Mówi: | Jose Antonio Pelaez |
Firma: | Graphene Tech |
Grafen wkracza do branży odzieżowej. Powstały inteligentne tkaniny tekstylia pozwalające kontrolować urządzenia elektroniczne
Na grafen otwierają się kolejne branże. Dzięki jego właściwościom, takim jak wysoka wytrzymałość, ultra cienkość, ekstremalnie wysokie przewodnictwo i niski koszt wytworzenia. Nowością są inteligentne tekstylia, dzięki którym kontrolować można np. mobilne aplikacje. Powstaje coraz więcej zastosowań grafenu w wielu różnych branżach, jednak wyzwaniem ciągle pozostaje wprowadzenie tych wynalazków do masowej produkcji.
– Opracowaliśmy inteligentną tkaninę, która zawiera różnego rodzaju czujniki, na przykład czujniki pojemności, oporu i bliskości. Możemy dzięki nim kontrolować między innymi nasz telefon komórkowy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Jose Antonio Pelaez z firmy Graphene Tech.
Taki materiał może być stosowany na co dzień. Może być używany zarówno w zwykłej odzieży, jak i ubraniach roboczych. Nie ma także przeszkód, aby prać go w pralce razem ze standardowymi materiałami. Jego zaletą jest także bezproblemowa współpraca z każdą aplikacją. Jego wysokie przewodnictwo ciepła pozwala utrzymać termikę lepiej, niż obecnie stosowana odzież.
– Można dzięki temu kontrolować odtwarzacz muzyczny w Androidzie albo w systemie iOS. Ale również monitorować swoje mięśnie, czy używać tego materiału jako grzejnika – zauważa przedstawiciel Graphene Tech.
Inteligentny materiał jest już dostępny na rynku. Jednocześnie pomysłodawcy mają kolejne plany. Jednym z nich jest wprowadzenie do sprzedaży t-shirtu, który będzie współpracować z telefonem komórkowym i umożliwi nad nim kontrolę. Największym wyzwaniem pozostaje wprowadzenie produktów bazujących na grafenie do masowej produkcji.
– Grafen jest bardzo dobrym przewodnikiem. Zaledwie z pięcioprocentową zawartością grafenu możemy osiągnąć taką przewodność jaką ma srebro czy miedź przy porównywalnej cenie. Jednak sam grafen nie wystarczy, potrzebujemy również jego komercyjnych zastosowań - mówi Jose Antonio Pelaez.
Próby zastosowania grafenu przy produkcji odzieży obserwujemy od kilku lat. Na początku ubiegłego roku w Wielkiej Brytanii pokazano sukienkę, która zmienia kolor w zależności od nastroju noszącej jej osoby. Wbudowany czujnik mierzy częstotliwość oddechu kobiety i w zależności od tego pobudza zastosowany grafen do zmiany koloru ubrania. Nowoczesne sukienka nie trafiła jednak na razie do sprzedaży. Jej twórcy mają nadzieję, że w przyszłości ta technologia pozwoli do tworzenia odzieży, która będzie umożliwiać wyświetlanie dowolnych kolorów czy wzorów.
Globalny rynek rozwiązań z zastosowaniem grafenu osiągnął w 2016 roku wartość 32 mln dolarów – wynika z najnowszego raportu Zion Market Research. W najbliższych latach będzie rosnąć średniorocznie o 35 proc., by według szacunków w 2022 roku mieć wartość ponad 193 mln dolarów.
Czytaj także
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-05-16: Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-10-23: Monika Mrozowska: Na ściankach dziewczyny lubią wyglądać za każdym razem inaczej. Trochę mi szkoda na to czasu
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.