Mówi: | Amanda Boleyn |
Firma: | Intel |
Samochody połączone z siecią 5G zrewolucjonizują ruch uliczny. Pozwolą nie tylko na całkowicie nową jakość przejazdu, lecz także znacząco zwiększą bezpieczeństwo
Nadchodzi epoka connected cars – samochodów przyszłości z siecią 5G. Podczas podróży autem nowej generacji każdy pasażer będzie mógł oglądać wideo w wysokiej rozdzielczości, pobrać film w ciągu sekundy czy wirtualnie uczestniczyć w spotkaniu biurowym. Nowa technologia sprawi, że samochód sam będzie wiedział, kiedy należy zatankować, zrobi to automatycznie i sam za to zapłaci. Dzięki sieci 5G samochód lepiej wpasuje się też w ruch uliczny.
Odbył się już pierwszy testowy przejazd autem z siecią 5G. Historyczny test sieci 5G na żywo z poruszającego się samochodu to kooperacja firm DOCOMO, Intel oraz Ericsson. Testowy, autonomiczny pojazd marki Toyota jeździł po Tokio, transmitując na żywo wideo w jakości 4K z prędkością dochodzącą do 1 Gbps. Do testowego przejazdu niezbędna była szersza infrastruktura, wliczając w to nadajniki sieci 5G oraz platformę Intel GO 5G Automotive Platform.
– Udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie utrzymać średnią prędkość przepływu danych na poziomie 1 gigabita na sekundę, co oznacza, że można pobrać cały film w ciągu sekundy. Doświadczenia pasażerów w samochodzie mogą się więc całkowicie zmienić. Sieć 5G oznacza większą przepustowość, większe pojemności i mniejsze opóźnienia. Można używać większej liczby urządzeń, ściągać więcej plików i korzystać ze streamingu, brać udział w telekonferencji bezpośrednio w aucie – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Amanda Boleyn z firmy Intel.
Technologia 5G, czyli nowa generacja sieci komórkowej, to początek kolejnego etapu rewolucji technologicznej, który umożliwi rozwój internetu rzeczy na masową skalę. Dzięki połączeniu z siecią autonomiczne auto będzie przesyłać do chmury wszystkie możliwe informacje: o czasie trwania przejazdu, kierunku podróży czy warunkach panujących na drodze. Nowoczesne pojazdy będą komunikowały się same ze sobą, a dzięki połączeniu ze smart city, ruch może być lepiej zarządzany. Przekazywane na bieżąco informacje o stanie powietrza pozwolą dzięki nowym technologiom tak pokierować ruchem, by rozładować korki.
– Sieć 5G pozwoli nam wpasować pojazd w ruch uliczny. Samochód będzie widział inne samochody, światła, znaki drogowe czy urządzenia takie jak citybeacon (multimedialne platformy stacjonarne do komunikacji z ludźmi i maszynami, umieszczone w inteligentnych miastach - przyp.red.). Drogi staną się dzięki temu bezpieczniejsze i bardziej przejezdne. 5G może uwolnić wiele kreatywnych możliwości – przekonuje Amanda Boleyn.
Jak przekonuje Intel, autonomiczne pojazdy to większe bezpieczeństwo. W latach 2035–2045 pozwolą nie tylko zaoszczędzić 234 mld dol. na wypadkach drogowych, lecz także mają oszczędzić życie nawet 585 tys. osób. Dla pasażerów sieć 5G oznacza zaś wiele nowych możliwości. Nie tylko oglądanie wideo w wysokiej rozdzielczości, lecz także możliwość korzystania z wirtualnej rzeczywistości: uczestniczenie w telekonferencjach, spotkania w wirtualnych biurach.
W samochodach przyszłości kierowca staje się zwykłym pasażerem. Autonomiczne samochody przejmą większość jego obowiązków. Już teraz prowadzenie auta staje się coraz prostsze, dzięki systemom wspomagającym kierowanie czy samodzielne hamowanie przy wykryciu zagrożenia na drodze. Nowa technologia to także nowe możliwości dokonywania płatności z samochodu.
– Wspólnie z WorldPay tworzymy system, dzięki któremu w przyszłości samochód nie tylko będzie wiedział, że trzeba go zatankować lub naładować, lexz także zrobi to automatycznie i również sam za to zapłaci – zapowiada ekspertka.
Sieć 5G umożliwi wdrożenie na dużą skalę rozwiązań typu smart city, takich jak analiza ruchu i prędkości pojazdów w czasie rzeczywistym do sterowania sygnalizacją świetlną, oraz smart grid, jak np. optymalizacja dystrybucji mocy elektrycznej na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez indywidualne liczniki zużycia prądu.
Motorem prac nad technologią 5G jest internet rzeczy i coraz większa liczba urządzeń podłączonych do sieci. Według ekspertów Cisco w 2020 roku do inteligentnej sieci będzie podłączonych już ponad 50 mld urządzeń. Z kolei globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 roku rynek internetu rzeczy będzie wart w sumie 1,5 bln dol. IoT wymaga odpowiedniej technologii, która umożliwi komunikację miliardów urządzeń.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy
Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
Adaptacje poddaszy bez odpowiednich zabezpieczeń to realne zagrożenie pożarowe. Eksperci apelują o lepsze egzekwowanie przepisów

Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w okresie od 1 stycznia do 13 lipca 2025 roku doszło do blisko 77 tys. pożarów. Ponad 17 tys. wybuchło w budynkach mieszkalnych, co jest nieco wyższym wynikiem niż rok temu. Ogień zbyt łatwo rozprzestrzenia się przez nieodpowiednio zabezpieczone kanały wentylacyjne i trasy kablowe. Źródłem problemów są także zaadaptowane poddasza bez zabezpieczeń przeciwpożarowych czy dachy z instalacjami fotowoltaicznymi.
Finanse
Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy

Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.