Newsy

Coraz więcej fotografów wybiera aparaty bezlusterkowe. Ten nowy typ zaczyna wypierać z rynku popularne "kompakty"

2017-07-11  |  06:00

Rynek aparatów cyfrowych dynamicznie się zmienia. Z jednej strony sprzedaż aparatów spada, z uwagi na coraz popularniejsze smartfony, z drugiej na popularności zyskują droższe, bardziej zaawansowane sprzęty. Rośnie też sprzedaż systemowych aparatów bezlusterkowych – nowej kategorii sprzętu fotograficznego, która dopiero od kilku lat zdobywa popularność.

– Canon oferuje zastosowania w trzech segmentach aparatów. Pierwsze to aparaty kompaktowe, które reprezentują dużą część rynku, drugie to aparaty systemowe, popularnie zwane bezlusterkowcami, trzeci segment to popularne lustrzanki, czyli aparaty bardziej profesjonalne, dostosowane do zadań specjalnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Nocoń, z firmy Canon Polska.

Mobilność to jedna z najważniejszych cech wykorzystania sprzętu fotograficznego poza profesjonalnym studiem. Aparaty kompaktowe gwarantują lekkość i ergonomię, wysoki komfort użytkowania i wygodę przemieszczania się ze sprzętem. Z drugiej strony to właśnie ta kategoria sprzętu fotograficznego najbardziej narażona jest na spadki sprzedaży ze względu na zastępowanie modułami fotograficznymi wbudowanymi w smartfony. Bronią się jednak topowe konstrukcje z segmentu premium.

– Aparaty kompaktowe to aparaty bardzo przenośne, bez wymiennej optyki, są one obecnie wypierane przez smartfony, niemniej jednak w segmencie premium są to rozwiązania, które zdecydowanie przewyższają smartfony – twierdzi Marcin Nocoń.

Ekspert dodaje, że lustrzanki to rozwiązania dedykowane profesjonalistom i zaawansowanym amatorom. Canon w swojej ofercie posiada ponad 70 obiektywów różnych typów. A jednak to nie lustrzanki, lecz aparaty bezlusterkowe rozwijają się w ostatnich latach najszybciej. To aparaty umożliwiające – tak jak lustrzanki – wymianę obiektywu, ale pozbawione lustra ukrytego wewnątrz korpusu. Dzięki temu ich rozmiary i waga mogą być mniejsze, co sprzyja wykorzystywaniu ich w fotografii turystycznej.

– Najbardziej popularnym segmentem rosnącym wartościowo jest segment aparatów bezlusterkowych, aparatów systemowych. Rynek rośnie, kanibalizując aparaty kompaktowe, wartość rynku przesuwa się w kierunku bezlusterkowców. Rynek lustrzanek z kolei jest rynkiem stabilnym – tłumaczy Marcin Nocoń.

Kolejnymi istotnymi cechami są wszechstronność oraz wydajność aparatu. Pod tym względem lustrzanki nie mają sobie równych.

– Grupa docelowa profesjonalistów będzie wybierała zawsze aparaty lusterkowe ze względu na ergonomię i ilość robionych zdjęć. Do tych aparatów mamy ponad różnych 70 obiektywów, które dostosowane są do odpowiednich celów – zaznacza Marcin Nocoń.

Wśród zaawansowanych użytkowników wielu decyduje się uzupełniać swoje zaplecze sprzętowe o aparat zapasowy. Osoby, które do tej pory posiadały lustrzankę, sięgają po aparat bezlusterkowy. Dlatego zdaniem eksperta te dwa segmenty idealnie się dopełniają.

– Dla aparatów bezlusterkowych firma Canon ma 7 obiektywów plus przystawka, która daje możliwość wykorzystywania całej gamy obiektywów dostosowanych do lustrzanek. Aparaty bezlusterkowe są dobrym rozwiązaniem, jeśli nie potrzebujemy dostępu do dużych ogniskowych – wyjaśnia Marcin Nocoń.

Ostatnim aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest cena. Co do zasady im droższy sprzęt, tym lepsza jakość. Eksperci uważają, że podczas wyboru warto wziąć pod uwagę starsze modele aparatów, których cena na przestrzeni lat drastycznie się obniżyła. Dziś łatwiej wybrać aparat, który zapewni idealny stosunek jakości do ceny, a także będzie dopasowany do naszych preferencji.

– Lustrzanka to aparat zdecydowanie dla osób, które lubią bawić się fotografią, fotografują przyrodę czy sporty, gdzie potrzeba dużej ogniskowej, by robić zdjęcia z dystansu. Bezlusterkowiec to dobra propozycja dla amatorów i zaawansowanych amatorów, aby zabrać aparat na wakacje, opowiedzieć ciekawą historię w dobrej jakości – podsumowuje Marcin Nocoń.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

Transport

Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

Konsument

Za pół roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Polacy obawiają się jego uciążliwości

1 października br. w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Nie wszyscy konsumenci zdają sobie sprawę z tego, jakimi regułami będzie się rządzić. Eksperci podkreślają jednak, że podejście społeczeństwa jest pozytywne, choć wdrażaniu systemu towarzyszą pewne obawy. Ich zdaniem nie da się pewnie uniknąć na początku błędów i frustracji, ale pozytywne jest już to, że system zacznie działać.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.