Newsy

Kropki kwantowe i asystenci głosowi będą standardem w najnowszych telewizorach. Na początku przyszłego roku do sprzedaży trafi nowa, rewolucyjna technologia

2018-08-28  |  06:00
Mówi:Marek Maciejewski
Funkcja:dyrektor ds. rozwoju produktu
Firma:TCL w Europie
  • MP4
  • Na rynku telewizorów trwa nieustanna pogoń za innowacjami. Najnowsze technologie, w jakie są wyposażane nowoczesne telewizory, to kropki kwantowe, dzięki którym możliwe jest bardzo wierne odwzorowanie kolorów. Już niebawem na rynku pojawi się jednak kolejna technologia, pozwalająca na uzyskanie jeszcze lepszego obrazu przy jednocześnie znacznie trwalszych diodach. Telewizory microLED zadebiutują już na początku 2019 roku. W międzyczasie producenci telewizorów mocno stawiają na komunikację na linii urządzenie – człowiek, inwestując we wspieranych przez sztuczną inteligencję asystentów głosowych.

    – Najnowszą technologią montowaną w telewizorach, odpowiedzialną za jakość obrazu, jest Quantum Dot (kropki kwantowe – przyp.red.). Technologia pozwala na uzyskanie realistycznego obrazu, zobaczenia na telewizorze tego, co widział reżyser, co widziała kamera. Do tej pory było to niemożliwe –przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Maciejewski, dyrektor ds. rozwoju produktu TCL w Europie.

    Kropki kwantowe to niewidzialne gołym okiem kryształki o wielkości kilku nanometrów, które potrafią absorbować, a potem wyemitować światło o różnych długościach fal. Telewizory wyposażone w powłokę wykonaną z kropek kwantowych są w stanie wyświetlić obraz z pełnym odwzorowaniem barw uchwyconych przez kamerę. Oznacza to, że filmy i seriale wyświetlane na takim telewizorze wyglądają dokładnie tak, jak widział je ich twórca.

    – Kropki kwantowe pozwalają pokryć w całości zakres barw, który widzi nasze oko, czyli to światło, które jest odbijane przez słońce i które zobaczy kamera. Do tej pory sygnał wysyłany do telewizora zawierał bardzo ograniczone informacje o kolorze. Z kropkami kwantowymi możemy odtworzyć to, co widzi kamera, i to wszystko, co może odbić słońce – czyli naturalny obraz. Bez kropek kwantowych tego zrobić się nie da – tłumaczy Marek Maciejewski.

    Pomimo pojawiania się na rynku coraz to nowszych technologii, takich jak organiczne diody elektroluminescencyjne (OLED), czy właśnie Quantum Dot, wciąż rozwijana jest technologia LED. W przyszłym roku Samsung planuje wprowadzić na rynek telewizor z technologią microLED, w której podobnie jak w technologii OLED, niezależnie rozświetlane są pojedyncze piksele na wyświetlaczu. Przy czym wykorzystywane w nowej technologii nieorganiczne diody microLED z azotku galu są znacznie trwalsze, mniej podatne na wypalenie i jaśniejsze niż ich organiczne odpowiedniki. Do tego mogą pobierać nawet o połowę mniej energii od telewizorów OLED.

    Coraz bardziej zaawansowane technologie wyświetlania obrazu i podążająca za nimi chęć otrzymania jak najbardziej płaskiego ekranu sprawiły, że ewoluować musiała także technologia dźwięku. Na rynku pojawiły się soundbary, zapewniające dźwięk przestrzenny bez potrzeby rozstawiania w pokoju zestawu kina domowego. Firma JBL poszła o krok dalej i zintegrowała soundbar Sonos Beam z inteligentną asystentką głosową Alexa od Amazonu, dzięki czemu użytkownicy mogą kontrolować telewizor za pośrednictwem komend głosowych.

    – Dzisiaj zmierzamy w stronę łatwości obsługi telewizora, powoli mamy rozwiązania komunikacji głosowej z telewizorem. Kiedyś mogliśmy do telewizora mówić, ale były to proste polecenia, dzisiaj telewizor zaczyna rozumieć nasze polecenia, możemy rozmawiać naturalnym językiem, dostajemy odpowiedzi. Telewizor staje się naszym głównym oknem na świat, może również zarządzać naszym kalendarzem, który mamy w telefonie, więc te telewizory powoli integrują się z całym cyfrowym światem, który nas otacza – twierdzi ekspert.

    Coraz więcej producentów wprowadza do swoich telewizorów inteligentnego asystenta, który nie tylko rozpoznaje głos, lecz także uczy się nawyków językowych oraz preferencji każdego z użytkowników telewizora, dzięki czemu szybciej i sprawniej odpowiada na zapytania. Algorytmy mogą także wykorzystywać wyszukiwarkę Google, aby odpowiadać np. na pytania dotyczące obsady filmu, prognozy pogody czy wyników meczów. Coraz częściej, choć ciągle w ograniczonym zakresie, komunikować się z telewizorem możemy także w języku polskim, jak w przypadku telewizorów LG ThinkQ, czy TCL C76.

    Analitycy MarketsandMarkets szacują, że w 2018 roku rynek kropek kwantowych osiągnie wartość niemal 2,6 mld dol. Do 2023 ma wzrosnąć do blisko 8,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 27 proc.

    Według Grand View Research globalny rynek telewizorów Smart TV przekroczy w 2025 roku wartość 292 mld dol.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Ochrona środowiska

    Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce

    Trend certyfikowania budynków już od wielu lat jest obecny na rynku komercyjnym i dotyczy głównie biurowców i nieruchomości logistycznych. Teraz coraz mocniej wchodzi także do segmentu mieszkań. Liczba certyfikatów dla tego typu inwestycji rośnie, co ma związek z rosnącą świadomością ekologiczną mieszkańców oraz ich chęcią ograniczania kosztów eksploatacji mieszkań.

    Zdrowie

    Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem

    Polacy z jednej strony wykazują już sporą świadomość problemu, jakim są choroby mózgu – jedna czwarta ma w swoim otoczeniu osoby dotknięte takim problemem. Z drugiej strony system nie odpowiada rosnącym potrzebom. Specjalistów jest zbyt mało, więc kolejki do neurologów czy psychiatrów się wydłużają. Alternatywą pozostaje korzystanie z wizyt komercyjnych, ale nie każdego na to stać. Towarzystwa naukowe i organizacje pozarządowe są zgodne co do tego, że potrzebne są nie tylko krajowe strategie, ale i europejski plan dla chorób mózgu.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.