Mówi: | Jose Antonio Pelaez |
Firma: | Graphene Tech |
Grafen wkracza do branży odzieżowej. Powstały inteligentne tkaniny tekstylia pozwalające kontrolować urządzenia elektroniczne
Na grafen otwierają się kolejne branże. Dzięki jego właściwościom, takim jak wysoka wytrzymałość, ultra cienkość, ekstremalnie wysokie przewodnictwo i niski koszt wytworzenia. Nowością są inteligentne tekstylia, dzięki którym kontrolować można np. mobilne aplikacje. Powstaje coraz więcej zastosowań grafenu w wielu różnych branżach, jednak wyzwaniem ciągle pozostaje wprowadzenie tych wynalazków do masowej produkcji.
– Opracowaliśmy inteligentną tkaninę, która zawiera różnego rodzaju czujniki, na przykład czujniki pojemności, oporu i bliskości. Możemy dzięki nim kontrolować między innymi nasz telefon komórkowy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Jose Antonio Pelaez z firmy Graphene Tech.
Taki materiał może być stosowany na co dzień. Może być używany zarówno w zwykłej odzieży, jak i ubraniach roboczych. Nie ma także przeszkód, aby prać go w pralce razem ze standardowymi materiałami. Jego zaletą jest także bezproblemowa współpraca z każdą aplikacją. Jego wysokie przewodnictwo ciepła pozwala utrzymać termikę lepiej, niż obecnie stosowana odzież.
– Można dzięki temu kontrolować odtwarzacz muzyczny w Androidzie albo w systemie iOS. Ale również monitorować swoje mięśnie, czy używać tego materiału jako grzejnika – zauważa przedstawiciel Graphene Tech.
Inteligentny materiał jest już dostępny na rynku. Jednocześnie pomysłodawcy mają kolejne plany. Jednym z nich jest wprowadzenie do sprzedaży t-shirtu, który będzie współpracować z telefonem komórkowym i umożliwi nad nim kontrolę. Największym wyzwaniem pozostaje wprowadzenie produktów bazujących na grafenie do masowej produkcji.
– Grafen jest bardzo dobrym przewodnikiem. Zaledwie z pięcioprocentową zawartością grafenu możemy osiągnąć taką przewodność jaką ma srebro czy miedź przy porównywalnej cenie. Jednak sam grafen nie wystarczy, potrzebujemy również jego komercyjnych zastosowań - mówi Jose Antonio Pelaez.
Próby zastosowania grafenu przy produkcji odzieży obserwujemy od kilku lat. Na początku ubiegłego roku w Wielkiej Brytanii pokazano sukienkę, która zmienia kolor w zależności od nastroju noszącej jej osoby. Wbudowany czujnik mierzy częstotliwość oddechu kobiety i w zależności od tego pobudza zastosowany grafen do zmiany koloru ubrania. Nowoczesne sukienka nie trafiła jednak na razie do sprzedaży. Jej twórcy mają nadzieję, że w przyszłości ta technologia pozwoli do tworzenia odzieży, która będzie umożliwiać wyświetlanie dowolnych kolorów czy wzorów.
Globalny rynek rozwiązań z zastosowaniem grafenu osiągnął w 2016 roku wartość 32 mln dolarów – wynika z najnowszego raportu Zion Market Research. W najbliższych latach będzie rosnąć średniorocznie o 35 proc., by według szacunków w 2022 roku mieć wartość ponad 193 mln dolarów.
Czytaj także
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-05-16: Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.