Mówi: | dr Maciej Kawecki |
Funkcja: | dyrektor departamentu zarządzania danymi |
Firma: | Ministerstwo Cyfryzacji |
Rząd chce przyspieszyć proces cyfryzacji społeczeństwa. Do 2023 roku polska administracja ma przejść gruntowny proces digitalizacji i otworzyć się na nowe technologie
W dobie dynamicznego rozwoju sektora nowych technologii coraz częściej mówi się o państwie działającym w modelu cyfrowym, w którym internet pełni rolę nadrzędnego narzędzia komunikacji między administracją publiczną a obywatelami. Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozwijać e-usługi oraz promować innowacyjne technologie, aby upowszechnić rozwiązania z zakresu internetu rzeczy czy sztucznej inteligencji, które usprawnią funkcjonowanie społeczeństwa. Ministerstwo uruchomiło także witrynę internetową Portal RP, na której docelowo znajdą się wszystkie e-usługi świadczone przez państwo.
– Dla obywateli najważniejsze korzyści z cyfryzacji to m.in. możliwość składania wniosków o 500+, wydanie dowodu osobistego, rejestracja dziecka online. Tych rozwiązań jest bardzo dużo. To także usprawnienie takich powszechnych usług, jak ePUAP i Profil Zaufany, oraz zwiększanie świadomości społecznej co do tego, że one ułatwiają życie. To również rozwijanie usług w ramach tzw. globalnej usługi mObywatel, czyli digitalizowanie wszystkich możliwych działań wymagających kontaktów z urzędem – powiedział w rozmowie z agencją Newseria Innowacje dr Maciej Kawecki, pełniący wówczas funkcję dyrektora Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.
Polska ma szansę wyrosnąć na lokalnego lidera cyfryzacji. Eksperci z Instytutu Sobieskiego zaprezentowali raport „Polska (prawdziwie) cyfrowa. 12 rekomendacji na lata 2019–2023”, w którym opisują wyzwania związane z procesem cyfryzacji, jakie czekają na posłów kolejnej kadencji. Ich realizacja pozwoli Polsce wysunąć się na pozycję europejskiego lidera administracji państwowej, zwiększy także atrakcyjność rodzimych firm informatycznych na rynku globalnym.
Wśród postulatów wysuniętych przez ekspertów odpowiedzialnych za raport Instytutu Sobieskiego znajdziemy m.in. propozycję powołania Ambasadora ds. Współpracy z Globalnymi Koncernami Informatycznymi. Jego rolą byłoby wspieranie inicjatyw usprawniających proces cyfryzacji gospodarki oraz przyspieszających wdrażanie nowych technologii do jednostek administracji publicznej.
Jednym z najważniejszych projektów na drodze do realizacji zunifikowanej platformy e-usług ma być upowszechnienie dostępu do internetu. Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozbudować architekturę telekomunikacyjną w taki sposób, aby każdy obywatel miał możliwość podłączenia swojego domu do światłowodu. To ogromny skok, ponieważ według danych Komisji Europejskiej z 2017 roku Polska była drugim od końca krajem Unii Europejskiej pod względem dostępu gospodarstw domowych do szerokopasmowego internetu w szybkości ponad 30 Mbit/sek. Za nami uplasowała się jedynie Grecja.
Dostęp do szerokopasmowego internetu jednak nie wystarczy. Według raportu Instytutu Sobieskiego kluczem do unowocześnienia gospodarki będzie rozwój projektów wykorzystujących internet rzeczy oraz sztuczną inteligencję w każdym obszarze gospodarki. Pozwoli to m.in. zautomatyzować funkcjonowanie miast czy przyspieszyć procesy administracyjne.
– Mam nadzieję, że 2023 rok będzie wyglądał w Polsce jeszcze bardziej innowacyjnie i zbliżymy się do gospodarek takich, jak Szwecja, Norwegia, Estonia czy Finlandia. Są to kraje, w których wszyscy znają korzyści z wprowadzenia takich technologii jak sztuczna inteligencja. Bardzo duży nacisk kładziemy na innowacje w obszarze samorządowym: inwestowanie w inteligentne oświetlenie, tablice na wiatach autobusowych, w bardzo proste rozwiązania, które dotykają bezpośrednio obywateli. Mam nadzieję, że w 2023 roku społeczeństwo już będzie znało korzyści płynące z innowacji – mówi ekspert.
1 sierpnia Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało założenia projektu „Portal RP”, który ma być jednym z kamieni milowych na drodze do informatyzacji polskiej administracji. Na nowej stronie internetowej znajdą się zarówno wszystkie informacje publiczne udostępniane w ramach ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i wszystkie rządowe usługi elektroniczne.
Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w 2017 roku przekroczyła 16 mld dol. Przewiduje się, że do 2025 roku wzrośnie ona do przeszło 190 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,6 proc.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.