Mówi: | Artur Jędrzejak |
Firma: | GoPro |
GoPro stawia na kamery sferyczne. Nowością jest możliwość realizacji filmów 360 stopni i kadrowania już gotowego filmu
Współczesne kamery sportowe oferują możliwość nagrywania w jakości 4K z funkcją stabilizacji obrazu czy prowadzenie transmisji na żywo. Nowością są kamery sferyczne, które pozwalają rejestrować obraz i dźwięk w systemie 360 stopni. Kręcić filmy kamerami sportowymi można na lądzie, w powietrzu lub pod wodą, na głębokości nawet do 60 metrów. GoPro przewiduje, że najszybciej rozwijać się będzie segment kamer sferycznych, w przeciwieństwie do dronów. Ich szersze wykorzystanie do fotografowania i filmowania wymaga zmian regulacji prawnych.
– Kamera sferyczna to kamera, która rejestruje wszystko, co dzieje się wokół nas. Nie musimy się skupiać na kadrowaniu, kadrowanie następuje zaraz po nagraniu. Wyciągamy telefon i kadrujemy wszystko, co zostało nagrane dookoła nas. Jeszcze kilka lat temu, żeby nagrać siebie na deskorolce, snowboardzie czy nartach, będąc profesjonalistą, potrzebowaliśmy drugiej osoby, która będzie jechać obok nas i trzymać kamerę. W tym momencie wystarczy nam jedna kamera sferyczna, nie musimy się skupiać na kadrowaniu tej kamery, na tym, czy nas obejmuje w danym momencie – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Artur Jędrzejak z firmy GoPro.
Możliwość rejestrowania obrazu 360 stopni oferuje kamera GoPro Fusion, która zadebiutowała na rynku w kwietniu 2018 roku. Urządzenie nagrywa obraz w rozdzielczości 5.2K z prędkością 30 klatek na sekundę. W przypadku rozdzielczości 3K można uzyskać 60 klatek na sekundę i uzyskać efekt slow motion. Kamera jest wodoodporna (do 5 m) i można ją obsługiwać za pomocą komend głosowych. Funkcja OverCapture pozwala uzyskać wyprostowane zdjęcia z dowolnego ujęcia nagranego w standardzie 360 stopni.
Podobny sposób rejestrowania obrazu oferuje kamera Garmin VIRB 360. Zapisuje ona filmy w rozdzielczości sięgającej nawet 5,6K za pomocą dwóch 12-megapikselowych matryc. Towarzyszy temu również nagrywanie dźwięku w obrębie 360 stopni. Podobne parametry osiąga Ricoh Theta V. Kamera Samsung Gear 360 jest z kolei wyposażona w obiektywy f2.0 z matrycami 15 Mpix. Sferyczne nagrania są na niej rejestrowane w rozdzielczości 3840 x 1920 pikseli. W razie potrzeby użytkownik może wyłączyć jeden z obiektywów.
Możliwość rejestrowania obrazu sferycznie, czyli w obrębie 360 stopni, to nie jest jedyny trend na rynku kamer sportowych. Coraz popularniejsze są rozwiązania budżetowe, tworzone z myślą o amatorach.
– Kamera budżetowa jest dla ludzi, którzy nie są na tyle zaawansowanymi użytkownikami, którzy niekoniecznie muszą się znać na montowaniu, na parametrach technicznych. Ta kamera ma nagrywać dobrze w jakości HD, ma mieć funkcje quickstories, czyli funkcję automatycznego tworzenie filmów na naszym smartfonie – mówi Artur Jędrzejak.
Pewien zastój można zaobserwować na rynku dronów wykorzystywanych do celów fotograficznych. O ile profesjonaliści w dalszym ciągu chętnie korzystają z tego typu rozwiązań, np. przy obsługiwaniu imprez masowych, o tyle amatorzy mają utrudnione zadanie. Bez specjalnych zezwoleń w większości miejsc filmowanie z dronów jest nielegalne. Dlatego segment ten kierować się będzie raczej w stronę rozwiązań łączących wiele urządzeń w jednym.
– Liczba regulacji dotycząca dronów i zakazów lotów w turystycznych miejscach raczej nie będą powodowały, że ten rynek będzie się rozwijać, raczej będziemy szukać innych rozwiązań. Karma jest połączeniem kilku rzeczy. To akcesorium do kamery, możemy wyjąć gimbal z drona, przełożyć go do Karma Grip’a, czyli rękojeści z baterią, nagrywać na ziemi, wyjąć kamerę, włożyć ją do mocowania na klatkę piersiową czy na głowę. Cały czas obracamy się w jednym ekosystemie – tłumaczy ekspert.
Z raportu Market Research Future wynika, że światowy rynek kamer akcji będzie do 2023 roku rósł w średniorocznym tempie na poziomie około 14 proc. aż do osiągnięcia wartości 7,64 mld dol. w 2023 roku. Rozwojowi rynku sprzyjać będą tendencje wzrostowe w turystyce i sporcie.
Czytaj także
- 2025-02-20: Karolina Pilarczyk: Mamy świetnych sportowców w każdej dyscyplinie, tylko nie piłce nożnej. Rządzący ich nie dostrzegają i nie dają odpowiedniego wsparcia
- 2025-02-14: Iga Baumgart-Witan: Kiedy startuję na zawodach, to polityka jest absolutnie poza mną. Nie wypowiadam się publicznie na temat sympatii i antypatii politycznych
- 2025-02-13: Adam Kszczot: Sportowcy, którzy nie wchodzą do finału podczas olimpiady, nie mają za co żyć. Nie dostają stypendium w kolejnym roku
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
- 2024-09-03: Edukacja zdrowotna za rok będzie nowym przedmiotem. Już teraz ma się jednak znaleźć wśród priorytetów szkół
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.