Newsy

Drony ułatwią pracę policji. Pozwolą wypatrywać piratów drogowych oraz szybciej reagować służbom na wypadki

2021-06-15  |  06:00
Mówi:prof. dr hab. inż. Cezary Galiński
Funkcja:kierownik Zakładu Samolotów i Śmigłowców
Firma:Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Politechnika Warszawska
  • MP4
  • Komendy wojewódzkie i Komenda Stołeczna Policji dysponują już dronami. Jak dotąd urządzenia stosowane są głównie przez wydziały ruchu drogowego. Trwają już próby patrolowania autostrad i kontrolowania prędkości poruszających się po nich pojazdów. Poziom zaawansowania latających urządzeń pozwala już na fotografowanie zdarzeń z możliwością rozpoznawania tablic rejestracyjnych, co otwiera furtkę do nakładania mandatów karnych. Na mniej uczęszczanych drogach wielowirnikowce mogłyby patrolować teren w poszukiwaniu wypadków, co pozwoliłoby znacznie szybciej uruchomić odpowiednie służby. 

    – Systemy bezzałogowe mogą być wykorzystywane przez policję. Trwają próby patrolowania, zwłaszcza autostrad, za pomocą systemów bezzałogowych. Wydaje się to narzędzie bardzo użyteczne, dlatego że z jednej strony łatwiej będzie policji łapać kierowców, którzy przekraczają dopuszczalną prędkość, ale z drugiej strony mogą to być również urządzenia, które będą odpowiednio szybko informowały policję tudzież inne służby o ewentualnych wypadkach drogowych – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje prof. dr hab. inż. Cezary Galiński, kierownik Zakładu Samolotów i Śmigłowców w Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

    Na początku roku wszystkie komendy wojewódzkie policji otrzymały po jednym dronie, przeznaczonym głównie do pracy w wydziałach ruchu drogowego. Jeden trafił też do Komendy Stołecznej Policji. Do obsługi statków bezzałogowych zostało przeszkolonych niemal 80 policjantów. W pierwszym kwartale tego roku urządzenia były wykorzystywane incydentalnie z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe.

    – Systemy bezzałogowe mogą być wykorzystywane do dyscyplinowania kierowców. Taki lecący nad autostradą czy drogą szybkiego ruchu system bezzałogowy jest bardzo dobrym miejscem do obserwacji, z którego widać, po pierwsze, z jaką prędkością jadą samochody, jak wykonują poszczególne manewry, a biorąc pod uwagę jakość współczesnych systemów telewizyjnych i rejestrujących, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sfotografować np. samochód z dokładnością do jego numerów rejestracyjnych i potem na tej podstawie wydawać mandaty – mówi Cezary Galiński.

    Zastosowanie związane z monitorowaniem mniej uczęszczanych dróg mogłoby natomiast przyczynić się do przyspieszenia akcji ratunkowych.

    – Informacja o ewentualnym zdarzeniu prawie natychmiast docierałaby do odpowiednich służb i mielibyśmy pogotowie oraz straż pożarną czy policję w ciągu kilku minut przy każdym wypadku. Bez tego trzeba liczyć na to, że inni kierowcy zauważą i poinformują o incydencie. Takie zastosowanie systemów bezzałogowych jest bardziej przyjazne dla ludzi niż samo tylko pilnowanie, czy nie przekraczają przepisów – mówi ekspert z Politechniki Warszawskiej.

    Technologicznie drony są gotowe również do tego, by odciążać funkcjonariuszy np. w procesie rozpytywania świadków czy legitymowania. Takie zastosowanie niesie jednak za sobą ryzyko wypadków, nie ma też odpowiednich przepisów, które regulowałyby taką pracę wielowirnikowców.

    Według Coherent Market Insights światowy rynek dronów wykorzystywanych w celach związanych z bezpieczeństwem osiągnie do 2027 roku wartość 3,8 mld dol.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Ochrona środowiska

    Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne

    Marzec 2024 roku był 10. miesiącem z rzędu, który pobił rekord temperatur w historii globalnych pomiarów dla danego miesiąca roku – wskazują dane Copernicus Climate Change Service (C3S). Średnia temperatura wyniosła 14,14 st. C, czyli o 0,73 st. C więcej niż średnia dla marca z lat 1991–2020. Marzec był też o 1,68 st. cieplejszy niż w okresie przedindustrialnym, do którego odnoszą się globalne cele zawarte w porozumieniu paryskim. Kolejny miesiąc z rekordem ciepła oznacza nasilone zjawiska klimatyczne, również te ekstremalne. 2023 rok był w Europie okresem rekordów w tym zakresie, m.in. największych pożarów, powodzi czy fal upałów – wynika z raportu C3S i Światowej Organizacji Meteorologicznej.

    Transport

    Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

    Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.