Mówi: | Edward Popławski |
Firma: | Sennheiser Polska |
Słuchawki stają się coraz bardziej smart. Producenci oferują także najnowszą technologię dźwięku 3D
Studyjna jakość dźwięku, redukcja hałasu czy odtwarzanie muzyki w odległości do 10 metrów od połączonego ze słuchawkami urządzenia – rynek słuchawek i sprzętu dźwiękowego dynamicznie się rozwija. Słuchawki stają się coraz bardziej inteligentne. Służą już nie tylko do odtwarzania muzyki, lecz także do komunikowania się z otoczeniem czy aktywowania i używania sztucznych asystentów w smartfonach. Producenci rozwijają też technologię dźwięku 3D.
– Na rynku słuchawek wszystko zmierza w kierunku smart. Urządzenia, którymi posługujemy się na co dzień, są coraz mądrzejsze i słuchawki też wpisują się w ten trend. Będą nie tylko służyć do odtwarzania muzyki, ale też do komunikowania się z otoczeniem, do odbierania i wykonywania połączeń, do aktywowania i używania asystentów w smartfonach, jak Apple Siri. Będą też wspierane dodatkowymi aplikacjami z różnymi zaawansowanymi funkcjami. Podsumowując można powiedzieć, że wszystko zmierza w kierunku smart – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Edward Popławski z Sennheiser Polska.
Innowacje sprawiają, że słuchawki są coraz częściej wyposażone w systemy eliminujące hałas. W warunkach laboratoryjnych naukowcom udało się stworzyć system aktywnego tłumienia dochodzących z zewnątrz dźwięków. Zwykłe słuchawki wyposażone w tego typu rozwiązanie nie są tak skuteczne, ale zasada działania jest podobna – mikrofony wbudowane w słuchawki rejestrują dochodzące z zewnątrz odgłosy, a następnie słuchawki generują dodatkowe fale dźwiękowe o odwrotnej amplitudzie i w ten sposób tłumią oryginalny hałas. Słuchawki Momentum True Wireless od Sennheiser przerywają też odtwarzanie, gdy tylko wyjmiemy je z uszu.
Najnowszym trendem na rynku słuchawek jest technologia trójwymiarowego dźwięku.
– Pracujemy nad zaawansowanymi rozwiązaniami takimi jak dźwięk 3D w naszej technologii Ambeo. Łączymy nagrywanie i odtwarzanie dźwięku w jednej konstrukcji, w słuchawkach np. Ambeo Smart Headset. Technologia polega na jednoczesnym renderowaniu i odtwarzaniu dźwięku, de facto na zmyleniu naszych zmysłów słuchu. W grę wkracza fizyka i to, w jaki sposób my tą falę dźwiękową zakodujemy i w jaki sposób tą falę dźwiękową odbiorą nasze uszy i później dekoduje nasz mózg – tłumaczy Edward Popławski.
W technologii dźwięku 3D mikrofony przechwytują zazwyczaj niesłyszalne różnice w czasie, głośności oraz brzmieniu, gdy dźwięki docierają do uszu z różnych kierunków. Po odtworzeniu w słuchawkach można odnieść wrażenie, że znalazło się w samym centrum wydarzeń – dochodzący dźwięk jest tak realny, jakby użytkownik znajdował się np. w samym sercu dżungli czy ruchliwej metropolii. Efekt mogą pogłębić np. gogle wirtualnej rzeczywistości w grach komputerowych.
– Dzięki technologii dźwięku 3D jesteśmy bardziej wciągnięci w to, co się dzieje np. na ekranie czy w grze komputerowej, czy słuchając muzyki – wymienia przedstawiciel Sennheiser Polska.
Sennheiser, firma dotąd kojarząca się niemal wyłącznie ze słuchawkami, planuje wejść w zupełnie nowy dla siebie segment. Konkurencję chce zaskoczyć trójwymiarowym efektem dźwięku.
– Pracujemy także nad zupełnie nowym dla nas produktem, czyli soundbarem i tutaj wkraczamy w odtwarzanie dźwięku 3D w soundbarze. Technologia która była wcześniej dostępna wyłącznie dla profesjonalistów, za chwilę może zawitać do domu zwykłego Kowalskiego – przekonuje ekspert.
Według Transparency Market Research, globalny rynek dźwięku 3D ma do 2026 r. osiągnąć wartość blisko 14,5 mld dol. Z kolei według TechSci Research, rynek bezprzewodowych słuchawek w ciągu najbliższych 5 lat będzie rósł w tempie 11,5 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-08-02: Zmiany w ustawie wiatrakowej przełożą się na dodatkowe wpływy do budżetów gmin. Do 2030 roku sięgnąć mogą one 935 mln zł
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-01-24: Ewa Minge: Opracowałam inteligentną kolekcję ubrań. Projekty mają różnego rodzaju czujniki pozwalające monitorować stan zdrowia
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
- 2023-12-05: Polska kapsułka endoskopowa będzie dostępna najpierw dla zwierząt. Pomoże w wykrywaniu chorób układu pokarmowego
- 2023-10-06: Większość mieszkańców Europy Zachodniej żyje w permanentnym hałasie. Odpowiednia akustyka budynków pozwala uciec od niego w domach czy w pracy
- 2023-10-17: Akustyka mieszkania równie istotna, co jego lokalizacja i cena. Polacy rzadko pytają o to deweloperów
- 2023-10-10: Narażenie niemowlaków na hałas może mieć poważne skutki zdrowotne w ich dorosłym życiu. Kluczowe znaczenie ma ograniczenie szkodliwych dźwięków na oddziałach szpitalnych
- 2023-11-02: Transport zbiorowy w miastach coraz droższy, ale i lepszy. Całkowita rezygnacja z samochodów w praktyce może się okazać niemożliwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.