Newsy

Coraz więcej fotografów wybiera aparaty bezlusterkowe. Ten nowy typ zaczyna wypierać z rynku popularne "kompakty"

2017-07-11  |  06:00

Rynek aparatów cyfrowych dynamicznie się zmienia. Z jednej strony sprzedaż aparatów spada, z uwagi na coraz popularniejsze smartfony, z drugiej na popularności zyskują droższe, bardziej zaawansowane sprzęty. Rośnie też sprzedaż systemowych aparatów bezlusterkowych – nowej kategorii sprzętu fotograficznego, która dopiero od kilku lat zdobywa popularność.

– Canon oferuje zastosowania w trzech segmentach aparatów. Pierwsze to aparaty kompaktowe, które reprezentują dużą część rynku, drugie to aparaty systemowe, popularnie zwane bezlusterkowcami, trzeci segment to popularne lustrzanki, czyli aparaty bardziej profesjonalne, dostosowane do zadań specjalnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Nocoń, z firmy Canon Polska.

Mobilność to jedna z najważniejszych cech wykorzystania sprzętu fotograficznego poza profesjonalnym studiem. Aparaty kompaktowe gwarantują lekkość i ergonomię, wysoki komfort użytkowania i wygodę przemieszczania się ze sprzętem. Z drugiej strony to właśnie ta kategoria sprzętu fotograficznego najbardziej narażona jest na spadki sprzedaży ze względu na zastępowanie modułami fotograficznymi wbudowanymi w smartfony. Bronią się jednak topowe konstrukcje z segmentu premium.

– Aparaty kompaktowe to aparaty bardzo przenośne, bez wymiennej optyki, są one obecnie wypierane przez smartfony, niemniej jednak w segmencie premium są to rozwiązania, które zdecydowanie przewyższają smartfony – twierdzi Marcin Nocoń.

Ekspert dodaje, że lustrzanki to rozwiązania dedykowane profesjonalistom i zaawansowanym amatorom. Canon w swojej ofercie posiada ponad 70 obiektywów różnych typów. A jednak to nie lustrzanki, lecz aparaty bezlusterkowe rozwijają się w ostatnich latach najszybciej. To aparaty umożliwiające – tak jak lustrzanki – wymianę obiektywu, ale pozbawione lustra ukrytego wewnątrz korpusu. Dzięki temu ich rozmiary i waga mogą być mniejsze, co sprzyja wykorzystywaniu ich w fotografii turystycznej.

– Najbardziej popularnym segmentem rosnącym wartościowo jest segment aparatów bezlusterkowych, aparatów systemowych. Rynek rośnie, kanibalizując aparaty kompaktowe, wartość rynku przesuwa się w kierunku bezlusterkowców. Rynek lustrzanek z kolei jest rynkiem stabilnym – tłumaczy Marcin Nocoń.

Kolejnymi istotnymi cechami są wszechstronność oraz wydajność aparatu. Pod tym względem lustrzanki nie mają sobie równych.

– Grupa docelowa profesjonalistów będzie wybierała zawsze aparaty lusterkowe ze względu na ergonomię i ilość robionych zdjęć. Do tych aparatów mamy ponad różnych 70 obiektywów, które dostosowane są do odpowiednich celów – zaznacza Marcin Nocoń.

Wśród zaawansowanych użytkowników wielu decyduje się uzupełniać swoje zaplecze sprzętowe o aparat zapasowy. Osoby, które do tej pory posiadały lustrzankę, sięgają po aparat bezlusterkowy. Dlatego zdaniem eksperta te dwa segmenty idealnie się dopełniają.

– Dla aparatów bezlusterkowych firma Canon ma 7 obiektywów plus przystawka, która daje możliwość wykorzystywania całej gamy obiektywów dostosowanych do lustrzanek. Aparaty bezlusterkowe są dobrym rozwiązaniem, jeśli nie potrzebujemy dostępu do dużych ogniskowych – wyjaśnia Marcin Nocoń.

Ostatnim aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest cena. Co do zasady im droższy sprzęt, tym lepsza jakość. Eksperci uważają, że podczas wyboru warto wziąć pod uwagę starsze modele aparatów, których cena na przestrzeni lat drastycznie się obniżyła. Dziś łatwiej wybrać aparat, który zapewni idealny stosunek jakości do ceny, a także będzie dopasowany do naszych preferencji.

– Lustrzanka to aparat zdecydowanie dla osób, które lubią bawić się fotografią, fotografują przyrodę czy sporty, gdzie potrzeba dużej ogniskowej, by robić zdjęcia z dystansu. Bezlusterkowiec to dobra propozycja dla amatorów i zaawansowanych amatorów, aby zabrać aparat na wakacje, opowiedzieć ciekawą historię w dobrej jakości – podsumowuje Marcin Nocoń.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.