Newsy

CES 2019: Smartwatche monitorują już ciśnienie krwi. Rynek medycznych wearables staje się coraz bardziej wyspecjalizowany

2019-01-14  |  06:00

Na targach CES 2019 zaprezentowano pierwszy na świecie smartwatch przeznaczony do dokonywania pomiarów ciśnienia krwi. Urządzenie uzyskało certyfikat FDA, co oznacza, że spełnia wymogi stawiane pełnoprawnym aparatom medycznym. Medyczne urządzenia wearables są coraz bardziej zaawansowane i coraz rzadziej ustępują pod względem technologicznym większym produktom, które można spotkać np. w gabinetach lekarskich.

– HeartGuide to pierwszy aparat do mierzenia ciśnienia krwi, który można nosić na nadgarstku. Nasze urządzenie, które uzyskało dopuszczenie do obrotu przez Agencję Żywności i Leków (FDA), pozwala na pomiar ciśnienia krwi w dowolnym miejscu i czasie. Urządzenie korzysta z technologii oscylometrycznej, czyli tej samej, z którą pacjenci mają styczność w gabinetach lekarskich, jednak w tym przypadku rękaw do pomiaru ciśnienia jest wbudowany w zegarek na rękę – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas targów CES 2019 Carol Lucarelli, dyrektor ds. marketingu w Omron Healthcare.

Medyczne urządzenia wearables są coraz bardziej zaawansowane i coraz rzadziej ustępują pod względem technologicznym większym produktom, które można spotkać np. w gabinetach lekarskich. Firma Omron, znana przede wszystkim z produkcji półautomatycznych i automatycznych ciśnieniomierzy naramiennych i nadgarstkowych, swoją technologię pomiaru ciśnienia zmieściła wewnątrz smartwatcha, który posiada także szereg innych, inteligentnych funkcji.

– HeartGuide nie tylko mierzy ciśnienie krwi i puls, ale również pozwala na rejestrowanie aktywności, kroków, przebytej odległości oraz snu. Do jego stworzenia wykorzystaliśmy całą naszą wiedzę na temat istniejących ciśnieniomierzy. Udało nam się ograniczyć rozmiary produktu do wielkości zegarka. Złożyliśmy ponad 89 wniosków patentowych w odmienieniu do tego produktu. Niektóre z jego części są wielkości ziarnka ryżu – tłumaczy Carol Lucarelli.

Dane rejestrowane przez smartwatch są odbierane przez aplikację HeartAdvisor. Dzięki niej można połączyć funkcjonalność telefonu z możliwością planowania pomiarów ciśnienia krwi czy przyjęcia leków. Regularność dokonywania pomiarów może znacząco wpłynąć na skuteczność leczenia i zapobieganie występowaniu stanów zagrażających życiu. Urządzenie kosztuje niespełna 500 dol. i można je zamówić w sklepie internetowym producenta.

Firma Garmin z kolei nawiązała współpracę z Actigraph, światowym liderem w dziedzinie badania aktywności medycznej i rozwiązań do monitorowania snu, z których korzystają naukowcy. Actigraph jest także dostawcą  przenośnych monitorów akcelerometrycznych i zaawansowanej platformy technologii oprogramowania. Razem rozwiązania te stanowią najbardziej kompleksowe rozwiązanie do monitorowania, analizy i zarządzania danymi medycznymi w branży. Połączenie danych pochodzących z czujników firmy Garmin z funkcją przechwytywania danych i analityczną wiedzą platformy ActiGraph tworzy wydajne rozwiązanie dla wielu różnych aplikacji służących do monitorowania zdrowia pacjentów.

Zaprezentowany we wrześniu smartwatch AppleWatch Series 4 ma wbudowany czujnik tętna i elektrody, dzięki którym zegarek może wykonać badanie EKG. Dzięki takiemu badaniu można wykryć m.in. migotanie przedsionków czy sinusoidalne bicie serca. Jednak póki co, korzystanie z tej funkcji smartwatcha możliwe i dopuszczone jest jedynie w Stanach Zjednoczonych.

– W Stanach Zjednoczonych 103 mln osób dorosłych ma nadciśnienie. Ciśnienie krwi jest najważniejszym wskaźnikiem udaru i zawału serca, a misją Omron jest jak największe ograniczenie liczby zawałów serca i udarów. Dlatego możliwość pomiaru ciśnienia krwi jest tak ważna dla osób z najpoważniejszymi zaburzeniami ciśnienia, dla pacjentów z niekontrolowanym ciśnieniem tętniczym, dla rozpoczynających nową terapię czy też dla osób po udarze lub zawale. Chcemy zapewnić im dostęp do dokładnych pomiarów – mówi ekspertka.

Z analiz marketsandMarkets wynika, że rynek medycznych urządzeń do noszenia na ciele osiągnie do 2022 roku wartość niemal 14,5 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu w najbliższych czterech latach wyniesie 18,3 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji

Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Infrastruktura

Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi

Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.

Telekomunikacja

Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo

– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.