Newsy

Skanowanie trójwymiarowe pozwala przenieść do świata wirtualnego całe fabryki czy miasta. Umożliwia m.in. zarządzanie nimi na odległość

2021-05-20  |  06:00

Technologia cyfrowych bliźniaków pozwala uprościć proces szkoleń stanowiskowych, lecz także wprowadzić całkowicie zdalne zarządzanie całymi fabrykami, inwestycjami budowlanymi czy miastami. Przeniesienie do świata cyfrowego pozwala też m.in. z wyprzedzeniem planować prace konserwacyjne. Co ważne, w modelach trójwymiarowych można integrować dane geometryczne i niegeometryczne, które mogą być wykorzystywane np. do przeprowadzania symulacji powodzi i innych katastrof.

– Przeniesienie świata rzeczywistego do sieci, czyli do formy cyfrowej, musi przejść proces systematyzowania, uogólniania rzeczy. Jeśli możemy mieć to w formie modelu 3D czy wirtualnego spaceru, to i do jednego, i do drugiego są podpięte procesy, które zachodzą w rzeczywistości. Jeśli mamy urządzenie, które funkcjonuje, i mierzymy mu temperaturę, to wówczas mamy bezpośredni, zdalny dostęp do informacji i systemu fizycznego – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Agnieszka Struś z 3D SCANNERS.

Możliwość zaprezentowania w formie cyfrowej dowolnego obiektu rewolucjonizuje szereg branż. Korzysta na tym m.in. branża szkoleniowa, która szeroko adaptuje technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Cyfrowe modele stanowisk pracy zostaną stworzone m.in. w fabryce Miele w Ksawerowie. Dzięki temu szkolenia stanowiskowe będą się mogły odbywać z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

Skanowanie trójwymiarowe może się jednak odnosić nie tylko do poszczególnych elementów fabryki, lecz także do całego budynku.

– Zdalny dostęp do kompletnej informacji przestrzennej o obiekcie jest niezwykle ważny, zwłaszcza teraz, kiedy byliśmy zamknięci w domach. Wiele fabryk jest teraz remontowanych. Jeśli modernizując zakład, bierzemy do ręki dokumentację, która jest bardzo często niekompletna i nieaktualna, to wówczas koordynacja takich prac jest utrudniona. Tym bardziej jeśli wykorzystujemy zwykły aparat. Robimy setki zdjęć, wysyłamy do kogoś innego do biura po drugiej stronie globu i musimy mu jeszcze wytłumaczyć, co przedstawia dana fotografia. Nie musimy tego robić, jeśli mamy link do cyfrowej wersji, czy to fabryki, urzędu, szkoły, uczelni lub muzeum – przekonuje Agnieszka Struś.

Technologia cyfrowego bliźniaka wykorzystywana jest jednak nie tylko do zarządzania obiektami, ale również rozbudowanymi inwestycjami czy nawet całymi miastami. Wykorzystano ją na przykład przy budowie autostrady Pan Borneo w Malezji. W trójwymiarowych modelach projektu zostały zintegrowane informacje o drogach czy systemach utrzymania. Z kolei wirtualny klon Szanghaju służy do szczegółowego zarządzania infrastrukturą miejską: od ruchu drogowego, przez prowadzone prace budowlane, aż po konserwację mostów. Co więcej, dane predykcyjne są tam wykorzystywane do przeprowadzania symulacji powodzi i innych katastrof.

Technologia skanowania trójwymiarowego obiektów i integrowania w tych skanach również danych niegeometrycznych jest rozwijana również w Polsce.

– Współpracujemy z wieloma zakładami przemysłowymi, urzędami, jednostkami samorządu terytorialnego, również z uczelniami, usprawniając zarządzanie infrastrukturą budynkową tych jednostek. Robimy to dzięki specjalnej platformie, której główną funkcją jest integracja kompletnych informacji przestrzennych o budynku. Później następuje automatyczny postprocessing – tłumaczy ekspertka z 3D SCANNERS. – To unikalne rozwiązanie na rynku półautomatycznych rozwiązań. Człowiek nie ingeruje w proces, więc nie ma miejsca na błędy.

3D SCANNERS przenosi infrastrukturę do cyfrowej formy w tempie 1,5 tys. mkw. w ciągu godziny. Bezinwazyjne pomiary obiektów są wykonywane za pomocą mobilnego systemu skanowania laserowego 3D NavVis. Uzyskane dane w postaci chmury punktów stanowią podstawę do opracowania map i modeli cyfrowych 3D, udostępnianych poprzez platformę.

– Użytkownik, czyli klient, student, wykładowca, urzędnik czy mieszkaniec gminy, może wejść w interakcję z taką platformą dzięki linkowi, który wkleja w przeglądarce. Nie ma potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania, sprzętu czy przeprowadzania zaawansowanych szkoleń – mówi Agnieszka Struś.

Według Allied Market Research światowy rynek modelowania informacji o budynku do 2027 roku osiągnie wycenę na poziomie 15,9 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Partner serwisu

Regionalne - Śląskie

Od 2022 roku Krajowa Sieć Kardiologiczna ma objąć kolejne regiony. To szansa na przyspieszenie diagnostyki i leczenia chorób serca

Choroby układu krążenia, a wśród nich choroby serca, są najczęstszą przyczyną zgonów Polaków – odpowiadają za 40 proc. z nich. Te statystyki są znacznie gorsze niż w bogatszych krajach UE – wskazuje raport Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – PIB. Choroby te są też najczęstszym powodem hospitalizacji, a pacjenci, którzy się z nimi zmagają, są w większym stopniu narażeni na wielochorobowość. Do kardiologów w tym roku trafia więcej pacjentów z chorobami serca, na co wpływ miały dotychczasowe fale pandemii. Lekarze upatrują szansy na poprawę sytuacji chorych w nowym programie Krajowej Sieci Kardiologicznej, której pilotaż ruszył we wrześniu na Mazowszu.

Transport

Lotnictwo zmierza w zielonym kierunku. Perspektywa nadchodzących lat to alternatywne paliwa, nowe napędy i inwestycje w infrastrukturę naziemną

Lotnictwo jest coraz częściej postrzegane jako nieekologiczne i zagrażające środowisku. Sektor zmierza w stronę zielonej transformacji,  która ma ograniczyć jego ślad węglowy. W ocenie ekspertów będzie ona przebiegać w kilku etapach. – Perspektywa najbliższych pięciu lat to paliwa syntetyczne i biopaliwa. Natomiast perspektywa 10 czy 20 lat to będą już nowoczesne napędy lotnicze, zupełnie odbiegające od tych, z którymi mamy do czynienia obecnie – prognozuje dr inż. Tomasz Balcerzak z Uczelni Łazarskiego. Jak zauważa, wraz z ich wprowadzeniem przebudowy będzie wymagać też infrastruktura naziemna na lotniskach.