Newsy

Słuchawki gamingowe zapewniają coraz lepszą jakość dźwięku. Zaawansowane algorytmy dopasują parametry do cech anatomicznych odbiorcy

2019-10-08  |  06:00

Dźwięk w słuchawkach dla graczy może być już odbierany przestrzennie. Najnowsza technologia oparta na algorytmach sztucznej inteligencji dobierze optymalne ustawienia dźwięku na podstawie anatomicznych cech głowy i małżowin usznych odbiorcy. Dzięki temu dźwięk będzie spersonalizowany. Wsparcie dla zaawansowanych systemów dźwięku przestrzennego zapewniają już Microsoft w najnowszych aktualizacjach systemu Windows 10.

– Opracowaliśmy zupełnie nową technologię, która zrewolucjonizowała sposób odbioru dźwięku ze słuchawek. Problem polegał na tym, że dźwięk był odbierany oddzielnie dla lewego i prawego ucha. Nawet dźwięk przestrzenny był odbierany w ten sposób. Dlatego postanowiliśmy, że wprowadzimy na rynek technologię, która pozwoli na słuchanie muzyki w systemie stereo lub 7.1 za pośrednictwem słuchawek. W tym roku wprowadziliśmy na rynek produkty o takich właśnie parametrach, które zmieniły sposób słuchania muzyki, oglądania filmów i grania w gry komputerowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje David Hamilton z Creative Labs.

Technologia Super X-Fi wykorzystywana m.in. w słuchawkach Creative Labs opiera się na działaniu układu SXFI, pozwalającego na wykorzystanie w słuchawkach holografii akustycznej, która umożliwia sporządzenie mapy źródeł dźwięków. Słuchawki sparowane są ponadto z aplikacją mobilną, której algorytmy są w stanie odwzorować cechy anatomiczne głowy i uszu użytkownika na podstawie jego zdjęcia. Dzięki temu emitowany dźwięk jest w wysokim stopniu spersonalizowany, a doznania dźwiękowe stają się bardzo realistyczne. Urządzenie może się łączyć z komputerem czy konsolą gier.

– Produkujemy dźwięk głównie dla graczy. Sound Blaster X-Fi wyposażony w technologię Super X-Fi przyczyni się do poprawy jakości efektów dźwiękowych w grach. Naszym zdaniem sprzęt audio, a zwłaszcza słuchawki, powinien zapewniać bardziej realistyczne brzmienie. Technologia ta będzie więc pewnie stosowana w coraz większej liczbie produktów. Gracze będą mieli okazję sprawdzić naszą pierwszą zewnętrzną kartę dźwiękową Sound Blaster X3, w której wykorzystaliśmy technologię Super X-Fi – zapowiada David Hamilton.

Słuchawki gamingowe stają się coraz bardziej zaawansowane. Zestaw słuchawkowy HyperX Cloud Alpha S obsługuje wirtualny dźwięk przestrzenny HyperX 7.1. Na nausznikach zostały umieszczone suwaki do regulacji basów, dzięki którym użytkownik może spersonalizować brzmienie. Słuchawki mają nauszniki wykonane z pianki zapamiętującej kształt, która pokryta jest imitacją skóry przepuszczającą powietrze.

Tymczasem wsparcie dla bardziej zaawansowanych technologii dźwięku zapewnia już Microsoft w systemie Windows 10. W sklepie Microsoft Store dostępna do pobrania jest już aplikacja pozwalająca kontrolować odtwarzanie dźwięków stworzonych w DTS. Technologia cechuje się mniejszą kompresją, niż Dolby Digital i trzykrotnie większym strumieniowaniem 1,5 Mbps, podczas gdy w Dolby Digital jest to 448 kbps. Technologie DTS: X i DTS Headphone: X zapewniają doznanie realistycznego, trójwymiarowego dźwięku. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku gier i treści zoptymalizowanych pod kątem dźwięku Microsoft Spatial. Obsługuje go już kilka najnowszych gier, takich jak Gears 5, Forza Horizon 4, Final Fantasy XV czy The Division 2.

– Najważniejsze w tej chwili dla graczy jest słyszenie dźwięków otoczenia oraz możliwość zlokalizowania przeciwnika. Zatem liczy się tu dobra jakość dźwięku oraz oprogramowania – mówi ekspert z Creative Labs.

Bowers & Wilkins wypuścił z kolei trzy nowe modele słuchawek obsługujących kodek audio aptX Adaptive firmy Qualcomm. Zaprojektowany został on w celu zapewnienia technologii bezprzewodowego przesyłania sygnału dźwiękowego z niskimi opóźnieniami i wysoką rozdzielczością. Słuchawki są wyposażone ponadto w funkcję aktywnej redukcji szumów oraz czujniki zbliżeniowe wykrywające moment zdjęcia ich z uszu słuchacza. Odtwarzany dźwięk jest wówczas zatrzymywany i wznawiany po ponownym założeniu.

Według analityków MarketWatch światowy rynek sprzętu audio do zastosowań domowych ma być w 2024 roku wyceniany na 12,1 mld dol. Estymacja na 2019 rok zakłada wycenę na poziomie 9,7 mld dol.

Czytaj także

Robotyka i SI

Coraz więcej robotów w fabrykach samochodów. Przyszłością są inteligentne maszyny współpracujące i dostosowujące się do otoczenia

Rynek robotów współpracujących z człowiekiem dynamicznie rośnie. Jedną z głównych branż, w których są one wykorzystywane, jest przemysł motoryzacyjny. W fabrykach samochodów funkcjonują m.in. roboty dźwigające ciężkie elementy czy transportujące gotowe samochody. Przyszłością branży są podłączone do chmury roboty inteligentne, które będą się uczyć wykonywanych prac, co pozwoli optymalizować procesy produkcyjne.

Medycyna

Rynek robotów współpracujących z człowiekiem dynamicznie rośnie. Jedną z głównych branż, w których są one wykorzystywane, jest przemysł motoryzacyjny. W fabrykach samochodów funkcjonują m.in. roboty dźwigające ciężkie elementy czy transportujące gotowe sa

Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować przemysł obrazowania medycznego. Zdiagnozuje choroby oczu z niemal 100 proc. dokładnością, rozpozna raka w początkowym stadium, poprawi diagnostykę serca. Zaawansowana technika obliczeniowa przyspiesza i poprawia jakość obrazowania biomedycznego. Polscy naukowcy opracowali zaś metodę oceny badań obrazowych rezonansu magnetycznego w oparciu o głębokie sieci neuronowe. Umożliwia w pełni automatyczną ocenę obrazów, a dokładność oceny stopnia uszkodzenia lub wygojenia ścięgna Achillesa jest porównywalna z ekspertami radiologii ortopedycznej.

Internet

Po smartfon sięgamy coraz częściej, nawet w intymnych sytuacjach. Na silny lęk przed odstawieniem cyfrowych urządzeń cierpi 14 proc. Polaków

Przeciętny internauta korzysta w ciągu dnia z social mediów  średnio 2 godziny i 16 minut, a na jednego użytkownika internetu przypada 8,9 kont w mediach społecznościowych. Z internetu korzystamy coraz częściej, w każdym miejscu, niemal w każdej, nawet intymnej sytuacji. W efekcie już 14 proc. Polaków cierpi na najwyższe FOMO, czyli strach przed odłączeniem. Uzależnienie od smartfonów może negatywnie wpływać na relacje międzyludzkie, a nawet prowadzić do depresji. Z FOMO nie tylko można, ale i trzeba walczyć. Pomocny może okazać się cyfrowy detoks.