Newsy

Coraz więcej fotografów wybiera aparaty bezlusterkowe. Ten nowy typ zaczyna wypierać z rynku popularne "kompakty"

2017-07-11  |  06:00

Rynek aparatów cyfrowych dynamicznie się zmienia. Z jednej strony sprzedaż aparatów spada, z uwagi na coraz popularniejsze smartfony, z drugiej na popularności zyskują droższe, bardziej zaawansowane sprzęty. Rośnie też sprzedaż systemowych aparatów bezlusterkowych – nowej kategorii sprzętu fotograficznego, która dopiero od kilku lat zdobywa popularność.

– Canon oferuje zastosowania w trzech segmentach aparatów. Pierwsze to aparaty kompaktowe, które reprezentują dużą część rynku, drugie to aparaty systemowe, popularnie zwane bezlusterkowcami, trzeci segment to popularne lustrzanki, czyli aparaty bardziej profesjonalne, dostosowane do zadań specjalnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Nocoń, z firmy Canon Polska.

Mobilność to jedna z najważniejszych cech wykorzystania sprzętu fotograficznego poza profesjonalnym studiem. Aparaty kompaktowe gwarantują lekkość i ergonomię, wysoki komfort użytkowania i wygodę przemieszczania się ze sprzętem. Z drugiej strony to właśnie ta kategoria sprzętu fotograficznego najbardziej narażona jest na spadki sprzedaży ze względu na zastępowanie modułami fotograficznymi wbudowanymi w smartfony. Bronią się jednak topowe konstrukcje z segmentu premium.

– Aparaty kompaktowe to aparaty bardzo przenośne, bez wymiennej optyki, są one obecnie wypierane przez smartfony, niemniej jednak w segmencie premium są to rozwiązania, które zdecydowanie przewyższają smartfony – twierdzi Marcin Nocoń.

Ekspert dodaje, że lustrzanki to rozwiązania dedykowane profesjonalistom i zaawansowanym amatorom. Canon w swojej ofercie posiada ponad 70 obiektywów różnych typów. A jednak to nie lustrzanki, lecz aparaty bezlusterkowe rozwijają się w ostatnich latach najszybciej. To aparaty umożliwiające – tak jak lustrzanki – wymianę obiektywu, ale pozbawione lustra ukrytego wewnątrz korpusu. Dzięki temu ich rozmiary i waga mogą być mniejsze, co sprzyja wykorzystywaniu ich w fotografii turystycznej.

– Najbardziej popularnym segmentem rosnącym wartościowo jest segment aparatów bezlusterkowych, aparatów systemowych. Rynek rośnie, kanibalizując aparaty kompaktowe, wartość rynku przesuwa się w kierunku bezlusterkowców. Rynek lustrzanek z kolei jest rynkiem stabilnym – tłumaczy Marcin Nocoń.

Kolejnymi istotnymi cechami są wszechstronność oraz wydajność aparatu. Pod tym względem lustrzanki nie mają sobie równych.

– Grupa docelowa profesjonalistów będzie wybierała zawsze aparaty lusterkowe ze względu na ergonomię i ilość robionych zdjęć. Do tych aparatów mamy ponad różnych 70 obiektywów, które dostosowane są do odpowiednich celów – zaznacza Marcin Nocoń.

Wśród zaawansowanych użytkowników wielu decyduje się uzupełniać swoje zaplecze sprzętowe o aparat zapasowy. Osoby, które do tej pory posiadały lustrzankę, sięgają po aparat bezlusterkowy. Dlatego zdaniem eksperta te dwa segmenty idealnie się dopełniają.

– Dla aparatów bezlusterkowych firma Canon ma 7 obiektywów plus przystawka, która daje możliwość wykorzystywania całej gamy obiektywów dostosowanych do lustrzanek. Aparaty bezlusterkowe są dobrym rozwiązaniem, jeśli nie potrzebujemy dostępu do dużych ogniskowych – wyjaśnia Marcin Nocoń.

Ostatnim aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest cena. Co do zasady im droższy sprzęt, tym lepsza jakość. Eksperci uważają, że podczas wyboru warto wziąć pod uwagę starsze modele aparatów, których cena na przestrzeni lat drastycznie się obniżyła. Dziś łatwiej wybrać aparat, który zapewni idealny stosunek jakości do ceny, a także będzie dopasowany do naszych preferencji.

– Lustrzanka to aparat zdecydowanie dla osób, które lubią bawić się fotografią, fotografują przyrodę czy sporty, gdzie potrzeba dużej ogniskowej, by robić zdjęcia z dystansu. Bezlusterkowiec to dobra propozycja dla amatorów i zaawansowanych amatorów, aby zabrać aparat na wakacje, opowiedzieć ciekawą historię w dobrej jakości – podsumowuje Marcin Nocoń.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.