiami, które stosuje się na rynku, są technologie fotopolimerowe, czyli druk z polimerów płynnych, które są utwardzane za pomocą światła UV. To światło może być dostarczane za pomocą lasera, projektora czy też nawet wyświetlacza. Nasza nowa drukarka Zortrax Inkspire została bardzo dobrze przyjęta, widzimy bardzo duży potencjał w rozwoju tej technologii – twierdzi ekspert.

Według analityków MarketsandMarkets światowy rynek druku 3D ma wzrosnąć z 9,9 mld dol. notowanych w 2018 roku do wartości na poziomie niemal 35 mld dol. już w 2024 roku. Oznacza to średnioroczne tempo wzrostu na poziomie ponad 23 proc. Zdaniem twórców raportu, kluczowymi czynnikami napędzającymi rozwój tego rynku ma być związana z technologią szansa na opracowywanie produktów dostosowanych do indywidualnych potrzeb, a także obniżenie kosztów produkcji i przestojów w wytwarzaniu.

– Technologia druku 3D jest bardzo specyficzną branżą dlatego, że rozwija się bardzo dynamicznie. To, co 5 lat temu było w sferze marzeń, jeżeli chodzi o technologię druku 3D, dzisiaj jest już powszechnie, codziennie stosowane przez różne sektory przemysłu, mody, designu, medycyny – podsumowuje Rafał Tomasiak.

Czytaj także

Kalendarium

Kosmos i lotnictwo

Naukowcy coraz bliżej odkrycia życia w kosmosie. Dzięki coraz dokładniejszym teleskopom można znacznie łatwiej znaleźć planety z wodą

Za pomocą teleskopów nowej generacji i małych sond kosmicznych naukowcy szukają życia poza naszym układem słonecznym. Dotychczas znaleziono 47 egzoplanet pasujących do profilu Ziemi, która jest przyjazna do życia z racji tego, że nie otrzymuje zbyt wiele promieniowania słonecznego, a dzięki odległości od słońca woda może być w stanie ciekłym. Liczba planet, na których może istnieć życie, jest jednak znacznie większa. Dzięki nowoczesnym teleskopom będzie można je znacznie łatwiej odnaleźć.

Gry i rozrywka

Polskie studio połączyło film z grą w wirtualnej rzeczywistości. Można decydować nie tylko o scenariuszu, lecz także poruszać się w filmowej przestrzeni

Wirtualna rzeczywistość stawia w centrum akcji gracza i widza. To zrewolucjonizuje sposób, w jaki opowiadane są historie. W filmie kamera przedstawia tylko wycinek rzeczywistości. Nawet w grze rozejrzenie się wymagałoby poruszenia joystickiem. Dzięki VR można niemal zamieszkać w przestrzeni. W miarę rozwoju technologii wirtualnej rzeczywistości mogą już niemal spróbować wszyscy. Projekt opracowywany przez Polaków pozwala na streaming gier w wirtualnej rzeczywistości. Nie jest potrzebny specjalistyczny i drogi sprzęt, wystarczą zwykłe gogle VR.

 

Konsument

Polacy wybierają coraz lepsze i coraz większe smartfony. Szybko rośnie też sprzedaż smartwatchy

Polski rynek telefonii komórkowej rośnie nieprzerwanie od kilku lat, choć ostatnio wzrost jest odnotowywany raczej pod względem wartości, a nie ilości. Wynika to stąd, że Polacy coraz chętniej wybierają produkty premium. Po drugie, stawiają na wysoką jakość i wydajność, przez co zyskują m.in. smartfony z dużymi ekranami. W pierwszym półroczu br. prawie co drugi sprzedany ekran miał wyświetlacz o przekątnej powyżej 6 cali. Bardzo szybko rośnie też popyt na smartwatche i inne inteligentne dodatki do noszenia.